Thursday, July 19, 2007

Najib Politikkan Islam Umpan Pilihanraya

Apa strategi Najib mengutarakan semula Negara Islamnya Malaysia?

Ingin memerangkap PAS dalam rangka menjauhkan pengundi Bukan Melayu menjelang pilihanraya?

Atau membuktikan beliau adalah Islamis dan dengan sendirinya menutup prasangka awam beliau sedikit sebanyak terlibat dengan Altantuya? Sekurang-kurangnya Najib mengenali Altantuya

Atau kedua-dunya sekaligus?.

Harapan Timbalan Perdana Menteri untuk keluar dari putaran isu Altantuya - dengan membawa satu isu yang terbuka kepada perdebatan yang boleh mengekalkan jarak pemisah kumpulan-kumpulan pengundi, kedua-duanya nampaknya gagal.

Malaysiakini melaporkan Kementerian Dalam Negeri segera mengeluarkan arahan supaya media utama tidak meneruskan polemik isu ini di dada akhbar mereka. Mereka telah mencium isu ini boleh mengHishamudinkan Najib seperti mana isu julangan keris sedikit masa lalu. Ia boleh memerangkap BN dengan kehilangan lebih banyak undi orang Cina yang sedia kritikal terhadap Kerajaan.

Ia perlu segera dibenteng.

Laporan Malaysiakini menyebut;

"The Internal Security Ministry has confirmed that they have given a directive to all mainstream media not to publish any news on the issue of Malaysia being an Islamic state."


Internal Security Ministry’s Publications Control and Al-Quran Texts Unit senior officer Che Din Yusof told malaysiakini that they are afraid that allowing such discussions would cause “tension”."


Arahan KDN ini dengan sendirinya menunjukkan mereka tidak yakin dengan strategi Najib. Strategi ini tidak dirangka bersama. TPM tidak mendapat kepercayaan KDN dalam isu ini. Secara senyap, kredibiliti Najib terjejas dengan arahan seperti itu.

Rakan UMNO dalam BN pula memberikan kenyataan bercanggah. Malaysia adalah negara sekular.

Juga laporan Malaysiakini, memetik kenyataan Setiausaha Agung MCA;

"Responding to Najib statement, MCA yesterday said that historical facts and documents showed that Malaysia was a secular state.

MCA Secretary General Ong Ka Chuan yesterday issued a statement stating that documents prepared by the British authorities before granting independence to Malaysia in 1957 clearly stipulated that “the members of the Alliance delegation...had no intention of creating a Muslim theocracy and that Malaya would be a secular state”.


Mana satu? Negara Islam atau Negara sekular?

Pandangan UMNO atau MCA yang menjadi pendirian BN?

Sebelum isu ini diperdebatkan di depan umum, BN sendiri perlu menyatakan pendirian rasmi mereka. Adakah kenyataan Najib adalah pendirian BN?

Jika itu pendirian BN, mengapa MCA membantah? Bagaimana pula pendirian Gerakan, MIC dan lain-lain?

Jika mereka secara terbuka juga membantah, di mana maruah dan kewibawaan Najib?

Adakah Najib salah perhitungan sekali lagi?

Usaha Najib mempolitikkan Islam kali ini memerangkap diri beliau dan juga UMNO. UMNO mesti selesaikan pertikaian UMNO - MCA dalam isu ini.

Inilah yang dipanggil mempolitikkan agama. Untuk pengundi Islam, Malaysia adalah Negara Islam. Untuk pengundi bukan Islam, Malaysia adalah negara sekular.

Matematik seperti ini tidak lagi berkesan.

Jika rasuah yang sudah hampir menjadi norma umum Kerajaan BN, jika satu demi satu pembesar hanya mampu disiasat untuk kemudian diisytiharkan orang-orang ini bersih, jika kepedulian kepada penderitaan rakyat kerana tekanan kehidupan yang tinggi pada hari ini sedikit pun tidak wujud, jika pemberian projek mega adalah sama dengan niat memberikan kekayaan kepada kroni terpilih dan negara akhirnya terbeban, dengan semakin merosotnya kebebasan menegur pemerentah, dengan keadilan berasaskan undang-undang tidak meyakinkan dan seribu satu kepincangan ekonomi, sosial, undang-undang dan governance seperti yang kita saksikan ini - cuba diselimutkan dengan istilah Negara Islam - ia hanya mencemarkan nama baik Islam itu sendiri.

Islam adalah suci. Prinsip-prinsip Islam membawa kebaikan kepada seluruh kehidupan. Islam menerima proses perbincangan dan diskusi. Dalam proses sosialisasi, Islam menerima konsep public acceptance dan bukannya paksaan sebelah pihak, sepertimana terbukti dengan Piagam Madinah.

Janganlah Najib cemarkan Islam dengan agenda politik pilihanraya.

2 comments:

Dek Mat said...

Mungkin para pemimpin Barisan Nasional telah terlalu lama menerajui kerajaan sehingga lupa perbezaan di antara falsafah Negara Malaysia dengan falsafah pentadbiran Malaysia.

Sesungguhnya Barisan Nasional adalah hanya satu gabungan parti-parti politik.

Barisan Nasional bukan Malaysia!

Vote BN out and vote for SiPM instead!

Satria Asia said...

This one by Chandra Muzaffar is a very good take on this issue...

http://www.malaysiakini.com/news/70192

But if we have Genting Highlands, 4D, sports Toto, prostitution, karaoke bars, how on earth could Abdullah Badawi & Najib claim that we are an Islamic State! Ridiculous! We're the laughing stock of the Muslim world! And we head the OIC!