Tuesday, June 10, 2008

Pakatan Rakyat boleh turunkan harga minyak

Jika Kerajaan BN tumbang, bolehkah harga minyak diturunkan semula??

Saya penuh yakin kita boleh menurunkannya sekali pun harga minyak dunia terus meningkat.

Satu dari strategi mudah dan praktikal ialah meluaskan penggunaan gas, baik LPG atau NGV untuk domestik, termasuk untuk kenderaan.

Bila lebih banyak gas digunakan, kita kurang menggunakan minyak. Lebih banyak pula minyak kita dapat di eksport dan kita mendapat lebih banyak wang. Wang minyak itu kita gunakan untuk mengekalkan harga minyak tempatan dan kita sendiri menggunakan lebih gas dari minyak.

Sebagai ‘net exporter’ minyak dan gas, Malaysia mendapat keuntungan yang banyak dari kenaikan harga minyak dari hasil penjualan lebihan hasil petroleum Negara. 

Jika dicampurkan pengeluaran gas dan minyak negara jumlah keseluruhannya melebihi 1.7 juta tong sehari. Namun penggunaan Negara termasuk gas asli adalah kurang dari 1 juta tong sehari. Oleh itu subsidi yang diberikan masih boleh ditanggung oleh kerajaan. 

Kenaikan harga minyak adalah kerana kegagalan pihak kerajaan BN merancang dan melaksana polisi tenaga Negara yang berkesan. Tidak ada satu forum untuk pakar-pakar terlibat sama merancang dasar tenaga negara kerana National Petroleum Advisory Council (NPAC) yang diwujudkan bersama lahirnya Petronas dulu mungkin telah menjadi arwah.

Apa yang boleh dilakukan oleh kerajaan PR ialah menurunkan harga minyak petrol dan disel dan seterusnya memperkembangkan penggunaan NGV dan gas asli untuk industri dalam tempoh tiga tahun bermula dari sekarang. Rakyat yang perlu berjimat boleh menggunakan NGV yang lebih murah dan mudah diperolehi dan rakyat yang berkemampuan boleh terus menggunakan bahan petrol yang lebih mahal.

Mari kita lihat kecacatan dasar tenaga kita sekarang.

NGV

Penggunaan bahan petroleum Negara ialah kira-kira 590,000 tong sehari.

Pengunaan bahan petroleum pasti dapat dikurangkan dengan bertambahnya penggunaan gas seperti NGV (natural gas for vehicle) yang tentunya lebih murah. Kerajaan dengan itu dapat kurangkan kos subsidi minyak tanpa perlu naikkan harga minyak.

Sumber gas asli kita begitu kaya.

Malaysia adalah antara negara yang terbaik di rantau Asia dalam mempunyai rangkaian saluran paip gas asli - PGU. (Peninsula Gas Utilisation) Malang, penggunaan gas asli hanya tertumpu kepada stesen janakuasa dan industri tertentu sahaja. Rangkaian saluran gas PGU yang telah merangkumi semua negeri di semenanjung Malaysia, kecuali Kelantan, tidak digunakan sepenuhnya. 

Setakat ini, Petronas hanya memiliki kurang dari 40 stesen NGV dalam negara. Jumlah ini tidak sampai 5% stesen yang dimiliki Petronas. Memandangkan hanya Petronas yang berhak membangunkan stesen NGV maka nyatalah Petronas tidak menumpukan usaha sepenuhnya ke arah meluaskan lagi kegunaan bahan bakar ini. Banyak industri yang perlukan bekalan gas asli dari system PGU untuk operasi mereka, gagal memperolehinya.

Dengan sumber gas asli yang begini banyak, rakyat negara ini sepatutnya sudah dapat merasakan faedah dan nikmat. Ia tidak berlaku kerana kurang perancangan dan visi. 

Nyata benar lemahnya kerajaan pimpinan Abdullah. Negara kita tidak kekurangan sumber tetapi kekurangan kesungguhan dan kebijaksanaan.

Petronas yang telah gagal melaksanakan program NGV seharusnya tidak lagi terlibat dalam ‘sales and distribution’ untuk NGV dan gas asli. (buat masa ini pun penjualan gas asli kepada industi dilaksanakan oleh Gas Malaysia.)

Sebaliknya, Petronas seharusnya bertindak sebagai pembekal pukal dan memastikan bekalan mencukupi untuk keperluan rakyat.

LNG (Liquified Natural Gas)

Apa yang dilakukan oleh Petronas untuk sumber gas asli ini ialah dengan mengeksport LNG (gas asli cecair).

Penjualan LNG adalan sebanyak 22 juta tan setahun. Ini bersamaan dengan hampir 500,000 tong sehari minyak mentah iaitu hampir memenuhi keperluan bahan petroleum negara.

Penjualan LNG memerlukan kos memproses dan penghantaran yang tinggi. Oleh itu keuntungan menjual LNG adalah kurang berbanding minyak mentah. Seharusnya Petronas mengalakkan pengunaan gas dalam Negara yang akan membolehkan Petronas mengekspot minyak mentah yang lebih menguntungkan.

Pada masa ini Petronas membelanjakan lebih US$ 0.5 billion setahun untuk pengangkutan LNG ke destinasi pembeli. Untuk tempoh 20 tahun (jangkamasa perjanjian penjualan) kos ini adalah sebanyak US$10 billion. Wang sebanyak ini bukankah lebih baik di gunakan untu membina saluran paip gas di antara Sabah, Sarawak (tempat sumber) dan Semenanjung bagi membolehkan sumber gas asli ini disalurkan ke seluruh Negara?

Oleh itu kontrak penjualan LNG harus dikaji semula dan tumpuan harus di berikan dalam mengalakkan pengunaan gas asli untuk kenderaan dan industri di seluruh negara.

Pakatan Rakyat tak boleh laksanakan langkah semudah ini? Tentu boleh. 

Kita masih ada pilihan antara dasar semborono yang menyusahkan semua pihak dengan dasar yang lebih menguntungkan kita: antara BN dan PR.

42 comments:

Saya... said...

Dato Husam, you are the only one who makes sense. I wish they will get you out of Kelantan and put you in Federal Government when PR takes over. Hopefully as DPM to counter Anwar Ibrahim whom many do not trust. You have provided a clear and meaningful picture and solutions on many issues, while Anwar has only bragged and offered empty promises.

Please, we need you for a better Malaysia.

Unknown said...

Syabas, PAS telah menunjukan "leading Role" dalam soal subsidi Minyak dengan huraian yang mantap. Kali ini kita tidak lihat hujah-hujah konkrit dari pemimpin Pakatan Rakyat yang lain. Mungkin Dato Seri Anwar Ibrahim pernah membuat penyataan untuk menurunkan harga Minyak, tetapi kenapa belaiu hanya membuat kenyataan sahaja dan tidak ada huraiaan yang konkrit?

Penyelesaian masalah negara perlu ada perseimbangan hujah dan langkah-langkah tindkan berdasar kepada data dan fakta yang nyata.

Perlu kita sama -sama menghayati usaha-usaha pelupur Dasar Ekonomi Baru Malaysia yang berpandangan jauh tentang peranan Petronas dalam kontak penyunsunan semula harta kekayaan minyak negara.

