Monday, January 18, 2010

Antara Dua Pemuda

Pemuda UMNO Kelantan buat laporan polis - isu Bazar Tok Guru.

Jika benar Pemuda UMNO Kelantan dan Malaysia mempunyai kesedaran memerangi rasuah dan penyelewengan, masyarakat harus bersyukur. Separuh masalah negara kita otomatik selesai kerana selama ini, hiruk pikuk penyelewengan datang dari parti pemerentah di Putra Jaya.

Sikap tidak berkompromi dengan penyelewengan sudah sangat bermakna, tetapi janganlah ia terhenti atas isu yang cuba dimanipulasikan semata-mata. Ia hendaklah menyeluruh dan seluruh korupsi hendaklah diperangi.

Satu masa dulu, Jambatan Tambahan Sultan Yahya di Pasir Peikan khabarnya melibatkan seorang bekas pemimpin Pemuda UMNO Kelantan dengan nilai 'lesap' berpuluh juta. Kenapa tak ada laporan polis?

Jika diteliti Laporan Ketua Audit Negara sahaja, sudah cukup untuk menunjukkan UMNO/BN lah 'juara' apa yang ditentang oleh Pemuda UMNO.

Saya tidak ingin panjangkan huraian mengenainya.

Dalam kesempatan ini, saya cuma ingin mengajak Pemuda UMNO Kelantan meneliti blog Mindnoevil

, posting terakhirnya. Saya petik sebahagian;

What do you think would be the price tag that was charged to the government for the purchase of the 120mm Rifled Mortars, the two regiments of Multi Launched Rocket Systems (MLRS), and the Vera-E Passive Air Defence Sensor that I had mentioned in my earlier writings, to name a few?

Why has the price tag being kept confidential; out of public hearing and is not even discussed in parliament. Does the price have any national security implication? Or is the government too afraid to expose the price tag, because someone will come out with figures that are far less than what the government has paid for?


Pembelian rifel 120mm dan lain-lain kelengkapan tentera melambung melebihi harga pasaran.

Blog ini bukan ditulis oleh sebarang tinta seperti sesetengah blogger sampai keputusan Mahkamah pun cuba 'di tak tahukan'.(Terima kasih kepada Perisik Rakyat atas kecekapannya memasukkan nombor, tarikh dan bilik bicara Mahkamah Rayuan kes berkenaan).

Mindnoevil hasil tinta bekas pegawai kanan tentera, Muhamad Arshad Raji.

Saya cadangkan Pemuda UMNO dan Pemuda PAS Kelantan melaporkan kes ini kepada SPRM secara bersama.

Jangan pula langkah melaksanakan satu obligasi sosial seperti yang dipersetujui oleh Tok Guru dalam kes Bazar ditukar menjadi penyelewengan pada hal tidak. Lihat kenyataan terima kasih para peniaga Arked Uda atas langkah yang diambil oleh Tok Guru. Tok Guru memayungi rakyatnya dengan belanja RM 23 juta dan bagi Pemuda UMNO Kelantan, itu adalah salah.

Adakah Pemuda UMNO tidak terasa malu bila para peniaga di Arked UDA berkeliaran bila Arked UDA akan dirobohkan? Tugas itu patut diambil oleh agensi Kerajaan Persekutuan seperti UDA. Kenapa tugas UDA menjaga kebajikan strategik peniaga di situ hendaklah dilepaskan pada Tok Guru? Kenapa tidak UDA sahaja membina satu bazar baru yang moden dan diberi percuma atau berharga murah kepada peniaga kecil di Kota Bharu? Kenapa UDA juga harus berlumba membina bangunan tinggi sehingga peniaga di bawah naungan mereka terpaksa mencari perlindungan di lain tempat?

Kenapa Pemuda UMNO Kelantan tidak cuba menjadi juara konstruktif dalam isu ini mendesak UDA membatalkan cadangan asal mereka tentang kompleks komersial kepada satu kompleks mampu milik para peniaga di Kota Bharu di tapak yang ada sekarang?

Atau mereka sekadar mahu cemarkan nama baik Tok Guru?

Jika itu agenda sebenar mereka, di mana Pemuda PAS, Negeri atau Pusat?

Mungkin Ketua Pemuda Pusat ada mengeluarkan apa-apa kenyataan menyangkal laporan polis Pemuda UMNO Kelantan namun media mungkin tidak menyiarkannya. Sebaliknya, komen Ustaz Tantawi mengenai isu 'cah keting' ada disiarkan Utusan hari ini.

