Tuesday, October 17, 2006

Kegagalan Umno mengikut Khairy

Berikut, diperturunkan petikan ulasan Khairy mengenai DEB, pada Perhimpunan Pemuda Umno tahun lepas;

Dalam hal ini, kata beliau, desakan Pemuda agar kerajaan menghidupkan semula semangat DEB bagi menyasarkan matlamat belum tercapai bukan bermakna pergerakan itu hanya berjuang menagih keistimewaan.
Sebaliknya beliau menjelaskan, selepas tempoh DEB tamat, kedudukan orang Melayu dalam bidang ekonomi masih mengecewakan.
``Bukan sekadar pegangan ekuiti 30 peratus masih belum tercapai, bukan setakat pendapatan isi rumah masih rendah berbanding kaum-kaum lain, malah jika dilihat secara terperinci, prestasi ekonomi Melayu hari amat membimbangkan,'' katanya.
Jelas beliau, pada tahun ini, statistik menunjukkan orang Melayu hanya menguasai 11.6 peratus dari segi pemilikan bangunan-bangunan komersial”.

Umno gagal bukan? Perhatikan kata-kata seperti: mengecewakan, amat membimbangkan, pendapatan isi rumah masih rendah. Itu semua nada kegagalan.

Jika Umno mengaku ia gagal, adakah Umno tidak perlu bertanggungjawab kepada kita orang Melayu dan kepada rakyat Negara ini juga, untuk terlebih dahulu membentangkan sebab-sebab kegagalan tersebut?

Adakah Umno tidak merasa malu dengan kegagalan ini? Adakah Umno tidak perlu memikul tanggungjawab di atas kegagalan ini?

Jika Khairy sendiri membuktikan Umno gagal, apa bukti Umno akan berjaya pada masa depan?

Apa lagi, jika motif terbesar membangkitkan isu ini ialah sekadar mempastikan elit berkuasa teru mendapat keistimewaan projek-projek, seperti terbayang dalam ulasan Khairy selanjutnya seperti berikut;

“Usaha itu semakin menyemarak dan menjadi kenyataan apabila Naib Ketuanya, Khairy Jamaluddin pagi ini membangkitkan cadangan tersebut semasa membentangkan usul ekonomi pada perhimpunan agung parti itu.
Katanya, melalui ANB, agenda Melayu perlu dizahirkan secara jelas dan terperinci dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) supaya pencapaiannya dapat dinilai dari semasa ke semasa.”

RMK 9 itu jadi sasaran!

Sekarang, anda bayangkan, sebagai contoh, dasar pemberian AP. Ingat dua orang Melayu yang mendapat ribuan AP setiap tahun? Mengapa dua Melayu ini begitu istimewa dan apa limpahan rahmat kepada orang Melayu terbanyak dengan terlebih kayanya dua Melayu ini?

Jangan negara kita terheret dalam kancah sentimen perkauman atas agenda tersirat Umno.

10 comments:

Anonymous said...

Nampaknya kini di kalangan inteligensia bukan Melayu "UMNO" sudah menjadi satu perkataan lucah lagi menjijikan. Begitulah nasibnya UMNO yang sudah hilang wibawa, hinggakan segala rakan kongsi pun sudah tidak mahu pandang sebelah mata.

Anonymous said...

Org Melayu kalau nak maju dan berjaya dlm ekonomi kena berusaha sendiri tak perlu bantuan kerajaan dan tdk perlu masuk UMNO.Saya sendiri berjaya dlm perniagaan saya dan saya tidak menjadi ahli UMNO dan tdk pernah berhutang dgn mana-mana organisasi kerajaan.Ttg pemilikan premis perniagaan sebenarnya ramai org melayu yg terdiri dr pegawai kerajaan boleh membelinya tetapi setahu saya peraturan menetapkan pegawai kerajaan tidak boleh membeli bangunan perniagaan.

cucu_nik_ajis said...

assalamualaikum datuk.
alhamdulillah, sekrang saya nampak ramai betul org masuk blog datuk.harap2 blog ini jadi satu wadah yang berkesan untuk menegakkan Islam.
cuma saya ingin tanyakan pada datuk,datuk tidak ada emel ke?saya perhatikan blog datuk ini tidak menyenaraikan sebarang emel datuk.saya rasa dengan emel, ramai boleh menghantar sebarang info atau maklumat kepada datuk dengan cara yang lebih selamat dan yakin.terima kasih.

Anonymous said...

khairi jamaludin sekadar ingin menonjolkan diri dengan mengupas persoalan ekonomi yang menuntut penyelesaian intelektual yang tinggi. Sebagai graduan Oxford Khairi dilihat tidak menonjolkan sifat intelektual beliau tetapi lebih terserlah dalam menggunakan peluang sebagai menantu YAB Perdana Menteri untuk berjaya. PAS sepatutnya berusaha untuk mendedahkan kebobrokan Khairi.

safiansabuia said...