Dato Seri Abdullah Badawi selaku Perdana Menteri dan Kewangan perlu memahami betul-betul aspirasi Tun Razak yang mendirikan Petronas dan bukan hanya menerimadengan mentah hujah-hujah penasihat ekonomi dan pengurusan korporat Petronas yang menghindari kontrak sosial kerajaan dengan Rakyat demi menjamin kesejatheraan Rakyat Malaysia.

Apa guna Petronas kalau ia hanya bertujuan untuk mencapai misi badan Korporat yang menumpu kepada keuntungan ? Rakyat Malaysia berhak untuk menikmati kekayaan hasil minyak yang di kurniakanYang Maha Kaya!

Apa guna adanya kerajaan Barisan Nasional yang hanya memikirkan "Sosial Darwinism" yang hanya menumpu kepada agenda keuntungan dan pengeksploitasian tanpa meperdalami kepentingan rakyat ?


Perlu kita memberi dukungan penuh kepada perjuangan PAS yang selalu mengambil kira kebajikan dan kesejatheraan Rakyat dengan pendekatan yang realistik dan bukan reotorik!

Selamat Berjuang dan Terus Berjuang!


Alex Ong

Anonymous said...

Saudara Husam Musa,

Saya seterunya dengan pandangan yang telah dilontarkan sekarang.Tetapi terdapat beberapa soalan yang diharap dapat membantu kerajaan barisan rakyat jikalau dapat memperbaiki keadaan kenaikan harga petroleum.Soalan pertama,Harga NGV di malaysia adalah pada kadar RM0.68 seliter, Jika pengeluaran lpg dan npv hanyalah untuk pengeluaran domestik apakah impaknya terhadap harga Liquid gas ini kepada pasaran dunia memandangkan Malaysia merupakan antara pengeluar utama dunia.Soalan kedua,Berapa lamakah pengeluaran NGV atau LPG (work on oil and well) dijangka dapat menampung pengguna di malaysia ? Soalan ketiga- apakah langkah langkah badan badan GLC e.g proton untuk menengahkan pengunaan LPg?

Anonymous said...

Bukankah NGV pun menerima subsidi daripada Kerajaan?

Jika semua orang menggunakan NGV, maka harga NGV pun akan meningkat juga.

Anonymous said...

M'sia NGV to supply converter kits for GEN.2 and promote NGV
By Isabelle Francis
Email us your feedback at fd@bizedge.com

Malaysia NGV Sdn Bhd, which is in talks to supply natural gas converter kits to Proton Holdings Bhd, aims to set up 100 compressed natural gas (CNG) fuelling stations nationwide, said its managing director Ismail Ahmad.

“Proton has approached us to convert its GEN.2 cars for export to countries that already have the infrastructure for natural gas vehicles (NGV), like Pakistan.

Malaysian NGV Sdn Bhd CEO Rahmat Ahmad showing Kolej Tafe Seremban chairman and Works Minister Datuk Seri S Samy Vellu (left) a natural gas vehicle model after the signing ceremony.
"However, there are no such plans for local cars yet. This may be because we don’t have the infrastructure here," he told reporters after signing a memorandum of understanding (MoU) with TAFE College in Kuala Lumpur on Oct 24.

Ismail said the 100 stations, costing between RM5 million and RM6 million each, is to promote the use of NGV in the country.

Malaysia has a reserve of natural gas for up to 100 years and it is deemed a cleaner alternative energy source to petroleum.

“Because of the rising crude oil prices now, we’re encouraging the usage of NGV. The model of the stations has been finalised. It will include gas pumps, converter installment centres and an exhibition room for customers,” he said.

Ismail said that of the seven million to eight million vehicles in the country, only about 30,000, which are mainly taxis, are NGVs.

He expects the number of NGVs to rise to 250,000 by 2010, with half of them using converter kits from the company, which is also providing financing assistance for the conversion.

He said the company is investing some RM150 million to roll out its converter kit business.

Natural gas converter kits enable petroleum-fuelled vehicles to run on NGV and cost between RM2,800 and RM4,000 for each passenger car.

Ismail said that for a start, the company will leverage on its existing 10 mobile NGV trucks, five of which are currently being utilised by a company operating airport limousines while the remaining five will be used by a government organisation.

“The CNG stations are our long-term plan. It takes eight months just to start one,” he said.

He added that the company also hopes to assemble the mobile trucks at its facility in future.

According to Ismail, the current rate of converter installment is very low in Malaysia, which is about 100 to 200 a month, compared with countries like Pakistan and Iran where the rate is about 1,000 to 2,000.

Under the MoU, Tafe College in Seremban will conduct a new course involving collaborative research and teaching activities.

Malaysia NGV also intends to employ automotive graduates from Tafe as engineers at its future CNG stations.

Tafe expects to enroll 25 students for the programme's first intake in January 2006.

Anonymous said...

apa keuntungannya untuk pejalan kaki macam saya. sila beritahu saya?

Anonymous said...

Mengikut laporan GAS Malaysia, Malaysia mempunyai simpanan Gas Asli berjumlah 97.6 trillion cubic feet (tcf)ataupun bersamaan dengan 66.8 tahun dengan kapasiti pengeluaran pada masa laporan ini dikeluarkan iaitu pada tahun 2001

Kawasan baru masih ada yg belum diteroka terutama di perairan Kelantan

http://www.gasmalaysia.com/about_gas/natural_gas_in_malaysia.asp

syauqie said...

Dato' Husam,

Saya sebenarnya berharap Dato' muncul dalam rancangan " Bersemuka Bersama Media " untuk menerangkan dengan lebih jelas persoalan harga minyak yang membelenggu kepala kami.

Apa yang Dato' lontarkan adalah antara cadangan yang boleh kita praktikkan bersama; tetapi perlukan kerjasama dan rantaian tugas yang padu. Alhamdulillah , akhirnya saya nampak ada jalan untuk kita sekurang2nya berusaha untuk menurunkan harga minyak yang jadi bebanan kita kala ini.

DSAI mungkin bercakap untuk menurunkan harga minyak tanpa menerangkan secara ringkas [ apatah lagi huraian terperinci ] seperti yang Dato' lakukan. Saya ucapkan syabas atas lontaran idea yang pada hemah saya adalah praktikal untuk dilaksanakan.

Saya senantiasa berdoa agar idea dan cadangan yang bernas bukan sahaja daripada Dato' ; tetapi ahli2 akademik lain dapat diberikan pertimbangan yang sewajarnya oleh pihak pemerintah.

Sama2 kita bangun dan bersama2 kita harungi cabaran yang mendatang untuk kita jadi insan yang lebih kuat dan tabah.

Untuk Dato' Sri Abdullah [ PM ] , cuba bawa banyak pihak untuk dibawa kemeja perundingan agar mendapat buah fikiran lebih hebat.

Untuk Dato' dan semua pimpinan PR... teruskan berusaha untuk menjadikan Malaysia negara yang lebih baik dimasa akan datang.

Syauqie

CaptainCaveman said...

Dato Husam,

I believed you are one of the very few who really understand the people on the ground. Your analysis and comments is simple and we as ordinary people find it easy to understand.

