Sunday, November 08, 2009

AA malukan Malaysia

Wawancara Dr. Awang Adek disiarkan Mingguan Malaysia, 8 Nov 2009. Mengulas royalti minyak Kelantan.

Kalau begini minda anggota kabinet kita, lingkuplah Malaysia. Lambat atau cepat. Primitif, kata Dr. Abu Hasan dalam Facebooknya.

Baca apa Tun Razak kata di Parlimen pada 12 Nov 1975 tentang 3 batu nautika;

Perdana Menteri (Tun Abdul Razak) 12 NOVEMBER 1975:

“Tuan Yang di Pertua, Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan negeri tersebut, yang dijual oleh PETRONAS ataupun ejensi-ejensi ataupun kontrektor-kontrektornya.”

Prime Minister ( Tun Abdul Razak ): "According to this agreement, each state would receive 5 % of the value of petroleum found and obtained within the waters or outside the waters of that state, which is sold by PETRONAS or its agencies or its contractors “


(Hansard, 12th November 1975, at page 6979)

Baca pula apa kata laman rasmi Malaysia Thai Joint Authority tentang pembayaran royalti kepada Thai dan Malaysia bagi kawasan bersama JDA;

FISCAL REGIME FOR THE JDA

The contract has to be in a form of Production Sharing Contract (PSC) and includes the following:
Royalty payable by Contractors to MTJA at 10% of gross production for remittance to the Governments (5% to each Government).

Mana Dr. dapat tentang 3 batu tu?

Lebih malu lagi, Thailand bayar wilayah Songkhla 5% royalti dari bahagian mereka. Mana Malaysia nak letak muka?

Janganlah malukan negara.

Saya tulis satu penjelasan untuk dihantar pada Utusan hari ini. Harap Utusan dapat siarkan. Untuk Dr. Awang, gunakan peluang jadi Timbalan Mnteri untuk dapatkan maklumat lengkap, paling tidak kelentong akan nampak lebih real.

No comments: