Wednesday, January 28, 2009

Perlukah Ustaz Romlang dipecat?


Ustaz Romlang Porigi yang bertugas di Masjid Negara, terkenal  satu masa dulu kerana menjadi saksi sumpah Qur'an dalam kes tuduhan liwat ke atas DSAI menjelang pilihanraya kecil Permatang Pauh. 

Petang ini, saya berpeluang bercakap talipon dengan beliau. Benar, beliau telah menerima satu surat pertuduhan mengandungi empat dakwaan ke atas beliau. Antara lain, kerana naik atas pentas pembangkang menjelaskan penglibatan beliau dalam sumpah itu. Sefaham saya, tidak ada dalam pertuduhan itu yang menyebut kenyataan Ustaz Ramlang dalam isu sumpah adalah tidak benar.

Penjelasan Ustaz Ramlang tidak memuaskan pihak atasan. Beliau telah pun menerima surat pemecatan. Kini, Ustaz Ramlang akan merayu.

Benar. Ustaz Ramlang telah muncul di pentas pembangkang dalam masa kempen. Tetapi kemunculan beliau ialah untuk menyatakan kebenaran dalam isu yang penting itu dalam masa kritikal. Itu memang suruhan Islam. Berkata benar terutama dalam soal kesaksian, walaupun pahit dan mengundang risiko.

Pegawai seperti ini patut diberi pertimbangan berbeza. Kecuali beliau memfitnah, berbohong atau memutarbelitkan fakta.

Melibatkan beliau   tanpa kesedaran  secara mendalam terhadap duduk perkara acara 'sumpah' itulah yang telah menyusahkan beliau. Kerana itu, beliau harus dilindungi, bukan didera dengan pemecatan seperti itu. Kecuali, Kerajaan BN marah tembelang konspirasi mereka terbongkar dan bertindak melepaskan geram lantaran  konspirasi itu dibongkarkan Ustaz Ramlang.

Itu kejam.

Ternyata, Ustaz Ramlang berani, jujur dan menjunjung kebenaran tanpa menghiraukan risiko.

1 comment:

Ghifari X said...

BN/UMNO Execrable, attempts a clean-up yet the puss keeps surfacing. This is a corps that needs amputation after all; the anti-bodies are all dead even the operating courts Ops! theater is infested with insanities’. Here’s the remedy: MIC has to be chopped off, PPP warrant some serious dosage of antiseptic and viral flushing and the MCA beginning with its tongue eye ears and testicles could do with some strict bandaging and isolation least they burst into a smelly and violent mucus as they normally do come every GA. As for UMNO quarantine without exception, don’t even announce it, and decapitate this syndrome like scabies and anything (One) near IT. We got rid of polio TB typhoid but dengue and UMNO are as stubborn as any plague, worst than the ravages during a civil war. This BN corps exudes as Dr M returns to his practice, this time gloves off as everyone is definitely infected-there goes the understatement-Infected you said? I have no sympathy. BN/UMNO must never mutate not in this life.