For example, few years ago the government promote NGV and Petronas is task to do the job but in reality there are too few of Petronas stations equipped with NGV pumps so much so that I always see a very long queue by taxis to fill up the NGV. This obviously put off the others vehicles owners who might want to install a NGV system to their vehicles. Maybe petronas stations don't find it profitable and just stick to petrol and diesel.

So in reality our government and state owned agencies is only playing lip-service.

Now, I really lost faith with this BN government. I don't dare to hope anything from them anymore.

I just wish there are more MPs like you and our country will have better hope for a better future.

I am saying all these is not because you or Anwar or PR promised to lower fuel prices ( of course it is music to my ears ) but at least you present your case in a more logical and sensible way.

Thanks and God Bless

redzuank said...

Assalamualaikum Dato Husam,

Syabas! Inilah yang dinamakan inovasi dan plan jangka panjang.

Setiap hujah yang didasari fakta adalah satu kemenangan.

Ramai telah membuka mata mengenai isu minyak ini. Dan ramai yang menaruh harapan supaya kerajaan baru ditubuhkan.

Apa yang penting 'master plan'dan forum memainkan peranan penting serta penggunaan fakta2 dan analisis yang tepat membantu dalam membuat keputusan.

Selamat berjaya.

http://redssays.blogspot.com

Anonymous said...

kenapa malaysia tak termasuk dalam senarai OPEC :

boleh komen?

link sini : http://www.opec.org/library/FAQs/aboutOPEC/q3.htm

abe MIE 'TERJAH' said...

salam....

majukan dulu kelantan lepas tu kita tengok kebaikannya. jadikan kelantan eksperimen. boleh tak?

selangor ada ai free, kelantan tak ada. PAS janji hendak bagi ribu lebih dalam tabung khairat kematian. dah buat ke?

PR cakap macam minyak kat malaysia tidak akan dan boleh habis. PR juga macam tak kawan dengan dunia luar pasal kenaikan harga bekalan itu di passaran dunia.

PAS pula- mana membangun bersama ISlam dan hendak melaksanakan hukum hudud? Adakah Allah sudah membatalkan hudud sebagai undang-undang setelah berkawan dengan Ustaz Lim Kit Siang dan anwar al-juburi?

tak apa.

Cucu Tok Selampit said...

Assalamualaikum Dato',

Satu-satunya idea bernas yang dihuraikan secara terperinci bagaimana untuk membendung perbelanjaan sekiranya harga minyak diturunkan. Saya amat tertarik dengan idea ini, sehinggakan DSAI sendiri hanya mengumumkan penurunan minyak tanpa memberikan langkah-langkah yang konkrit yang akan diambil. Izinkan saya meletakkan idea ini di dalam blog saya, khairulryezal.blogspot.com dengan memberi kredit kepada blog Dato'.

Wassalam.

alioh said...

Datuk Husam, what do you mean only Petronas allowed to develop NGV? Of all people I didn't expect you to be ignorant as well. Didn't you know that Petronas is doing NGV out of its sense of responsibility towards the environment, to encourage diversification of our energy source and not because it wants monopoly on NGV? Other companies like Shell and Exxon don't want to develop NGV stations because its not profitable but Petronas is willing to do it at a loss.Datuk, give credit where credit is due. In this matter I think Petronas deserves some credit. Instead of just pressuring Petronas why not pressuring other oil companies as well?. They also enjoy subsidy paid by the government to oil companies and they should do more for malaysians and not just think about profit only. Shame on you!

Anonymous said...

batul tu.. dah lama saya mencadangkan perkara ini. seperti dalam portal www.benut.net. cuma bila Pakatan jadi kerajaan pusat.. mesti pastikan semua kereta diberi tong gas dan pemasangan percuma.. kerajaan kebajikan kan.. he.. he...

dinisme said...

Assalamualaikum Dato',

Pertama sekali, terima kasih di atas penjelasan konkrit yg diberikan Dato'. Saya berharap Pas akan dapat memerintah Malaysia suatu hari nanti. Di sini saya cadangkan agar pembuat kereta nasional sendiri mulakan pemasangan NGV dari kilang. Berikan option pada pembeli, samaada inginkan petrol sahaja atau petrol+NGV. Besar harapan saya jika perkara ini dapat di adakan.

Salam Hormat

Anonymous said...

Dato,

I know that price of fuel is inevitable.Further funding to subsidy will only lead to 'fake economy and market price ' . This will also contribute to lower rating by foreign investor knowing our economy is floated .

I have been pushing for alternative fuel few years ago to the current gov with no results on basis of not only economics but environment too.
NGV is the way to go knowing that we still have 20-30 years reserve of source of energy.The effect on environment is positive with no carbon by produce.There is until now no statistics of fatality du to usage of gas.I have witnessed once accident due to negligence when a heavy machine knocked the distribution pipe.The leakage burst as liquids and immediately vapourise.
The problem we have with NGV is the low margin on gas sales. My humble opinion why Petronas did not take off in a big way in retailing NGV on larger scale in lack of profit in it . May I suggest the retails cartel of Petronas to be broken by smaller traders ?
The layering of NGV pipe around malaysia has to be taken in consideration or maybe by stages.The cost of metal has increase due to high demand from Est Asia hunger for development.Distribution of NGV via land transport is still viable for now but maybe you can push for DOUBLE LADEN trucks on safe route that will drastically reduced the transportation cost by 70% .

This trucks send to a distribution centre in states district depot and to be later distributed by traders.
These traders able to sell it in NO FRILLS retails shop(with no compromise of safety).We have seen it as 'Kedai Tong Gas Ali , Tan or Nagasen that sells our house use gas.These traders dont mind hardwork for lesser profits.You will generate small businesses along the process.

Another thing is , NGV kit for cars should be look into by SME to self produce.It is not difficult mechanically.The vast demand will reduced down its price.I do not believe in subsidising the units but to give out in 'Interest-Free-Installment-kit.BUT the financial institution must not FORCE or ONLY recognize certain vendor as this will lead to FAVOURTISM and corruption by marking up the price.Let the vendors fight freely and consumers will enjoy the benefits.
Why until now proton never learn to make fuel saving cars ?? Learn from Honda.

Anonymous said...

kerajaan dah buat kempen guna ngv dari 3tahun lepas tapi takde sambutan.alasannya sebab proses nak isi ngv tu lama..

petrol kita tak lah kaya mana pun jika nak banding dengan suuply dan demand, boleh dikata demand di negara kita over supply..

di negara seperti uae dan oman misalnya penduduk tak sampai 5juta orang dan tak semua guna petrol dan stok minyak mereka berpuluh kali ganda dari malaysia..tak hairan lah minyak disana labih murah..
di swaziland pula misalnya hanya raja dan menteri saja yang mampu beli kereta..lagi 2juta rakyat nak beli selipar pun tak mampu..apatah lagi nak beli minyak walaupon harganya sen sen saja seliter. kalau bukak petrol pam pun gerenti bankrap

jadi seharusnya kita kene paham kenaikan minyak ni untuk kebaikan juga..mendidik kita berjimat dikala stok minyak kita makin habis..bila lagi nak berjimat wahai dato husam si trojan horse anwar dalam pas..

Anonymous said...

Datuk,

Tak nak consider penggunaan hidrogen sebagai bahan bakar alternative?