Saudara Khairy Jamaludin sebenarnya adalah satu instrumen dalam media umno untuk secara on-going memberi sumbangan 'hopefully feasible and purportedly practical' kepada kerajaan BN yang memerintah. Mari kita berfikir secara total dan mari kita pandang ianya secara conceptual. Salah ke kalau si Khairy memainkan peranan dalam kapasitinya kini untuk menterjemahkan sesuatu fakta atau teori yang mungkin mujarab untuk pembangunan ekonomi negara.

Jangan pandang pada Oxfordnya atau bapa mertuanya, itu sebenarnya tidak ada apa-apa yang boleh diukur atau dijadikan platform kepada kemampuan seseorang. Sebenarnya kebolehan seseorang adalah dari 'pengisian' dan 'keperibadian '. Kedua-duanya boleh dibentuk dan bukan dilahirkan seperti adanya.

Sebagai seorang ahli politik muda tanahair yang berusia 31 tahun, kalau dipandang dari beberapa sudut dia memang ada prospek dalam ciri kepimpinan dan aura dalam ciri personality. Yang menjadikan rasa tidak kena ialah cara umno mengasuhnya dalam proses in materializing him to be real future leader in Malaysia. Sepatutnya ciri-ciri seperti keimanan, transparency, philanthropy dan tidak menjadikan subjek kepada fahaman hedonism towards the vested interest mestilah berjalan seiringan dengan proses tersebut.

Tetapi umno tidak mempunyai integriti dan 'curriculum' yang sihat untuk menjadikan budak ini sebagai seorang the ideal towering personality in national leadership.
Sebaliknya ada unsur political nemesis yang dijadikan sebagai co-curriculum dalam pembentukan kepimpinannya. Diharap gejala ini tidak berakhir dengan menjadikan budak Khairy ini sebagai satu 'radikal bebas' yang boleh merosakkan struktur membran sel kulit yang cantik kepada keadaan yang tidak lagi cantik, dan akhirnya negara dan rakyat juga yang akan terpaksa menanggung rugi.

Budak Khairy ini sebenarnya budak baik, ada aura dan ada prospek, dia lulus pun dari sebuah universiti yang baik, tetapi 'universiti' yang ke dua yang kini dia sedang belajar adalah kurang baik untuk dia menjadi seorang pemimpin yang baik. Wassalam.

Anonymous said...

Khairy biggest mistake is that he is cocky - to some that may equal to leadership but to many it is just pure plain arrogance. In all other aspects he is just the usual self serving politicians that we Malaysian have come to accept - they all are in there to ensure that they can get as rich as possible. End of story.

salmanulfarisi said...

komen safiansabuia memang menarik...
beliau telah cuba membantu kita memandang kewujudan Khairy Jamaludin dalam aspek yang positif..
beliau telah menyatakan kebolehan dan keperibadian Khairy yang mahmudah.
saya amat hargai idea itu.
tetapi, perlu di ingat, apa dasar pejuangan Khairy.bagaimana cara hidup khairy.bagaimana cara pemikiran khairy.

kalau orang dah dasar dia Nasionalisme, Sekularisme & Materialisme, memang tindakan & buah fikiran juga Nasionalisme, Sekularisme & Materialisme..

kalau yang di tanam tu biji nangka, tak kan yang keluar tu pokok betik...pastilah nangka jua..tak tau lah kot2 UMNO ada kuasa ajaib ke, yang boleh kasi biji nangka buat keluar buah betik...

safiansabuia said...

Kepada salmanulfarisi,
Ada sedikit penjelasan tambahan untuk anda. Persoalan yang anda cuba jadikan isu fasal Khairy ialah dasar perjuangannya, cara hidupnya & cara pemikirannya. Kesemua tiga ciri itu adalah didatangkan dari external forces dan bukannya dibawa keluar semasa lahirnya budak itu. Ertinya Khairy is not borne to be cocky or arrogant. Sekiranya katakanlah dia seorang yang bongkak dan sombong, sifat ini sebenarnya bukanlah satu sifat mandatory yang mutlak dan kekal yang dia mesti ada dan mesti diteruskan.Dari segi psikologi tingkahlaku vs perangai manusia, halatuju pola sifat perangai itu terjadi disebabkan oleh pengaruh luar dan ditambah pula oleh tekanan yang kuat dari pengaruh luar itu tadi.(Empirical proof: Seorang kafir boleh bertukar memeluk islam, dan bagaimana seorang islam tiba-tiba mahu memilih menjadi murtad! Why? Dia orang suka-suka ke atau hobi ke?)