Memang wajar media pro UMNO menyiarkan isu-isu 'dalaman' PAS untuk tujuan politik mereka. Sesuai dengan matlamat dan agenda mereka dan selagi kita bersedia memberikan 'bekalan' untuk tujuan itu, mereka sangat bergembira.

Namun, oleh kerana ia telah disentuh oleh Ustaz Tantawi, saya ingin menyokong ulasan beliau.

Isu 'cah keting' adalah isu yang tidak boleh dipandang ringan. Ia boleh mencemarkan nama baik PAS yang selama ini dikenali sebagai parti yang berdisiplin dengan pemimpin dan ahli yang jujur.

Fenomen sedemikian perlu dikenalpasti dan program pendisiplinan perlu dilakukan dengan bijaksana dan tegas.

Islam sangat menekankan disisplin yang tinggi pada para pejuangnya dan mempunyai tatacara disiplin yang lengkap.

Jangan dibiarkan ia berlalu tanpa diuruskan tetapi langkahan disiplin perlu segera digerakkan.

Islam, dalam konteks governance, menekankan dua perkara : individu yang terbina atas dasar taqwa dan mempunyai nilai-nilai persenaliti kukuh yang terbina secara dalaman. Kedua, sistem luaran yang boleh mencegah dan mengelakkan apa-apa ciri buruk yang disebutkan oleh Ustaz Tantawi.

Dalam konteks ini, sudah sampai masanya semua pemegang jawatan kerajaan terutama pemimpin dan petugas parti mengisytiharkan kekayaan dan harta mereka dari masa ke semasa kepada satu badan tertentu yang telus dan bebas.

Ia boleh mengelakkan sesiapa sahaja pemimpin yang jujur dan bersih dari apa jua tuduhan seperti tamak dan menyeleweng.

Pemuda PAS dan Pemuda UMNO rasa saya, boleh bersetuju jika mereka memang sehati sejiwa menentang keburukan dari kesempatan pangkat dan kedudukan.

7 comments:

Anonymous said...

YB Husam,

Di Ampang ni penuh dengan cah keting sehinggakan di setengah2 masjid, orang TGNA tak boleh masuk. YB dah sahlah tak boleh masuk kerana katanya YB wala' dengan Anwar.

Yang boleh masuk masjid di Ampang ni cuma orang TGHA dan gang-gang Jordan dan Perpaduang.

Kesudahannya bila tak ada kuliah pucuk pimpinan kata tak cukup ustaz.

YB Khalid Samad tak boleh masuk, Wan Ji tak boleh, Hanifa Maidin tak boleh...semua chop Erdogan tak boleh masuk.

This is bloody cah keting.

AKU

amir mushiy ismail said...

salam,
bila dato' sebut "pemuda PAS" dan "pemuda UMNO" ... nampak macam ada keserasian antara mereka berdua..

sekadar memulakan...

sb dehlawi said...

Assalamualaikum YB..Saya lega apabila membaca komen YB..Nampaknya komen YB lebih realistik berbanding komen di blog yang satu lagi tuh....

sb dehlawi said...

komen yb lebih realistik berbanding dgn komen blog yang satu lagi tuh

Pakatan Rakyat Fan said...

syabas dato...

dato adalah suara anak muda malaysia...

Anonymous said...

Cerdik umno tidak buleh ditumpang, apatah bodohnya lagi. prinsip mereka membujur lalu, melintang pukang. Darilah tukang kebun sehingga menteri buah-buahan, tahap pemikiran sama melintang, tiada kemajuan. Berhenti dan berfikirlah untuk segenap rakyat kelantan, berkuranglah memikirkan kehendak perseorangan.

Anonymous said...

demo ni meme sumbat sggh kawe raso....meme x pernah pun nak mengaku salah.hok demo tau nak bene demo jah...pade2 lah.rakyat tau blako doh pasal demo ni...kaki kencing rakyat.siang jgak demo.kawe tgok blog demo pn x dok ore lh mano...meme x laku doh demo ni.nasib baik ada tok guru jah lor ni.klu tok guru x dok tok tau lah ambo.kawe raso hok shiekh oyak tu pn meme btul blako.sbb tu shiekh kecewa dgn demo...tapi demo nya point kok lain plok......beres ah bos semoga demo terus sukses selalu.....assalamualaikum.....