Tuesday, December 05, 2006

Nst - flashback

Isu penyiaran kartun yang dikaitkan dengan penghinaan ke atas Nabi Muhammad s.a.w yang disiarkan oleh NST pada Februari tahun ini tentu masih segar dalam ingatan.

Ia memaksa Nst menyiarkan permohonan maaf di muka depannya.

"WE APOLOGISE. UNRESERVEDLY. OBVIOUSLY, WE MISJUDGED......", kata pernyataan maaf itu. Perdana Menteri kemudiannya segera berkata, permohonan maaf itu diterima.

South China Morning Post dalam laporannya menganggap ia adalah krisis terbesar dalam sejarah Nst.

Kemudian, Nst menyiarkan laporan yang tidak benar mengenai Tun M ingin berjumpa Perdana Menteri di Tokyo, sedangkan yang sebenar adalah sebaliknya.

Kemudian, Malay Mail, penerbitan di bawah kumpulan Nst, ditegur oleh Timbalan Perdana Menteri kerana 'Let's Talk About Sex'nya yang berbau lucah. Pengarangnya sekali lagi meminta maaf, juga di muka depan. Juga unreservedly.

"The minister for women, family and community development called the feature irresponsible and "downright vulgar."

The New Straits Times Press Bhd, which prints the Weekend Mail and The Malay Mail daily, apologized unreservedly for the stories and said it would question the editors.

"The articles were offensive and distasteful," the publisher's chief executive, Syed Faisal Albar, said in the apology displayed on the front page of The Malay Mail on Monday."

Itu antara lain laporan media mengenai isu ini.

Kemudian, Pengarang Kumpulannya, Brendan Pereira dikaitkan dengan meniru tulisan orang lain, sehingga membawa kepada perletakan jawatan. Kolumnya yang menyiarkan tulisan ciplaknya itu menjadi bahan ketawa seluruh dunia.

Kini, Utusan akan berguru dengan Nst?

Perdana Menteri, sepanjang berhubung Nst, cenderung memihak kepada Nst. Timbalan Perdana Menteri, cenderung kritikal terhadap Nst. Atau saya salah?

1 comment:

Anonymous said...

dunia mmg sangat hampir ke kiamat dato'

kalau org muda boleh perintah org tua buat itu dan ini; ular blh telan naga; tingkat 4 lbh power dari tingkat 5 (itu bukan saya cakap, tapi org lain cakap), apa peliknya utusan berguru dengan `the guru'?

atau saya pun salah juga?