Dan sekarang, tidak bolehkah sifat bongkak sombong Khairy itu paradigmanya dianjakkan sedikit supaya menjadi manusia yang lebih kamil dan mutawassith. Perkara external forces tidak mungkin tidak boleh dipinda, alangkan kini orang sudah mula untuk membuat anjakan perubahan terhadap internal forces. Pakar psikologi sudah mula cuba mewujudkan berbagai jenis aura untuk adaptasi individu seperti yang dikehendaki.

Fasal dasar perjuangan Khairy itu adalah perkara biasa. Kalau kita dalam PAS maka kita berjuang untuk PAS, dan kalau dia dalam umno, rasionalnya dia berjuang untuk umno. Pada konsep falsafahnya hidup dikandung adat, mati dikandung tanah dan berpolitik dikandung polisi.Pemikiran yang bersifat terbuka dan conceptual boleh mampu menerima hahikat ini dan arahala dari definisi polisi itu sendiri. Polisi adalah satu kehendak amalan yang diputuskan dan dijadikan model standard oleh pembuat polisi dalam sesuatu pelan tindakan yang mempunyai matlamat kepada golongan yang mempunyai kepentingan.

Kalau itulah kemahuan mengikut definisi polisi, apabila diletakkan Khairi dalam kandang umno, rasionalnya patutkah dia mengangkat segala matlamat perjuangan umno, juga sebaliknya kalau kita letakkan Khairy dibawah payung PAS rasionalnya dia akan mendukung semua pengisian yang terkandung dalam perjuangan PAS. Kalau kita letakkan Khairy dalam kandang kambing, tiba-tiba dia juga turut mengembeeek, oklah tu. Itu tindakan selari namanya, dan ada rasionalnya.

Cara pemikiran Khairy? sebenarnya cara pemikiran Kairy adalah macam cara pemikiran kita juga. Yang dia tahu mungkin kita pun tahu, yang dia tidak tahu mungkin kita pun tidak tahu, yang kita tahu mungkin dia tidak tahu, yang dia tahu mungkin kita tidak tahu, yang dia setuju mungkin kita tidak setuju dan yang kita setuju mungkin dia setuju. Pendekkan kata kita semuanya serupa, tidak juga pandai dan tidak juga bodoh. Yang pastinya ialah manusia itu semuanya lemah dan otak pemikiran manusia itu sebenarnya mempunyai kapasiti yang tersangat kerdil, bak kata seorang Mahaguru agama Hindu bernama Valluar dalam kitabnya bernama Tirukural, katanya 'Katdretu kyaialavu, kart kaa dhedhu vulagalavu'. Ayat ini bermaksud 'apa yang kita ketahui tersangatlah sedikit sekadar segenggam tangan, tetapi apa yang kita tidak ketahui tersangatlah banyak seibarat sebanyak sebesar dunia'.
As the conclusion, what should we try to say then. Perfection and imperfection are both equally complementary and reciprocal one to another, the more the merrier, and the more the sadder.

safiansabuia said...

Kepada salmanulfarisi,
Ada sedikit penjelasan tambahan untuk anda. Persoalan yang anda cuba jadikan isu fasal Khairy ialah dasar perjuangannya, cara hidupnya & cara pemikirannya. Kesemua tiga ciri itu adalah didatangkan dari external forces dan bukannya dibawa keluar semasa lahirnya budak itu. Ertinya Khairy is not borne to be cocky or arrogant. Sekiranya katakanlah dia seorang yang bongkak dan sombong, sifat ini sebenarnya bukanlah satu sifat mandatory yang mutlak dan kekal yang dia mesti ada dan mesti teruskan.Dari segi psikologi tingkahlaku vs perangai manusia, halatuju pola sifat pengai itu terjadi disebabkan oleh pengaruh luar dan ditambah pula oleh tekanan yang kuat dari pengaruh luar itu tadi.(Empirical proof: Seorang kafir boleh bertukar memeluk islam, dan bagaimana seorang islam tiba-tiba mahu memilih menjadi murtad! Why? Dia orang suka-suka ke atau hobi ke?)

Dan sekarang, tidak bolehkah sifat bongkak sombong Khairy itu paradigmanya dianjakkan sedikit supaya menjadi manusia yang lebih kamil dan mutawassith. Perkara external forces tidak mungkin tidak boleh dipinda, alangkan kini orang sudah mula untuk membuat anjakan perubahan terhadap internal forces. Pakar psikologi sudah mula cuba mewujudkan berbagai jenis aura untuk adaptasi individu seperti yang dikehendaki.

Fasal dasar perjuangan Khairy itu adalah perkara biasa. Kalau kita dalam PAS maka kita berjuang untuk PAS, dan kalau dia dalam umno, rasionalnya dia berjuang untuk umno. Pada konsep falsafahnya hidup dikandung adat, mati dikandung tanah dan berpolitik dikandung polisi.Pemikiran yang bersifat terbuka dan conceptual boleh mampu menerima hahikat ini dan arahala dari definisi polisi itu sendiri. Polisi adalah satu kehendak amalan yang diputuskan dan dijadikan model standard oleh pembuat polisi dalam sesuatu pelan tindakan yang mempunyai matlamat kepada golongan yang mempunyai kepentingan.

