Friday, October 06, 2006

Wang Minyak Terengganu dihumban ke laut?

Harakah edisi terbaru, menyiarkan berita beserta gambar seorang ibu beserta anak-anak kecil dari keluarga miskin di Terengganu berbuka puasa hanya dengan bernasikan kicap dan garam.
Keluarga Wan Ramlah bersama tujuh anak sudah biasa berbuat demikian kerana kemiskinan keluarga mereka. Wan Ramlah bekerja sebagai tukang sapu di negeri berslogankan 'BN menang rakyat senang'.
Lebih memilukan, bila kita membaca beratus juta wang rakyat Terengganu dari hasil royalty minyak dibazirkan untuk projek mewah, diagihkan untuk kroni dari luar Terengganu dan diuruskan secara salah, sedang rakyatnya sendiri masih menderita.
Laman web Malaysia Today http://www.malaysia-today.net/index.shtml di bawah tajuk ‘Didn’t I tell u so’ memuatkan fakta-fakta bagaimana seorang bernama Patrick Lim diberi peluang menguruskan projek mewah di Pulau Duyung dengan dana dari wang royalty sebanyak RM 250. Antaranya, RM 50 juta digunakan untuk membina 50 buah rumah mewah berharga sejuta sebuah, walaupun harga sebenar dikatakan hanya bernilai RM 250,000.
Alasan biasa Perdana Menteri, ‘saya tak tahu’ tidak boleh dipakai. Perdana Menteri wajib memberikan penjelasan terhadap dakwaan yang berat ini. Sebaiknya sebelum Ramadhan berakhir.
Mengapa Patrick Lim lebih istimewa dari anak-anak Wan Ramlah yang menderita di negeri sendiri sedangkan hasil minyak yang terhak untuk rakyat Terengganu melebihi RM 1 billion satu tahun???
Di bawah, saya perturunkan sebahagian petikan apa yang tercatit dari laman web berkenaan;
On 26 June 2005, they set up an events management company called Premium Project Management Sdn Bhd (company number 692728-M). Then, on 9 September 2005, the name was changed to T-Best Events Sdn Bhd. The company’s paid-up capital is only RM2.00.

The company is supposed to be a Terengganu based company but its registered address is at no. 23A, Jalan SS 21/60, Damansara Utama, Petaling Jaya, Selangor.

The two shareholders of the company who hold one share each of RM1.00 are Saharuddin bin Abdullah and Suhami binti Kiman. The directors of the company are Wan Hisham bin Wan Salleh (Terengganu), Mohamed bin Awang Tera (Terengganu), Chew Kok Foo (Petaling Jaya), Peter William Gilmour (Australia), Chua Hooi Sian (Petaling Jaya) and Lim Poh Tiang (Petaling Jaya).

The name to note here is Wan Hisham bin Wan Salleh, a (EXCO) member of the Terengganu State Government, and the man behind the entire operation. Wan Hisham’s brother, Wan Mohd Farid, is the political secretary to the Minister of Home Affairs, Abdullah Ahmad Badawi, who, coincidentally, is also the Prime Minister of Malaysia. But Wan Hisham is only there to give the company political weight. The man running the company is Patrick Lim. And Patrick Lim’s job is to conjure up events that the state can embark upon -- which, of course, would require a couple of hundred million Ringgit to finance.

One very ingenious project they came up with was to hold a sailboat race from 29 November to 4 December 2005 called the Monsoon Cup. Instead of everyone running for the hills in fear of a Tsunami hitting this country like it did around Christmas of 2004, they would congregate on the beach to watch sailboats race against each other in the monsoon winds.

And the Monsoon Cup was given a budget of RM250 million, more than enough money to go around. Only in Loony Malaysia can a RM2 company, hardly a couple months in operation, get its hands on a RM250 million government job.

The plan was to invite sailboat champions from all over the world to participate in the race. This would give the Monsoon Cup credibility and prestige that would rival the Langkawi powerboat race. But these world champions would need to be given suitable accommodations and the only five-star hotel in Kuala Terengganu was certainly not suitable enough.

So they built 50 new houses on Mermaid Island, known locally as Pulau Duyung. Each house was priced at RM1 million, so RM50 million would be needed to build these houses. Of course, you and I can build these same houses for around RM250,000 each. But that is not the issue here. The issue is: the foreigners need to be made to believe that they are living in a million dollar house (though it would only be for a few days). Pricing the houses at four times what they actually cost to build was not for purposes of siphoning out any money. (And if you believe this then you will believe that pigs can fly).
Anda meneliti nama-nama itu? Anda perasan nama-nama yang terkait dengan Perdana Menteri? Dan anda tidak mengharapkan apa-apa penjelasan baik dari Kerajaan Terengganu mahupun PM sendiri? Dan PM anda berjanji beliau akan menjulang ketelusan dalam pentadbirannya?

