Friday, April 30, 2010

Murahnya nak jatuhkan PM kita

Kalau ada seorang blogger yang hebat dan kita ada RM 4 juta, kita sudah boleh jatuhkan seorang PM - nampaknya kerja menjatuhkan PM tidaklah begitu sukar.

Setengah orang mungkin kata 4 juta terlalu mahal dan setengah pula akan kata, kalau 4 juta PM boleh jatuh, ia cukup murah.

Apa sebab mahal dan apa pula sebab murah?

PM macam Pak Lah, adakah perlu lagi belanja sebesar empat juta untuk burukkan dia? Rasanya tak payah. Imej buruknya jadi sendiri atas kelemahan kepimpinannya.

Ada sesetengah blogger buat kerja itu percuma saja. Gambar Pak Lah terlentok tertidur dan segala macam kelemahan dia dah ada dalam beratus blog sejak lama. Ada blogger yang meng-kartunkan karakter Pak Lah dalam blog-blog mereka. Sejuta pun tak payah, usahkan empat juta, kerana rasanya blogger-blogger itu semua buat kerja itu sebagai tindakan spontan mereka saja atas kelemahan Pak Lah yang begitu ketara.

Seorang petugas tegar UMNO seperti Sang Kelembai melanyak Pak Lah dalam blognya lama sebelum adanya cerita orang tertentu dapat empat juta untuk burukkan sesiapa.

Kalau ada orang habiskan wang empat juta nak burukkan lagi Pak Lah yang dah pun buruk, rugi sakan lah rasanya orang itu.

Sehari dua ini,Tun M masih membantai Pak Lah atas tergadainya medan minyak kita di Sarawak kepada Brunei. Bekal Tun M tak sampai sepuluh duit pun. Dia hanya petik laporan The Edge dan Brunei Times online saja. Bukan susah nak burukkan Pak Lah hatta dia dah tak jadi PM tapi tinggalan-tinggalan keputusannya yang merugikan negara terbongkar satu lepas satu.

Kalau nak jatuhkan Pak Lah sampai berbelanja empat juta, rasanya terlebih bayar.

Kalau boleh jatuhkan PM sekarang dengan belanja empat juta, rasanya itu tak mahal dan mana-mana pihak boleh mencuba nasib mereka. Ini kira bagus dan murah.

Jadi saya tak tau tulisan blogger yang dibesarkan oleh Utusan itu boleh untungkan sapa?

UMNO Kelantan ada ulas, bagaimana besarnya belanja yang digunakan untuk tewaskan UMNO Kelantan. Empat juta.

Kalau dengan empat juta rancangan Datuk Mustapha tawan Kelantan boleh dikuburkan dan itu dianggap mahal, saya tak tau nak kata. Untuk menang Hulu Selangor saja UMNO belanja entah berapa ratusan juta. Tapi untuk tewaskan UMNO satu negeri, belanja empat juta dah cukup kira jimat dan hebat.

Rupanya tak susah sangat nak tewaskan UMNO Kelantan dan kalau dengan empat juta UMNO satu-satu negeri boleh ditewaskan, mana yang berminat boleh buka tabung untuk cukupkan empat juta satu negeri cuba tewaskan baki UMNO seluruh Malaysia. Rasanya UMNO akan kecut.

Dunia blogger ada indahnya.

Kadang-kadang kita boleh jadi tukang kek. Gandumnya tak sampai secawan tapi kalau kena campur dengan serbuk penaik, sebiji kek yang besar boleh kita buat. Campur pula majerin sama telur. Tengok kemahiran kita. Asalnya gandum secawan saja.

Setahu saya, gerak saraf tak burukkan orang. Itu perang saraf. Gerak saraf ajak orang sokong kita atas kebaikan kita.

Saya pun tak tahu sangat apa beza gerak saraf perang saraf dan operasi berkaitan saraf.

Apa kata kalau saya kata empat juta itu memang ada dan empat juta itu ditaja oleh kumpulan UMNO tertentu? Mereka nak jatuhkan Pak Lah kerana mereka sama tak suka.

Untuk jatuhkan PM sekarang pun dah ada empat juta lagi yang juga ditaja oleh orang UMNO yang tak puas hati Pak Lah dijatuhkan.

Lepas saya kata, nak tahu betul tak betul kena siasat tapi yang penting saya dah kata. Nasib elok keluar muka depan Utusan esok lusa, tenggelam cerita telaga minyak berharga tak kurang RM 340 billion yang hilang, gara-gara empat juta! Empat juta kalahkan 340 billion..... Ini pun mungkin masuk dalam kategori saraf juga, samada gerak atau perang atau saraf mana satu, saya tak berapa tau kerana cabang saraf ada bermacam-macam...

Maknanya, nak kata tak lah payah. Lepas itu kita minta lah mana badan yang patut siasat, menyiasat.

6 comments:

Anonymous said...

ahahaha boleh caya ke??? blogger jatuhkan Pak Lah..bukan UMNO sendiri ke yang jatuhkan Pak Lah???

masa UMNO punya mesyuarat agung tu...asyik berulang cakap..

"umno telah menjalankan transformasi."

transformasi?Pak Lah je yang dah out..yang lain ada yang kekal,ada yang naik jawatan..

ahaha nampak sekali,Pak Lah tu disingkirkan..tapi..blogger 4 milion ni tak pernah pun selalu masuk tv3 masa pemerintahan Pak Lah.. ahaha kelakar..sungguh

Anonymous said...

saya sokong Dato' .. Takbir

tamingsari said...

Angin dah bertiup kencang. Bukan sahaja ranting dan dahan,pokok pun dah bergoncang. Bukan buah sahaja yg gugur,serangga dan monyet pun berdebuk jatuh. Jangan sampai pokok disambar petir.

Anonymous said...

Syabas YB.

Sudah sekian lama saya menanti komen balas YB kepada tulisan Syid Azidi ,yang kebelakangan ini sudah buat U turn dalam penulisannya.Bloger Rocky Bru pernah menulis kemungkinan Blog Keckdefella sudah dijual kepada UMNO.

Tapi dari apa yang ditulis kebelankangan ini, saya percaya Blog ini masih dikendali oleh Syi Azidi.

Berbalik kepada,jawapan balas YB, itu sememangnya yang patut dilakukan dari dulu lagi, apabila Syid membuat U-Turn, kerana YB Dato' lah yang bertanggungjawab membawanya ke Kelantan, setelah melihat Syid terkutar-katir di Kuala Lumpur.

Lain kali diharap YB Dato' berhati-hati mencari kawan. Ramai lagi orang PAS yang mampu berkerja untuk PAS..tak perlulah nak cuba membawa hantu UMNO dan nak tarbiahkan mereka. kalau dibawa masuk dengan memberi habuan, inilah jadinya. Seperti orang asli yang di Islamkan..

Anonymous said...

Tak tau lah Dato. Mana yang betul, sebab, duit semua orang tak tau.

Yang kami tau, air pun tak der kat kampung. Cakap pada pegawai dia kata tak tau nak cari air, jadi macamana tu, bayar gaji dia buat apa?.

Banyak benda lah Dato. kalau bab orang susah berlambak. Ini orang senang senang ni jer sikit. Dan mereka ni kena rapat dengan orang PAS untuk hiup di Kelantan. kalau tak,kena pi Singapura jadi koli.

zulkarnainjamaluddin@gmail.com said...

salam YB,

Saya beranggapan bahawa Penulis blog tersebut mempunyai masalah mental atau 'mental disorder'. semasa kecilnya agaknya kurang mendapat kasih sayang dan perhatian ibu bapa. disebabkan itu dia perlukan perhatian sekarang. kasihan saya kpd manusia seperti ini.