Kalau itulah kemahuan mengikut definisi polisi, apabila diletakkan Khairi dalam kandang umno, rasionalnya patutkah dia mengangkat segala matlamat perjuangan umno, juga sebaliknya kalau kita letakkan Khairy dibawah payung PAS rasionalnya dia akan mendukung semua pengisian yang terkandung dalam perjuangan PAS. Kalau kita letakkan Khairy dalam kandang kambing, tiba-tiba dia juga turut mengembeeek, oklah tu. Itu tindakan selari namanya, dan ada rasionalnya.

Cara pemikiran Khairy? sebenarnya cara pemikiran Kairy adalah macam cara pemikiran kita juga. Yang dia tahu mungkin kita pun tahu, yang dia tidak tahu mungkin kita pun tidak tahu, yang kita tahu mungkin dia tidak tahu, yang dia tahu mungkin kita tidak tahu, yang dia setuju mungkin kita tidak setuju dan yang kita setuju mungkin dia setuju. Pendekkan kata kita semuanya serupa, tidak juga pandai dan tidak juga bodoh. Yang pastinya ialah manusia itu semuanya lemah dan otak pemikiran manusia itu sebenarnya mempunyai kapasiti yang tersangat kerdil, bak kata seorang Mahaguru agama Hindu bernama Valluar dalam kitabnya bernama Tirukural, katanya 'Katdretu kyaialavu, kart kaa dhedhu vulagalavu'. Ayat ini bermaksud 'apa yang kita ketahui sangatlah sedikit sekadar segenggam tangan, tetapi apa yang kita tidak ketahui tersangatlah banyak seibarat sebanyak sebesar dunia'.
As the conclusion, what should we try to say then. Perfection and imperfection are both equally complementary and reciprocal one to another, the more the merrier, and the more the sadder.

salmanulfarisi said...

apa yang anda maksudkan dengan "sebenarnya cara pemikiran Kairy adalah macam cara pemikiran kita juga"..??

Adakah sama pemikiran berlandaskan Materialisme, Nasionalisme dan Sekularisme, dengan pemikiran berlandaskan Islam, Keikhlasan, Keimanan dan Ihsan kepada Allah dan makhluknya...?

Allah juga telah menimbulkan persoalan ini dalam al-Quran, menerusi surat as-Sajjadah,"Afaman Kanamukminan kamankana faasiqan?"

"adakah sama orang yang beriman, dengan orang yang berbuat fasiq?"

lalu Allah tolong jawab, "la yastawun!",
"tak sama!"

jadi, apakah yang dimaksudkan oleh saudara, dengan 'pemikiran kita dengannya sama'?

Walaubagaimanapun, saya amat memahami apa yang cuba diutarakan oleh safiansabuia dalam "Yang dia tahu mungkin kita pun tahu, yang dia tidak tahu mungkin kita pun tidak tahu, yang kita tahu mungkin dia tidak tahu, yang dia tahu mungkin kita tidak tahu"

Akan tetapi, kalau nak di bandingkan dengan perkara 'yang dia tahu mungkin kita pun tidak tahu' Khairy Jamaludin umur 30an tu, dgn 'yang dia tahu mungkin kita pun tidak tahu' Tun Dr Mahathir yang dah 80an, dan sudah pun menjadi Perdana Menteri, saya rasa jauh lebih hebat pengetahuan & pengalaman Dr Mahathir, berbanding Khairy Jamalaudin.

Akan tetapi, adakah kebijaksanaan Dr Mahathir dimanfaatkan sepenuhnya untuk keEsaan Allah di Malaysia?mungkin di mata dunia beliau ampak unggul dan di segani berbanding pemimpin 'pengecut' lain.Tetapi tidak lupa kah kita, siapa yang telah memberhentikan bantuan per kapita untuk Sekolah Agama Rakyat?siapa dalang di sebalik peristiwa Memali?sipa yang menjadi bapak fitnak untuk kes Anwar Ibrahim?
Pemimpin Bijak & & Agung tu la!

Mungkin saudara safian kata saya menyamakan Khairy dengan Mahathir,akan tetapi itulah realitasnya,, bila ASAS PERJUANGAN DAH TERPESONG atau,maaf kalo cakap, bila 'AKIDAH PERJUANGAN' dah menyimpang.Tengoklah 'penemuan misteri' dalam pembelian saham Khairy melibatkan RM 9.2 juta dalam ECM Libra...


Apa pun , terima kasih atas comment yang membina dan membuka minda, oleh safiansabuia.
Saya amat hargainya.