13 comments:

Anonymous said...

My heart sank to read this - obscene abuse of power by UMNO. How much more abuse do we want to put up with?

Ibn Abd Halim said...

Buletin Utama malam ini (7/9/06) Trengganu akan beri duit raya dari RM200 hingga RM400 seorang kepada rakyat Trengganu. Hasil royalti (wang ehsan) digunakan oleh UMNO untuk memancing undi. Besedialah menghadapi Pemilu yang tak lama lagi walaupun dinafikan oleh AAB.

Adakah duit raya tersebut akan diagihkan sama rata kepada semua rakyat Trengganu, termasuk penyokong PAS? Tunggu hasilnya selepas beberapa hari lagi. Pasti melopong punya.

obefiend said...

im surewe all heard of the game "6 degress of kevin bacon". what im suggesting here is a game called " 3 degrees of Abdula BADawi". try to tie him to every malaise in this land by just using 3 people. doesnt sound too hard considering he is now associated with every crooked deals out there

im not a big fan of Mr Badawi but linking him just because he knows a few scums doesnt mean he is involved. like all professional i like to see tangible proof. not some mere hearsay from a website. we all know news from webs is as reliable as PROTON's power window

great post none the less. the monsoon cup is a fiasco. why cant they just find corpoarte funding? most yatch races in aussie are funded by big corporate companies. why waste 250 mills.....oh wait..what a silly question. COZ THEY CAN.. they own the LAND!

time to migrate people!

Anonymous said...

YB, saya mengambil sikap berdiam diri, kerana pernah difatwakan diam itu elegan.....

Anonymous said...

Mungkin mereka masih lagi dalam keadaan lalai. Teruskanlah usaha dakwah dan khabarkanlah janji-janji Allah.....

Doke said...

Duit minyak hanya akan diagihkan kiranya pengagihan tersebut memberi manfaat kpd Umno.Contohnya pada awal bulan 9, kerajaan negeri memberikan rm200 pada setiap pemuda yg berumur 21- keatas dan dgn syarat org itu telah mendaftar dgn SPR.

Kesemua yg menerimanya adalah pemuda yg ayahnya atau keluarganya adalah org umno.Majlis ni berlangsung di Batu Rakit.K.Trg.

Klu itu wang minyak, kenapa tidak diagihkan kps semua org tak kirala org itu umno,pas,keadilan,dap ataupun parti cap kicap.Mungkin ini yg Paklah katakan Islam Had-hari.Tidak adil dlm sesuatu perkara.

Anonymous said...

ramai kengkawan dari Terengganu hairan camner Terengganu bleh dpt kat BN...heran..heran..

Fatt-Hy said...

Ini adalah antara 1 punca kemorosotan ekonomi rakyat Malaysia amnya & rakyat Terengganu khusunya dalam kita ke arah pembaziran 'mega' untuk menuju era & wawasan 2020.Diharap pihak pembangkang dapat mengekang tindakan kejam pasif ini dengan cara hikmah

Anonymous said...

UMNO parti K3P

Perompak
Penyamun
Penyangak

Kutuk Umno bulan2 poser ni takper, tak berdose..Mmg wajib dikutuk..zalim nak mampus!

Anonymous said...

UMNO Parti K3P

Parti..
Penyangak
Penyamun
Perompak

Kutuk Umno takper bulan2 puaser ni..
tak berdose...Zalim nak mampus!

Anonymous said...

Umno parti perompak dulu, kini dan selamanya

Anonymous said...

Saudara Husam,

Saya ingin mencerita serba sedikit pandangan saya terhadap kerakusan kerajaan BN. Saya harap saudara Husam dapat membahaskan perkara ini disaluran yang sepatutnya. "Kerajaan BN mengusir rakyat kelas D dan E secara halus dan terancang".