Hidrogen boleh diperolehi melalui elektrolisis air dengan kecekapan yang sangat tinggi (melebihi 100%) melalui penggunaan system Stan Meyer.

Penggunaan system on demand ianya jauh lebih selamat dari menggunakan petrol. Saiznya juga tidak sebesar tangki NGV.

Selain dari menggunakannya untuk kenderaan. Bayangkan apa yang boleh dilakukan jika ia dipasangkan pada generator. TNB mungkin pelingkup dan taraf hidup rakyat mungkin meningkat pada satu tahap yang lain. Dimana seluruh masyarakat dinaikkan ke taraf hidup yang lebih tinggi secara serentak.

Bahan lengkap ada dalam internet. Kepakaran dalam negara pun sudah lebih dari cukup untuk menjadikannya satu kenyataan.

Fikirkanlah, kita sebagai kalifah dimuka bumi seharus mempelbagaikan nikmat yang dicurakkan oleh Allah. Dengan penggunaan system seumpama ini hujan akan menjadi rahmad yang mampu menukar ketamadunan manusia.

luaskanmata said...

Assalamualaikum semua.

Sebagai input tambahan dipetik dari

http://www.bprihatin.blogspot.com

Boleh difikirkan dan diperhalusi.

1. Apakah peranan syarikat petroleum Negara Petronas dalam hal ini?

Sebagai sebuah Negara pengeksport minyak, kenaikan minyak domestic tetap menjadi tanda Tanya. Tidakkah mungkin mereka yang berwajip berfikir untuk memanfaatkan
keuntungan Petronas yang tentunya meningkat natijah dari peningkatan harga di pasaran global bagi kesejahteraan rakyat?

Petronas sebagai anak syarikat kerajaan wajar menyalurkan keuntungannya untuk dinikmati rakyat. Benarlah apa yang disebut keuntungan terbabit akan digunakan
untuk pembangunan. Bagi rakyat kebanyakan terutamanya di kampugn-kampung, para pengusaha kecil, apa yang ppenting ialah survival untuk hidup. Apalah gunanya
pembangunan mega jika tidak dapat dikecap oleh mereka dan dalam masa yang sama dihambat dengan pelbagai himpitan kewangan?

Jika kita masih ingat apa yang disuarakan oleh Presiden Republic Rakyat Iran, kenaikan harga minyak mentah kini bukanlah disebabkan permintaan yang melebihi
pasaran. Sebaliknya kenaikan tersebut adalah perancangan rapi dalam pasaran. Persoalan ini membangkitkan isu kedua yang ingin saya lontarkan.

2. Tidakkah kita mempunyai perancangan rapi dalam pasaran hadapan dan komoditi?

Pasaran modal dan kewangan kini bukan menjadi asing lagi kepada Malaysia. Selain perancangan Negara menjadi hab kewangan Islam, perancangan mantap turut
disusun untuk menjadikan Negara berdaya saing dalam pasaran kewangan dan modal sedunia. Antara pasaran masyhur dunia pada hari ini termasuklah AMEX, Australian
Stock Exchange ASX, NASDAQ, New York Stock Exchange NYSE, Singapore Exchange SGX, dan Dow Jones.

Selain itu, perkembangan pasaran kewangan turut diikuti rapat perkembangan pasaran komoditi. Jika di Negara kita kelapa sawit antara komoditi diniagakan,
minyak mentah adalah antara komoditi utama yang turut diniagakan di pasaran komoditi utama dunia. Ia diniagakan bukan sekadar untuk tujuan penghantaran,
malah turut diniagakan sebagai instrument kewangan.

Komoditi minyak mentah ini amat berkait dengan pasaran hadapan. Melalui pasaran hadapan ini, harga komoditi boleh ditentukan untuk suatu jangka waktu yang
diingini. Melalui kaedah ini, perancangan boleh dibuat untuk memastikan harga sesuatu komoditi termasuk minyak mentah dijual di pasaran runcit dengan suatu
nilai yang tetap untuk suatu tempoh yang selesa.

Antara pasaran hadapan utama dunia pada hari ini termasuklah SFE Sydney, LIFFE,IPE London, TIFFE Tokyo, NYBOT, NYMEX New York, KSE Seoul, Mx Montreal, HKFE
Hong Kong, CBOT, CME Chicago, SGX-DT Singapore, KCBT Kansas City, Eurex West. Europe, dan WCE Winnipeg.

Cuba kita bayangkan sebuah syarikat minyak yang pengurusannya bijaksana telah membeli minyak mentah di pasaran dengan suatu harga 10 tahun yang lalu dan
kini menikmati jualan yang harganya jauh lebih tinggi dari harga belian. Tiada yang dinikmati melainkan keuntungan yang berlipat ganda dikecapi dengan
kenaikan mendadak harga minyak mentah global sekarang.

Apa pun mungkin benar pepatah melayu, "nasi telah menjadi bubur". Tiada apa yang dapat dilakukan sewaktu sel barah telah merebak melainkan mencuba ubat
yang diharapkan kemujarabannya.

Di saat-saat begini, adalah dirayu kepada pihak yang berwajip agar mencari jalan kesepakatan yang tulus untuk kebaikan rakyat kebanyakan. Kami tidak mahu
janji-janji manis lagi melainkan pelaksanaan yang mantap bagi menjamin kelangsungan hidup. Apa yang kami fikirkan hanyalah kehidupan di hari esok bila
sedar dari keletihan yang dilenakan Ilahi pada gelap malam.

kulatlapok said...

Salam Dato'.

1. Kenapa pihak pembakang tidak turut sama diajak berbincang tentang kenaikan harga minyak?

2. Apakah pihak PR yakin harga minyak dapat diturunkan sedangkan kerajaan telah mengambil semua kepentingan rakyat namun tak mampu untuk menghalang kenaikan minyak.

3. Pihak PR perlu meyakinkan rakyat bahawa harga minyak pasti akan turun bilamana PR memrintah.

4. Pihak PR sepatutnya kempen juga bahawa kakitangan awam akan dinaikan lagi gaji mereka untuk mengimbangan perbelanjaan mereka.

5. Bimbang isu ini hanya jadi gimik untuk memperolehi sokongan?

ps*Dulu isi minyak RM30 sekarang jadi double RM60.00

http://www.kulatlapok.blogspot.com

Anonymous said...

Salam dato...
Sekadar memberi pandangan untuk dato cuba renungkan...
Adalah wajar rasanya dengan keadaan sekarang ini, kerajaan Pakatan Rakyat atau kerajaan negeri kelantan khususnya mencuba dan mempraktikan penggunaan matawang dinar...segala urusan adalah dengan dinar. Kiranya ini dapat membantu mengurangkan kadar kenaikan harga minyak, keuntungan dari matawang itu dapat lah rasanya di subsidikan keatas kos minyak itu...kiranya minyak yang hendak di niagakan di kelantan hendaklan melalui kerajaan negeri...

Segala urusan kewangan dengan pusat hendaklah dalam matawang dinar...ini akan meningkatkan lagi kepeningan pemerintahan BN...

sekadar Pandangan....

Anonymous said...

i dont tink u kno bout oil & gas..
do u kno y ngv is cheaper in msia?
do u kno y only in msia and only petronas sell de ngv cheaper?
dont giv unrealistic idea....

Anonymous said...

dear dato husam,,
i accidentally found this blog..at least got someone who can listen to my feeling goes after pak lah announced about the increase of oil price..i am 23 years old,a postgrad student from local ipt. i use car to move around in my campus..previously, i just using the bus campus for 4 years during my degree..and i think thatsa long enough time for me to use bus..for my master i did move a lot to meet people..attend the class..discussion, seminar and many more..but since the oil price is increase i feel like..so terrible.. some food become more expensive.. the other goods also,,im feel like crazy..n now i start cooking to save my money..since i start my master i didnt ask my parents money ..coz i got scholarship..but with this scholarship i use to pay for the car, room rental and my stuff..so,,,how much left for me??
plzz..at least got someone who can get the price back to normal..or maybe even more cheaper like before..i just use a small car..kelisa coz people say it more menjimatkan minyak..n i think its true but no more after minyakdah naik..i feel so sad coz i think pak lah dont even think bout nasib kiteorg sebagai studeent..but plz dont think dat i used car utk menunjuk2..but it's necessary coz to go to other faculty from my faculty a bit far..n sometime i have to go to graduate studies office which far..atas bukit..aduss..so terrible.. im tired walking for 4years to go from here to there..plz...tolongla kamiyang kurang berkemampuan.. kami tahu kami ada parents yang boleh bantu..but im 23..i think im old enough utk berdikari..n kalau boleh..i want to do it all on my own..my parents sacrifice a lot for me b4..at least this time,saya xmau menyusahkan diorg lagi..is paklah do this is because of something?? plz..dont bully us..we r student..n how can we live in this situation?? we r suffer here..plz..get all the things back to normal..plsss...hope somebody can do something..

Anonymous said...

Alhamdulillah, ramai dah dapat rebet tunai semalam dan hari ini dan hari seterusnya akan ramailah lagi yang akan dapat termasuklah saya. Permasalahan timbul cuma ada sistem komputer yang tak berfungsi pulak masa orang tengah dok beratur tu. Jadi orang-orang IT kat pejabat pos kena la bekerja keras sikit supaya sistem tu sentiasa elok. Apa-apa pon prosedurnya yang mudah itu terbukti mudah.Tahniah. Semalam saya berada di Kuantan kerana seminar mencari Usahawan TM, jadi sempat lah saya menjenguk di Pejabat Pos dan ramai orang di sana.
Semalam saya telepon kawan saya yang mempunyai 6 orang anak dan mempunyai kereta NAZA RIA yang baru-baru memperbaharui insuran keretanya, dia sangat sedih nampaknya kerana keretanya itu 2500cc. Dah tentulah tak dapat rebet tunai. NAZA RIA tu di belinya bukanlah sebab nak bermewah tetapi nak mengangkut anaknya yang 6 orang itu kesana kemari. Pelik juga saya kawan saya yang ada kereta BMW 318 yang harganya lebih RM200,000 yang dibayarnya lebih RM2000 sebulan akan dapat dapat rebet tunai ini. Dia relax sahaja kerana tak perlu nak bergegas ke pejabat pos dan mungkin juga tak kesah sangat nak claim rebet tunai tu. Apapon kena lah kaji semula tentang CC kenderaan yang boleh dapat rebet ni. mungkin kena tambah sehingga 2500cc. Bila saya kira-kira balik kawan-kawan yang ada NAZA RIA, mereka bukanlah dalam ketegori mewah, cuma cukup makan ajer, ada tu anak ramai dan isteri pulak tidak bekerja. Kepada wartawan TV ke atau suratkhabar cuba buat kajian sikit. Ini cadangan saya. Maaf kalau tak betul.

Anonymous said...

Assalamu'alaikum YB Dato' Husam. Mudah2an di rahmati Allah.

Saya bersetuju dgn pandangan YB mengenai pengunaan LPG & NGV di dlm negara. W/bagaimanapun saya berharap YB dpt mengkaji dan memperbaiki semula cadangan YB berdasarkan pandangan2 saya ini:-

1. Menambahkan bilangan NGV station di seluruh M'sia.

2. Memastikan pemasangan NGV kpd kenderaan komersial dan individu menggunakan teknologi yg murah.

3. Melihat semula kontrak perjanjian penjualan LNG ke luar negara, samada PR boleh atau tidak menukar kontrak tersebut ? Sedangkan kontrak Monsoon Cup k'jaan Terengganu tidak boleh ubah, adakah YB rasa kontrak penjualan LNG tersebut boleh di tukar ?

4. Ramai org yg boleh memberikan idea-idea yg hebat-hebat, tetapi hanya sedikit yg boleh melaksanakannya. Saya juga termasuk dlm golongan yg agak sukar utk melaksanakan idea yg hebat2. Boleh kiranya saya ingin mengingatkan YB supaya memastikan pembantu2 YB adalah kakitangan yg benar2 dpt melaksanakan cadangan YB apabila PR mengambil-alih kelak, supaya cadangan YB tidak gagal kelak.

5. Jika PR memerintah dan menurunkan harga minyak, perlu ada mekanisme supaya rakyat asing seperti di Singapura dan Thailand membeli pada harga tanpa subsidi.

Saya juga ingin memberikan cadangan kpd K'jaan PR jika sekiranya k'jaan PR dpt memerintah Malaysia suatu hari nanti:-

1. Mewujudkan satu laman web forum (spt TKO) di mana rakyat dpt memberikan pandangan mengenai pentadbiran k'jaan dan dlm masa yg sama, YB2 diminta meluangkan masa sekurang2nya 30 minit untuk membaca forum tersebut.

W/bagaimanapun forum tersebut perlulah ada editor sepenuh masa yg akan mengambil mana2 cadangan yg bernas dan mempunyai sumber dan fakta untuk di ambil dan di masukkan ke dalam tempat forum khas utk YB sahaja. Forum khas ini hanya YB sahaja yg boleh membaca.

U-HAH said...

Salam DHM,

Kita memang yakin...tapi bila? Tak sabar dah menunggu 16 Sept..

Lagi satu, apa negeri-negeri pakatan rakyat patut buat? Saya harap ada satu tindakan konstruktif meningkatkan upaya ekonomi rakyat di lima negeri ini.

t/kasih

Anonymous said...

petonas dah cakap bagi setiap unit LPG/NGV berharga RM0.68 sen dia bagi RM2.00 subsidi..... maknenye tak untung jual LPG tu... dia buat pon sebab sedekah... sebab kesian kat driver teksi takde duit... sebab enviroment.. bukan sebab untung... sebab tu takde sykt minyak lain langsung pon yg minat nak labur buat LPG/NGV kat malaysia ni...

korang ni cakap huha huha langsung tak berdasarkan fakta... bodoh... balek2 petronas untung balek2 petronas untung... pastu nak rompak lagi duit petronas... dia dah bagi dividen & cukai sampai 65% keuntungan dia pon dah ok dah... dah lepas tanggungjawab dia... salahkan la kerajaan yg mengurus duit tu... bodoh!

ape sumbangan korang pade petronas sampai korang nak mintak lebih2 ni? dia gali minyak kat belakang tanah atok ngko ke? dia bagi subsidi, dividen, cukai tu pon dah banyak gile... cukup la cakap ikut sedap mulut tu... BOOOODDDOOOOOH!!

CUCU TOK KEDU said...

Dato'

Orang bijak banyak. Orang yang jujufr pun banyak. Orang bijak dan jujur untuk memperjuangankan kebajikan rakyat agak kurang banyak.

Kerana itu saya percaya orang yang bijak dan jujur boleh menurunkan harga minyak dengan syarat BN turun dari tahta Kerajaan Malaysia! Pakatan Rakyat mampu kerana pemimpinnya bijak dan jujur.

hhtp://rp-semantan.blogspot.com

CUCU TOK KEDU

Anonymous said...

YB ,

I may continue again on the distribution on land first on NGV.Business desicion is based on profit.Fair enough. But why until Petronas allowed te seling of NGV to 'no frill' retailers , cant others than Petronas ( Shell etc ) bear some of the cost on distribution on NGV while the volume of the kiosk is low presently . Itis very unfair that Petroas has to carry all subsidies alone . No wonder they are keepin g low profile all this while. Most other than Petronas Kiosk like Shell are heavily distributed in urban area so basically they are making more money.
The other disturbing thing , most urbanites who think that they smart told me ' I prefer Shell or foreign because their fuel are better than local . I found this hilarious and angry sometimes.Firstly ALL HYROCARBON sold here are taken from the SAME source.Same refinenary.Stupid isnt we Malaysian ? Same mentality of wearing Levis jeans and NIKE tee holding a banner ' DIE to US and Israel ' at a Palestinian cause rally .
So my point is , is it fair for me who is loyally pumping at Petronas all time knowing that it is a GLC of MY COUNTRY sharing the subsidy with other drivers that refuel on 'foreign are better fuel' ?

Another you might want to 'investigate' , why offshore exploration that is registered under Carigali still sub contracted it out to foreign company ? Are we that stupid after 30 over years i this industry to do it full main con to downstream
!!!

I dont think its fair to keep on blaming Petronas . I dealt with them before . Is Petronas Prudent ? Gosh they are tough , strict , by the book organization . 1000 times better than MARA or FELDA

ISLAM IS THE ONLY WAY

Adam Breimo

alioh said...

Anonymous
11:39 PM
petonas dah cakap bagi setiap unit LPG/NGV berharga RM0.68 sen dia bagi RM2.00 subsidi..... maknenye tak untung jual LPG tu... dia buat pon sebab sedekah... sebab kesian kat driver teksi takde duit... sebab enviroment.. bukan sebab untung... sebab tu takde sykt minyak lain langsung pon yg minat nak labur buat LPG/NGV kat malaysia ni...

korang ni cakap huha huha langsung tak berdasarkan fakta... bodoh... balek2 petronas untung balek2 petronas untung... pastu nak rompak lagi duit petronas... dia dah bagi dividen & cukai sampai 65% keuntungan dia pon dah ok dah... dah lepas tanggungjawab dia... salahkan la kerajaan yg mengurus duit tu... bodoh!

ape sumbangan korang pade petronas sampai korang nak mintak lebih2 ni? dia gali minyak kat belakang tanah atok ngko ke? dia bagi subsidi, dividen, cukai tu pon dah banyak gile... cukup la cakap ikut sedap mulut tu...

XXXXXXXXX
Setuju sangat dengan kata kata Anonymous diatas. Tak faham melayu ke dia orang ni? Cua baca dibawah ni dalam bahasa Inggeris kot boleh faham kot.

Dear All,

This is lengthy but please bear with it if you really are interested in getting the right information and stop continuing to perpetuate misinformation and misguided anger.

People are saying why other countries that produce oil can sell their oil at cheap price? People are also ranting that Malaysia is an oil producer, why can't we keep the price cheap? And then they went on to list out countries like Venezuela etc etc that sell their oil really cheap.

If you want to make that kind of comparison it's only fair to compare apple to apple. But what's happening now and what's misleading now is some people are comparing durian to an apple.

Most of the countries listed by these people have a very long reserve life (the amount of years they have till the oil is finished) and they have a low population compared to their oil reserve (hence they can cater to their own needs without worrying too much about the supply).

Just take a look at these comparison in reserve held by each countries.

UAE
population = 4,380,000
oil reserve = 97 billion barrels
production rate = 2.5 million barrels per day
Reserve life = 107 years

Kuwait
population = 2,851,000
oil reserve = 99 billion barrels
production rate = 2.5 million barrels per day
Reserve life = 108 years

Saudi Arabia
population = 24,735,000
oil reserve = 260 billion barrels
production rate = 8.8 million barrels per day
reserve life = 81 years

Iran
population = 71,208,000
oil reserve = 136 billion barrels
production rate = 3.9 million barrels per day
reserve life = 74 years

Nigeria
population = 148,093,000
oil reserve = 36.2 billion barrels
production rate = 2.3 million barrels per day
reserve life = 43 years

Venezuela
population = 27,877,000
oil reserve = 80 billion barrels
production rate = 2.4 million barrels per day
reserve life = 91 years

Malaysia
population = 27,452,091
oil reserve = 4.8 billion barrels
production rate = 550,000 barrels per day (resources from internet salah. Aku kira production hari2, sila ikut nombor aku)
reserve life = 33 years

Sources:
http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_reserves
http://en.wikipedia.org/wiki/Population
http://www.eia.doe.gov/cabs/Malaysia/Oil.html
http://www.malaysia-today.net/Blog-e/2006/03/petronas-profits-create-friction.htm

But we in Malaysia don't have that kind of luxury in terms of our reserve. Our oil is drying up, dah nak habis kawan kawan. And to prolong our reserve we have to go oversea to Sudan, Vietnam etc etc. to find more oil. To find more oil is not cheap.

Cuba fikir, kalau semua profit yang Petronas dapat dikasi balik pada government untuk buat subsidi macam mana nak cari minyak lagi? Petronas dah kasi balik up to 65 per cent of its profit to government, yg selebihnya dia perlukan untuk cari minyak lagi, to reinvest. Negara negara lain to tak perlu risau tentang nak cari minyak lagi sebab reserve dia masih berlambak.

To find more oil is not cheap, as explained below by one of Petronas engineer yg dah tak tahan lagi dengan cerita cerita mengarut ni.

FYI, to extract oil from the ground, there're 3 main cycle: Exploration, Development and Production.

I wont go into lengthy explanation here, lets just have an overview of Drilling campaigns that needs to be carried out on all three cycles.

Drilling Campaign:
Rig: RM552,000 per day (minimum)
->We dont make rigs. We rent them. The deeper the ocean, the pricier the rig. And FYI, shallow waters of Malaysia is running out of oil. We are running the final race on shallow waters , have to concentrate on smaller pore-sized fields and taking the greater risk and more cost on deepwater fields.

Supply boat : RM 209,509 per day (minimum)
-> we need at least 2 supply boats.

Thats the cost of just two of many, many more items involved in Drilling campaigns alone. I'd like to reiterate that these campaigns occur in ALL of the 3 cycles, each campaign is at least 4 months. Do the maths or better yet, put it in a fancy Excel and publish it around.

Thats just costs involved in extracting the oil.

