Friday, July 27, 2007

BEKERJA BERSAMA PAK LAH, CUTI SENDIRI-SENDIRI

Perdana Menteri kita dilaporkan telah kembali ke tanah air selepas bercuti sepuluh hari di Australia.

Sedikit masa lalu, Abdullah mengajak rakyat negara ini bekerja bersama beliau. Rakyat Malaysia hanya ada peluang bekerja bersama PM tetapi tidak cuti bersama.

Mengikut jawapan di Dewan Rakyat, PM kita telah melakukan lawatan rasmi sebanyak 84 kali sejak beliau menjadi Perdana Menteri. Kita juga tak ada peluang melawat ke luar negara bersama PM. Yang ada ialah, bekerja bersama PM.

Apa hasil lawatan itu, kurang pasti. Selain lawatan rasmi, PM juga telah beberapa kali bercuti.

Kata setengah orang, cuti terakhir PM ini cuti berisi. Apa isi cuti sepuluh hari ini, ada banyak telahan.

Satunya, persiapan pilihanraya. Ogos semakin hampir. Bulan ini adalah antara bulan diramalkan kemungkinan berlakunya pilihanraya.

Majlis Tertinggi BN bertemu minggu lalu. Tetapi diberitakan, pemimpin BN diberitahu bahawa plihanraya hanya akan diadakan awal tahun hadapan.

Sama-samalah kita tunggu samada Ogos akan menjadi bulan pilihanraya atau tidak.

Jika cuti PM terakhir ini bukan untuk persiapan pilihanraya terdekat, apa yang menjadi isi cuti PM?

Setengah memberi info, PM bersiap menangani kritikan dan isu-isu besar yang telah meruntuhkan kredibiliti kerajaan beliau akhir-akhir ini.

Sejauh mana benar, tidak dapat dipastikan. Tetapi, kata sumber ini, PM pulang dengan arahan menghalang laluan ke laman-laman blog berpengaruh. Kedua, memulakan Ops Lalang III.

Saya berdoa, kedua maklumat ini tidak betul. Niche Abdullah ialah lembut dan berbeza dari rejim Tun Dr. Mahathir. Itu sahaja lagi niche utama yang menunjukkan beliau mempunyai kelebihan. Tidak mungkin Abdullah ingin memperjudikan sedikit sangka baik yang masih ada.

Namun, menjelang kepulangan PM, Peguam Negara telah mengumumkan dua penemuan besar - yang boleh diklaskan sebagai permulaan tindakan untuk mengatasi isu-isu besar yang telah menggerhanakan imej Kerajaan Bersih yang ditaja oleh PM.

Ketua Polis Negara dan Bekas Ketua Pengarah BPR - tidak melakukan kesalahan seperti dituduh. PM dengan itu benar dalam tindakannya melantik semula Musa Hasan dan sebelum ini, menyambung kontrak bekas Ketua Pengarah BPR.

Ia semacam satu pengumuman yang telah diatur untuk menyambut kepulangan PM.

Ia mungkin permulaan kempen menangani isu-isu besar dan kritikan yang semakin merebak.

Samada ia akan berjaya menampilkan semula imej kerajaan yang meyakinkan selepas seribu satu macam petanda menunjukkan keadaan yang bercelaru sepanjang hampir empat tahun Abdullah sebagai Perdana Menteri, sama-sama lah kita saksikan.

1 comment:

Anonymous said...

tulisan tanpa fakta yg sekadar cubaan menyelidapkan benci merupakan tulisan yg tidak layak utk tuan.

jeffry oii contoh blog yg baik