Perkara ini saya perhatikan berlaku di Kuala Lumpur dan kawasan yang bakal menjadi kawasan elit. Setiap rakyat diklasifikasi mengikut kelas yang tersendiri... contoh nya, rakyat kelas satu mungkin didefinasikan sebagai rakyat yg mempunyai pendapatan bersih 500 000 keatas setahun. kelas B mungkin dari 100 000 - 500 00 setahun, kelas C mungkin 30 000 - 100 000 setahun. kelas D bawah dari 30,000 setahun dan E bawah dari 10,000 setahun

cara pengkelasan mungkin tidak tepat, tetapi ianya telah berlaku dan sudah difahami secara senyap oleh golongan kelas A dan B. Kawasan-kawasan mahal, (tanah yg mahal) adalah dalam lingkungan 30-40km dari pusat bandar K.Lumpur. Kawasan-kawasan seperti Kg. Chubadak, Kg. Dato' Senu, Area Sentul dan Gombak, kawasan Kg. Baru, Flat Pekeliling, Kawasan genting Klang dan wangsa maju merupakan kawasan-kawasan penempatan rakyat yg berpendapatan yg majoritinya dibawah 40,000 setahun. Kawasan mempuyai nilai yang sangat tinggi. Kita boleh anggarkan ia dibarat 'the Bronx', kawasan Manhattan di New York.

Kerajaan UMNO akan cuba mengusir mereka dari kawasan ini, utk membina penempatan mewah seperti kondo mewah yg bernilai lebih dari 500,000 seunit. Flat pekeliling bakal diganti dengan Kondo Mewah. Kg. Chubadak yg bakal dirampas (setelah mengatakan kawasan itu kawasan setinggan), akan dijadikan laluan highway dan bakal didirikan penempatan mewah. Kawasan sekitar 30-40km dari pusat bandar hanya utk golongan berpendapatan lebih dari 100,000 setahun.

kelas d dan e cuma layak tinggal di kawasan yg berjarak lebih dari 50km dari pusat bandar contohnya nya seperti rawang, dengkil, puchong, kajang-semenyih, btg kali, kuala selangor, btg berjuntai.

harga minyak naik, tentu kos pengangkutan utk berulang alik ketempat kerja tinggi. Tentu menyusahkan golongan ini. Kerja di kuala lumpur, rumah di Klang, rawang, bkt beruntung, semenyih-kajang, banting.

Siapa yg untung? yg susah bertambah susah, yg miskin bertambah miskin, yg kaya bertambah kaya, yg senang bertambah senang.

purata pendapatan pegawai kerajaan gred 41, 10 tahun berkerja adalah 35K-45K setahun. Rasuah pasti menguasai dan mempengarahui rakyat kelas C ini. untuk mendapat tempat sebagai rakyat kelas B, selain mencari pendapatan sampingan (lokum), rasuah adalah jalan mudah.

bila rasuah berlaku, pegaiwai kerajaan bersekongkol dengan kerajaan yg memerintah. Yg kita takut, pegawai polis, pegawai tanah, pegawai SPR akan bersama-sama dengan UMNO mendraf dasar-dasar yg menyulitkan proses demokrasi.

bagi rakyat kelas D dan E, mereka pula akan menghadapi masalah hutang dan bakal diishtihar muflis. Muflis bermakna, menjadi hamba abdi dizaman moden. Tidak berhak memiliki harta dan hilang suara segai rakyat.

Dimana masa depan? semua masa depan akan ditentukan oleh golongan tokey, ahli koperat UMNO, dan pegawai yang korup.

Saya dapat melihat masa depan yg menghancurkan umat islam diMalaysia jika UMNO terus kekal berkuasa.

Anonymous said...

Anonymous said...

Komen untuk "Anonymous said..." diatas comment saya ini...

Saya setuju dengan pendapat saudara.. Itulah realiti yg ada skrg ne. Tp masalahnya skrg, camner kita nak dapatkan sokongan rakyat dalam bentuk undi? Sekarang boleh lah kita bercakap dgn rakyat. Mungkin rakyat akan terpengaruh. Tp bila tiba time pilihanraya umum (PRU)..... hancur sekali!!!! dengan sehelai kain batik, sekampit beras... dan 3-4 keping duit kertas RM50 @ RM100. Undi berubah. Rakyat terpedaya dengan mainan 'lakonan' pemimpin umno (gila kuasa tu)
Betulah melayu mudah lupa.

Tp rakyat ne kadang2 juga tak serik. Dah terkena, baru nampak sape betul @ perjuangkan hak rakyat. Tp bila lupa (3bulan paling lama), sokong balik umno giler tu...

Boleh dikatakan semua orang tau, semua orang setuju, kerajaan BN ne memang teruk. Dan time PRU boleh "Be End". Tapi kenapa tak gunakan kuasa yang ada ditangan ???...

Sama-samalah kita fikirkan.....