How about transporting it to shore? How about refining it for industries, daily stuff and for your car?

Some may ask why are we selling our oil, since we can use it? Well, here the answer: WE DONT HAVE MONEY.

What else can we sell to make money? Tin? Gold? Pepper? Rubber? All these calculated together would not make even a small portion of profit in O&G.


Please refer to the statistics above, we have less than 50yrs of supply of O&G, although more explorations are aggressively being done in deepwater and smallfields.

PETRONAS needs the money to ensure that we have the supply AFTER 50 years. PETRONAS is aggressively pursuing O&G projects overseas, and these projects does not come cheap. In other words, PETRONAS is not the nation's piggy bank, its THE bank for our children's children.

So please, do not be swayed easily by cheap-mouthed politicians who does not have the in-depth knowledge about how the process goes. If they say they want to use our oil money, please do consider our children's children. PETRONAS have been supporting the nation by giving back almost 60% if its profits.

Itu pakai cheap labor tu. Our skilled engineers, even often frustrated by the meager wages they get for risking their lives at sea, sometimes for weeks, still they stay and think of the country. I'm proud to say a lot of them are very patriotic. But also a lot of them are enticed by Middle East countries and others to work for them for more attractive salary. Nak recruit orang baru senang, but we have to train them and training takes 2-3 yrs!. Since we are running our last mile in our existing oilfields, we need experienced workers, and they dont come cheap.

alioh said...

Datuk Husam,

Saya amat meminati Datuk tetapi saya rasa datuk telah berdosa kerana membohongi rakyat dengan kenyataan dibawah.

"Setakat ini, Petronas hanya memiliki kurang dari 40 stesen NGV dalam negara. Jumlah ini tidak sampai 5% stesen yang dimiliki Petronas. Memandangkan hanya Petronas yang berhak membangunkan stesen NGV maka nyatalah Petronas tidak menumpukan usaha sepenuhnya ke arah meluaskan lagi kegunaan bahan bakar ini. Banyak industri yang perlukan bekalan gas asli dari system PGU untuk operasi mereka, gagal memperolehinya."

Datuk, Petronas BUKAN hanya sesatunya syarikat minyak yg berhak membangunkan stesen ngv, Petronas hanya sesatunya syarikat minyak yg BERMINAT membangunkan NGV. Syarikat lain tidak berminat kerana NGV tidak menguntungkan tetapi Petronas melakukannya juga atas rasa tanggungjawap untuk mengalakkan penggunaan bahanapi yg lebih mesra alam dan mengujudkan variasi didalam sumber tenaga negara kita. Ini semua telah dijelaskan oleh Tan Sri Hassan president Petronas dalam RTM tempoh hari. Adakah Datuk mengatakan Tan Sri Hassan menipu? Cuba Datuk terangkan kepada rakyat. Saya menganggap Datuk seorang lelaki yg mempunyai integriti, jika benarlah Datuk lelaki yg sedemikian dan bukan jenis Anwar Ibrahim yg bercakap berputar belit dan main tikam belakang, saya cabar Datuk untuk memohon maaf kerana membohongi rakyat Malaysia. lelaki sejati adalah lelaki yg berani mengakui kesilapan. Lelaki jenis apakah datuk yg saya sayangi ini?

CUCU TOK KEDU said...

Dato' Husam yang dihurmati.

Dato' berbicara tentang harga minyak nak turun. Di selangor sekarang ni orang sibuk mengatakan Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor nak tumbang. Antara sebabnya Dato' Hassan Ali sedang berusaha mendapatkan keinzinan dari Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz dan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang untuk keluar dari Pakatan Rakyat dan bersekongkol dengan Umno/BN menubuhkan Kerajaan Campuran yang baru dipimpin oleh Dato' Khir Toyo dan Timbalan Menteri Besarnya dari PAS. Sementara kerajaan tersebut akan disokong oleh beberapa ADUN dari PKR dan DAP yang menjadi Adun BEBAS!

Impian Rakyat akan hanyut begitu saja untuk mengharapkan Pakatan Rakyat menurunkan harga minyak kalau terjadi begitu!

Rakyat yang tertindas harus berdoa agar Kerajaan Campuran yang baru itu tidak berlaku!

Kon (saya) tak peduli samada komen kon ni tersiar atau tidak dalam blog Dato' yang selalu kon layari tapi untuk pengetahuan Dato' pun dah cukup! Kon tahu tulisan ini mengusik perasaan hati kecil Dato'.

Kon sentiasa berdoa lepas sembahyang agar Allah merahmatkan Kelantan yang diperintah oleh pimpinan beriman dan berani!


http://rp-semantan.blogspot.com

CUCU TOK KEDU

Anonymous said...

Assalamualaikum Dato,

Kami menghormati keinginan Dato untuk membela nasib rakyat.

Tetapi pada masa yang sama, hujah-hujah harus berlandaskan fakta yang sahih dan benar.

Nanti jadi seperti kerajaan Pakatan di Selangor dan Pulau Pinang. Janji seribu janji, tetapi tengok-tengok tidak dapat tunaikan.

Artikel sebelum ini juga banyak menggunakan fakta yang boleh mengelirukan rakyat.

Harap-harap Dato lebih bertanggungjawab dalam menjanjikan penurunan harga minyak.

Know your business before you speak.

Insyaallah, rakyat yang akan dibela.

Wasalam

Kisah Sebenar Harga Minyak
http://umnodu.blogspot.com/2008/06/kisah-sebenar-harga-minyak.html

Anonymous said...

salam Tuan...sekiranya Tuan mmg bijak pandai dan layak memimpin PAS
cube selidik website ni dan fakta2 dia....

1)http://mymassa.com/news/118/ARTICLE/1244/2008-05-27.html

2)http://www.moonofalabama.org/2007/04/wolfowitz_cia_l.html

3)http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Wolfowitz

4)http://ms.wikipedia.org/wiki/Kamaruddin_Jaafar

5)http://en.wikipedia.org/wiki/Anwar_Ibrahim

6)http://www.futurefoundation.org/about/index.htm

yang lain2 saya akan update.insyaAllah



saya penyokong kuat pas...bila kita duduk dalam satu parti,kita ibarat mcm duduk dalam KOTAK...bila kita duduk kat malaysia,kita kena tau hal ehwal dunia dan fakta2 dunia....bila kita jadi pemimpin, kita kene tau sejarah malaysia dan tanah melayu, jadilah pemimpin yang berdasarkan Al-Quran dan As sunnah, bila kita duduk di atas,jgn lupe sebenarnya byk org di bawah kita yg tengok kita...
Jaga solat,Jaga Al-quran dan as-Sunnah..

wassalam

Anonymous said...

