Tuesday, November 03, 2009

Langkah Pertama Ke Arah Royalti

Sekalipun namanya wang ehsan, perjuangan rakyat menuntut royalti telah mencapai kejayaan pertama.

Pertama kali isu ini dibangkitkan, terdengar banyak suara sumbang dan pessimistik di mana-mana. Kelantan tak ada minyak, Kelantan tak layak, ini kawasan bertindeh, jaraknya jauh sangat, tak usah harap Kelantan dapat apa-apa.

Julai lalu, permulaan tuntutan ini disuarakan secara rasmi. Awal November, berselang empat bulan, PM mengesahkan adanya pengeluaran minyak di Bumi Selatan dalam PM 301 yang seratus peratus berada dalam perairan Kelantan.

Siapa kata tidak ada pengeluaran petroleum di Kelantan?

Di Manek Urai, TPM putuskan Petronas memberikan penjelasan Kelantan nolo minyak dalam masa 48 jam. Menteri dan Timbalan Menteri dari Kelantan ambil sikap negatif yang sama - no way Kelantan dapat.

PM telah meletakkan mereka semua sebagai pemimpin politik bersandiwara, bukan pemimpin rakyat jujur dan saksama.

Isu royalti adalah lebih penting ditangani secara prudent oleh Petronas dan Kerajaan Pusat dari Kerajaan Kelantan sendiri. Kesan pengabaian segala tanggung jawab seperti termaktub mengikut undang-undang dan perjanjian ke atas Petronas dan Kerajaan Pusat adalah amat besar.

Integriti dan nama baik, perakaunan, beban kewangan dan undang-undang serta implikasi yang lain harus ditimbang semasak-masak.

PM telah menjadi mangsa pertama kerana penjelasan beliau gagal meyakinkan Ahli Parlimen sendiri. Wang ehsan dan bukannya royalti, serta merta merendahkan pengharapan ramai terhadap Najib.

Wang ehsan adalah penyelesaian politik yang dikemukakan oleh Tun Dr. M untuk menafikan hak Kerajaan PAS Terengganu menguruskan khazanah ini mengikut acuan Kerajaan Negeri. 

Wang ehsan dengan itu sinonim dengan penggelapan hak Kerajaan Negeri ke atas wang royalti kerana politik. Sebuah nama yang buruk dan bersejarah hitam. Najib mengulanginya, amat menghairankan saya.

Hujjah 3 batu nauitka yang digunakan Najib mencederakan nama baik dirinya.

Perhatikan apa yang termaktub dalam media release Petronas yang dikeluarkan bersekali dengan Laporan Tahunan Petronas yang terkini, pada 25 Jun 2009;

Another RM6.2 billion was paid in royalty payments to the state
governments of Terengganu (RM3.0 billion), Sarawak (RM2.3 billion) and Sabah (RM0.9
billion).


Bayaran kepada Terengganu adalah royalti, bukan wang ehsan!

Di luar 3 batu nautika, bukan sahaja untuk telaga-telaga Kelantan tetapi juga untuk Sabah, Sarawak dan Terengganu! Kenapa ketiga negeri tersebut tidak menerima wang ehsan tetapi hanya royalti?! Sabah - lebih 3 batu nautika - royalti. Sarawak - lebih 3 batu nautika - royalti. Kelantan??

Di bawah sinar matahari terang benderang dalam Parlimen yang menjadi simbol demokrasi, rakyat Malaysia cuba dihidangkan dengan gorengan semurah itu?

5 comments:

orangperkasa said...

langkah seterusnya rasanya kami rakyat kelantan perlu berarak ke jalan raya~

Anonymous said...

biaso doh tu..ore kalu hati tak berapa nak baik toksir mengaku perkara sebenar..tapi molek doh dapat wang ehsan tu..jambatan pertama ke arah mendapatke royalti minyak..cumo tingkatkan usoho sket lagi..

Anonymous said...

PM dok wi alasae RMK9 RM7billion..sapa loni projek mega lebuhraya Kota Bharu-KualaKrai tok napok rupo lagi..mitok ekjas hok tu etek..mana tau ada respon dari PM mace wang ehsan minyok hok baru buleh ni..

peronda said...

Di bawah sinar matahari terang benderang dalam Parlimen yang menjadi simbol demokrasi, rakyat Malaysia cuba dihidangkan dengan gorengan semurah itu?

-x brehi make hak najib goreng! lauk untuk org2 bodoh je. ore kelate makanan sedap2 ;)

Anonymous said...

May Allah bless you, Datuk. You are the saviour of Islam / PAS in Malaysia n Kelantan. Be humble and thankful that Allah has indeed choosen you over every one else.