Sunday, November 29, 2009

Ku Li, Petronas dan Rule of Law

Pelanggaran kontrak – kata YBM Tengku Razaleigh mengenai keengganan Petronas membayar 5% royalty terus kepada Kerajaan Negeri, dalam laman rasminya http://razaleigh.com/ hari ini.

Perjanjian itu dibuat dalam bahasa mudah - budak-budak sekolah juga boleh memahaminya, kata Ku Li.

Keengganan Petronas membayar bayaran langsung kepada Kerajaan Negeri boleh membawa implikasi kepada terbatalnya perjanjian: “It negates an agreement signed between the Kelantan Government and PETRONAS”

Satu dakwaan paling serius tapi credible - dari anggota Backbencher BN sendiri. Apa Najib nak kata?

JIka Najib dan Petronas gagal menyelami implikasi dakwaan ini, lebih banyak kesan buruk akan berlaku. Bukan sahaja isu hilangnya 'rule of law' yang sentiasa boleh menghakis kepercayaan masyarakat pelabur dan perdagangan terhadap negara kita, bahkan perakaunan juga.

Apa yang wajib mengikut undang-undang, jika tidak dilaksanakan adalah merupakan isu 'breach of trust' yang serius.

Lihat laporan kewangan Kerajaan Terengganu seperti dalam Laporan Jabatan Audit untuk Kerajaan Terengganu 2008 - sebagai bukti wang Negeri tak boleh dilarikan;

1. Terimaan Drp Kerajaan
Persekutuan (Dana Khas)

2004 2005 2006 2007 2008

150juta 1,015B 1,334B 1,000B 1,408B

Sumber: Penyata Kewangan Kerajaan Negeri Terengganu

Sekalipun Kerajaan Pusat mengumumkan bayaran royalti kepada Terengganu telah dibatalkan dan digantikan dengan wang ihsan bermula tahun 2000, namun sebahagian wang itu tetap terpaksa dibayar langsung kepada Akaun Kerajaan Ndegeri kerana itu adalah kehendak undang-undang, seperti tercatit di jadual di atas.

Perjanjian menghendaki wang itu dibayar kepada Negeri dan tidak boleh dibayar oleh Petronas kepada Kerajaan Pusat, apa yang menjadi milik negeri.

Masa untuk Kerajaan Pusat berdolak dalik sudah berlalu.

Hormati perjanjian, begitu nasihat Ku Li.

Komitmen Ku Li memulangkan hak rakyat dalam isu royalti, boleh merubah landskap politik negara ke arah pemulihan kedaulatan perundangan dan segala institusinya.

No comments: