Monday, March 22, 2010

Keberanian Nazri diukur

Shad Faruqi berhujjah bahawa perjanjian petroleum antara negeri-negeri dan Petronas adalah tidak terpakai kerana Negeri-Negeri menyerahkan sesuatu yang ia tidak miliki.

Kata Shad, Perlembagaan Negara menyatakan Negeri hanya memiliki kuasa ke atas perlombongan di daratan (onshore) tetapi dalam perjanjian 1975, Negeri-Negeri menyerahkan hak petroleum kepada Petronas di daratan (onshore) dan di lautan (offshore) sekali, yang mana di lautan adalah di luar bidang kuasa kerajaan Negeri.

Tun Salleh Abbas dalam satu taklimatnya telah memberikan penjelasan yang amat jitu dalam hal ini.

Akta Petroleum 1974 dicapai selepas kedua pihak iatu Negeri dan Kerajaan Pusat bersetuju menerima satu tolak ansur bagi membolehkan industri petroleum negara dibangunkan. (Latarabelakang sejarah ini boleh dibaca dalam kertas kerja Tun Salleh yang dibentangkan dalam satu konvensyen di Terengganu pada tahun 2008)

Kuasa perlombongan di daratan yang dipunyai oleh Negeri diserahkan selamanya kepada Petronas dan akibatnya Kerajaan Pusat turut akan mendapat 5% bayaran kiranya minyak dijumpai di daratan yang asalnya adalah milik Negeri. Sebelumnya, sepatutnya hanya Kerajaan Negeri sahaja berhak menerimanya kerana ia berada di daratan yang menjadi milik Negeri.

Begitulah juga sebaliknya, di mana sebagai timbal balas tolak ansur itu, Negeri akan menerima 5% bayaran sekalipun pengeluaran akan berlaku di lautan yang asalnya kuasa perlombongan adalah di bawah Kerajaan Pusat.

Atas tolak ansur dan semangat bekerjasama inilah, dua istilah telah muncul dalam Akta Pembangunan Petroleum 1974 dan juga surat perjanjian antara Kerajaan Malaysia/Kerajaan Negeri-Negeri dengan Petronas iaitu daratan/onshore dan lautan/offshore.

Istilah ini digunakan dengan tujuan melupakan apa jua tafsiran yang lain yang ada dalam Akta dan Ordinan yang lain yang datang terdahulu. Istilah onshore dan offshore adalah kata kunci dan kata kunci ini bertujuan menghapuskan had sekatan 3 batu, territorial waters atau apa jua sekatan yang lain. Kepentingan Negeri dan Pusat telah digabungkan untuk faedah Negara bagi membolehkan pembangunan petroleum dilaksanakan oleh satu badan tunggal bernama Petronas.

Ada dua doktrin undang-undang yang digunakan iaitu;

a. Akta Parlimen yang datang kemudian mengatasi Akta terdahulu
b. Akta khas mengenai sesuatu perkara mengatasi Akta umum.

Dalam isu ini, sepanjang berkaitan kuasa petroleum, hanya ada satu Akta tunggal iaitu PDA 1974. Perjanjian dengan negeri-negeri adalah dibuat mengikut kehendak Akta ini.

Ikatan perjanjian yang ditandatangani oleh Negeri-negeri adalah ibarat sijil nikah dan ikatan perkahwinan. Bermula dengan Akta Pembangunan Petroleum 1974 dan perjanjian pada 1975. Keadaan 'zaman bujang' sebelum 1974 dilupakan.

Kini, selepas sudah beranak pinak dan Petronas mendapat kekayaan dengan 'perkahwinan'/Perjanjian itu, ada pihak ingin kembali kepada keadaan sebelum perkahwinan. Kononnya, hak kedua-dua lelaki dan perempuan adalah berbeza dan pihak satu lagi tidak mempunyai apa-apa tanggungjawab kepada pihak lain.

Merujuk kepada Akta sebelum PDA seperti Ordinan Dharurat 1969 dan lain-lain adalah percubaan-percubaan untuk kembali kepada 'zaman bujang' itu. Ia adalah satu tindakan 'mislead' rakyat.

Tidaklah pelik bila YB Saifuddin Nasution mencadangakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri dihadapkan kepada Jawatankuasa Hak dan Keistimewaan Ahli Dewan kerana tindakannya selama ini mengelirukan Dewan Rakyat dengan memetik Akta yang tidak berkenaan dengan isu tuntutan royalti Kelantan.

Jika selama ini Nazri berani mencabar Kelantan pergi ke Mahkamah, tiba masanya Nazri mesti berani menghadapi Jawatankuasa Terpilih Dewan untuk mempertahankan hujjahnya.

Lebih menarik jika orang seperti Tun Salleh Abbas, Nik Saghir Mohd Nor dan Tg Razaleigh boleh dipanggil memberikan keterangan samada jawapan Nazri di Dewan Rakyat selama ini 'mislead' atau tidak.

3 comments:

Sivakumar said...

Tuan,

Terima kasih kerana memberi penerangan mengenai isu royalti minyak ini secara terperinci.

Teguran kecil saja: 'mislead' dalam ayat terakhir rencana blog tuan seharusnya dieja sebagai 'misleading'.

Sekian.

Anonymous said...

Salam Dato
Apalah dato, macam mana nak dapat royalti yg akan mengayakan rakyat.Headline dato' yg merupakan doa tu munkin Allah kabulkan kot. Tukarlah yg lebih relevant.

Anonymous said...

Nazri VS Syed Azidi:

memang Nazri dikenali sebagai saorang UMNO yang berani.Kekadang keberaniannya memperlihatkan kebodohan nya, dalam berhujjah diParlimen.

Di Kelantan ,saya melihat Syed Azidi juga saorang Blogger yang berani mendedahkan banyak perkara.

Keberaniannya kini telah melangkau kewarasan fikiran. kini Tok Guru dihentam habisan-habisan. Saolah-olah dendam kesumatnya terhadap Arif Fahmi masih membara. tetapi kerana Arif Fahmi telah meletak jawatan, meriamnya kini menghala kepada Tok guru pula. Memang inipun matlamat sebenar beliau.

Disini, saya bukan nak memperkatakan tentang keberanian Pak Shit tadi..tetapi kemana perginya anak kesayangan tok Guru, Hussam musa? Ketika Tok Guru diserang dengan begitu teruk.

Bukankah Syed Azidi dibawa ke Kelantan oleh Hussam Musa?Diberi jawatan dalam PMBK? Maka Hussam lah orang yang bertanggungjawab terhadap Syed Azidi. Mengapa diam membisu? Mungkin Hussam Takut untuk bersuara. Kerana sudah tentu banyak Rahsianya berada dalam tangan Pak Shit itu.
Rahsia Apa ?? Entah..hanya mereka berdua sahaja yang tau. Tapi dari setiap perktakan yang ditulis oleh Pak Shit sebelum ini, nampak macam..kalau Tok Guru Di Undurkan..hussam lah yang akan menjadi MB Kelantan.
Harap pembaca semua faham..konspirasi ini.