Friday, January 26, 2007

Boikot tak boleh kempen?

TPM kita yang sepatutnya berfikir di luar kotak seperti bosnya, menganggap apa sahaja aktiviti tak boleh dilakukan oleh PAS sekitar Batu Talam kerana PAS telah memboikot pilihanraya kecil di sana. Pas, dengan itu, kena berpeluk tubuh dan goyang kaki saja. Umno dan BN ligan suka hati dia.

Boikot pilihanraya pula, bagi TPM kita, hanya sekitar tak masuk calon.

Sempit benar ruang di luar kotak TPM kita. Baik balik berfikir dalam kotak saja, kalau macam tu.

Boikot semestinya tidak hanya terbatas tak menamakan calon. Tak letak calon hanya salah satu langkah boikot. Banyak lagi langkah susulan, termasuk tak keluar mengundi.

Kalau Pas tak meletakkan calon kerana memboikot, adakah ahli Pas tidak patut bersama parti mereka?

Jika mereka ingin bersama parti mereka, apa yang harus mereka lakukan?

Mengundi BN? Tentu sekali tidak. Apa guna parti memboikot pilihanraya, tiba-tiba undi parti lawan bertambah?

Tak keluar mengundi? Itu hak pengundi. TPM malah PM sekalipun tak boleh memarahi pengundi yang tak nak keluar mengundi. Suka hati mereka. Kalau mereka fikir tak mengundi itu lebih baik dan dalam kes ini memberi lebih kesan kepada boikot, mereka tak payah keluar mengundi.

Macam mana mereka nak faham ini? Parti kena ada majlis penerangan dan bila Pas buat program seperti ini, adakah bermakna Pas bersandiwara?

Tidak. Itu hanya untuk menyelaraskan pendirian ahli parti bagi memberikan impak yang lebih atas langkah memboikot tadi. Ia masih dalam semangat boikot.

Boikot bermula dengan tak letak calon sampai kepada peratus keluar mengundi yang rendah. Itu baru boikot.

Kalau ahli Pas dipaksa juga keluar ke pusat pengundian atas apa saja tekanan, pilihan mereka ialah undi menjadi rosak atau mengundi lawan kepada BN. Undi rosak juga tak salah dari segi undang-undang.

Tapi peratus keluar mengundi yang rendah atau undi rosak yang tinggi, itu yang Najib nampaknya paling takut.

3 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum...

Jangan le terkejut dengan helah BN dalam pilihanraya kecik @ umum. Dah memang resam mereka begitu adanya.

Bila pikir2kan balik, memang akan jatuh sesebuah kuasa jika tidak ada lawan yang kuat untuk mengimbangi dan menjadi tanda aras dalam mengukur kekuatan. Seperti Amerika, selepas Soviet rebah, mereka mencari musuh baru dan hasilnya adalah ISLAM dan umatnya. Maka, ISLAM dan umatnya dlabelkan sebagai pengganas.

Sama seperti di Batu Talam. BN perlu mencari lawan yang dikira mampu menggugat dan memberikan tanda aras kemarahan rakyat terhadap mereka. Oleh itu, apabila PAs telah mengambil keputusan untuk memboikot PRK Bt. Talam, PAS dikecam kerana tidak melaksanakan taggungjawab sosial dalam kepompong politik. Sedangkan dulu, semasa PRU, saya masih ingat teriakan dan laungan penyokong serta pembesar BN yang mengatakan PAS tidak lagi relevan serta tidak perlu wujud.

Akan tetapi, baru sahaja keputusan pemulauan diumumkan di Batu Talam, ramai pembesar BN terutamanya UMNO melenting, marah, kecewa dan menyerang PAS dengan pelbagai kecaman.

Mungkinkah nanti ramai pembesar UMNO dan penyokong2nya menangis, meracau, mengamuk, mengecam dan histeria bila pembangkang mengambil keputusan memulaukan PRU akan datang?

Hairan bila orang tak mahu berlawan, diajak juga. Dah bagi menang free, takmau. Pelik bin ajaib.

Anonymous said...

Husam,

Pas adalah Parti Agama Shaitaan.

Ahli PAS semuanya beragama Shaitaan dan mesti dibunuh macam Saddam Hussein, pemimpin kaum Sunni di Iraq.

Pas mesti diharamkan seperti parti Al Ikhwan (Muslim Brotherhood) di Mesir. Undang-undang Sharia mesti dimansurkan dan semua mahkamah syariah perlu dibakar.

Quran tu bukan firman Tuhan tetapi cerita dongengan dari seorang Arab mabuk bernama Muhammad yang lahir pada kurun ke-7 masihi.

Quran mesti dibakar atau jika tak de mancis, boleh guna kertas Quran sebagai kertas tandas (toilet paper). Surah dan Ayat-ayat boleh dikoyak dan lap pantat.

Marilah kita bunuh umat Islam cara bangsa Yahudi bunuh bangsa Arab di Palestin.

__mars said...

Dear Sir,

The comment by the nick of "__earth" at 8:25 PM is done by an impostor. Kindly delete it.

Please refer to http://maddruid.com/?p=1078 for more details.