Dato',
Saya adalah jurutera bidang gas yang menyokong PAS pada PRU12 yang lalu. Apa yang saya faham, NGV ini bukan semudah itu untuk dibuat. ianya memerlukan infrastruktur yang baik seperti jaringan paip gas. Paip PGU adalah paip utama, yang penting untuk stesen2 NGV adalah paip reticulation GMSB. GMSB adalah syarikat persendirian, bukan anak syarikat PETRONAS. Business ini memang rugi. Subsidi PETRONAS tanggung lebih kurang RM200 juta setahun untuk 30,000 kereta. Bayangkan kalau semua kereta pakai NGV, sama dgn kita subsidise petrol. Kalau syarikat kena tanggung subsidi, dah tentu mereka tak mahu masuk business ni. Lainlah kalau kerajaan yang tanggung subsidi. Memang semua kerajaan baik BN dan PR boleh tanggung subsidi, tapi kalau subsidi terlalu banyak, macammana kerajaaan nak bangunkan negara. Duit PETRONAS tu nak juga pakai untuk benda-benda lain seperti buatmasjid, sekolah dsb. Duit lain dah takda...
jangka hayat minyak dan gas dapat dikekalkan sebab semua syarikat2 minyak di malaysia aktif di dalam eksplorasi mencari rizab2 minyak dan gas dengan menggunakan teknologi2 baru. Sebagai contoh, Laut Utara di UK tu patutnya jangka hayat rizab minyaknya patut dah habis tapi negara mereka masih mengeluarkan minyak.
LNG pula, ianya adalah business yang baik, business LNg adalah bisnes ketiga terbesar petronas. Yang jadik masalahnya bekalan gas di semenanjung ni dah jadik artificial, kilang2 semua ambil gas sesuka hati. cuba dato' siasat kilang2 ni bila mereka dapat gas subsidi, harga jualan produk2 mereka murah tidak? sebagai contoh, Genting & YTL IPP dapat subsidi, keuntungan dia mereka laburkan ke luar negara. mana ada mereka bagi balik kat negara kita...

wady awagy said...

assalamualaikum kepada encik husam bin musa dan kepada semua yang membaca kata-kata saya.
saya mempunyai dua cadangan kepada encik husam dan kerajaan kelantan. penggunaan ngv akan membolehkan rakyat menikmati kekuatan rus niaga. memang satu cadangan yang baik.
cadangan saya pula adalah dari segi jangka panjang. mungkin ini bukanlah satu idea yang baru, namun saya belum menemuinya pengedar idea ini jika ada.
jadikan setiap masjid mempunyai satu premis perniagaan. ini boleh dicapai melalui:
1. masjid yang mempunyai pendapatan mingguan yang tinggi boleh membuka perniagaan didalam atau diluar kawasan masjid
2. masjid yang tidak mempunyai modal yang besar boleh melabur dalam saham yang halal.
3. masjid-masjid kecil boleh bersatu memberi modal dan menubuhkan koperasi masjid.

dengan cara ini;
1. masjid dapat belajar berdikari
2. masjid dapat improve lanskap dan sebagainya.
3. orang islam boleh belajar mengurus dan berniaga.
4. peratus pegangan ekonomi melayu akan naik dalam masa kurang lima tahun.
saya masih membaiki cadangan ini kepada bentuk yang lebih mudah unutk difahamai melalui wordpress saya, mekanik idea. namun menjadi satu kebanggaan jika ianya menjadi satu kenyataan.
thanks

Anonymous said...

syabas atas cadangan yang bernas, ini adalah yang diingini oleh kita semua rakyat Malaysia. Izinkan saya komen sikit terhadap mereka yang cakap bukan bukan di blog ini, abang Abe mie , jangan anda hanya nak menkritik saja jika anda anggap anda sangat bijak , tolonglah sumbangkan kebijaksanaan anda dengan cadangan yang betul betul membantu Malaysia, kalau tidak, anda juga akan menjadi manusia yang dihina oleh anda sendiri. Kesian atas ketidaksedari anda.Fikirlah apakah sumbangan anda kepada Malaysia yang anda cintakan ini.

Anonymous said...

kepado dato' atau sapo2 hok handle blog ni.. bakpo gak komen2 ni kena tapis dulu sebelum disiarkan??? kalu komen2 nyapong ko lucah ko hasutan ko perkauman ko tu kawe sero ok la kalu dok siar pun. tapi komen2 hok dok masuk line dgn aliran dlm blog ni pun dok disiarkan. kena gentle la sikit abe wehhh....

pf dato/sapo2 hok handle blog ni..kalu komen kawe ni dok disiarkan pun takpo cuma nak bagitau demo jah....

Anonymous said...

Dear Husam,

As an employee for Petronas Carigali, I am annoyed by your lack of knowledge in oil and gas industries.
Why point finger to Petronas? Almost two third of our profits are channelled to the government throught tax, royalty..what more do you want? Please, it is inhumane for Petronas to have only 35% of its profits to reinvest, now with your comments..
FYI, we are losing people because our salary is far from competitive in the world market, and you are pressuring us with your comments? Please..get your facts right and dont blame the least corrupted bumi company in Malaysia. Im losing my respect for you Husam. You have anwar close to you, why dont you learn? I would say this post mostly made of lies and deceit. Moga Tuhan tunjukkan akibat buat kamu Husam.
Next time, if you are not sure/dont know, keep quiet. Rather than speak out and confirming your lack of knowledge.
Appreciate if you could retract this post rather than misinformed others who read your post.

Anonymous said...

http://www.kulitpisang.com

Turun lagi 15 sen – PM * Jika harga minyak mentah dunia di bawah AS$109 setong

Oleh HAMDEN RAMLI dan HELMI MOHD. FOAD

PUTRAJAYA 4 Sept. – Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, harga runcit minyak petrol dan diesel mungkin diturunkan lagi sebanyak 15 sen daripada harga semasa, jika harga minyak mentah dunia stabil di bawah paras AS$109 setong sehingga akhir tahun ini.

Beliau berkata, di bawah formula pengiraan subsidi bahan api, semakan semula harga runcit petrol dan diesel akan dilakukan pada 1 Oktober ini atau pertengahan bulan tersebut.

“Harga minyak dunia turun dan naik. Kalau ia kekal AS$109 sehingga penghujung tahun ini, sudah tentu saya akan berasa amat gembira untuk mengumumkan penurunan sebanyak 15 sen daripada apa yang ada sekarang.

“Sama-samalah kita berdoa supaya (minyak dunia) tidak naik, kalau boleh biar turun lagi,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Kewangan Negara di sini hari ini.

Perdana Menteri berkata demikian ketika diminta mengulas trend harga minyak dunia pada masa ini yang menurun kepada AS$109 setong berbanding AS$115 setong dua minggu lalu.

Abdullah berkata, harga runcit petrol dan diesel bulan lalu disemak lebih awal pada 22 Ogos bagi membolehkan rakyat mendapat tawaran terbaik dalam soal harga minyak.

“Pada masa itu, trend harga minyak dunia menunjukkan peningkatan dan jika dilengahkan kita khuatir rakyat tidak akan mendapat manfaat apa-apa.

“Jadi saya berpendapat, ini masa terbaik untuk membuat keputusan. Jika kita semak harga minyak pada 1 September seperti dijadualkan, ia akan meningkat sebanyak dua sen iaitu RM2.57 berbanding RM2.55 seperti diumumkan,” katanya.

Pada 23 Ogos lalu, kerajaan menurunkan harga runcit petrol RON97 sebanyak 15 sen daripada RM2.70 seliter kepada RM2.55 seliter, manakala harga runcit diesel sebanyak lapan sen daripada RM2.58 seliter kepada RM2.50 seliter.

Anonymous said...

I am sorry, it at all does not approach me.