Saturday, January 31, 2009

Jadi Tak Jadi Sebelum Mac

Sukarnya Kerajaan ditadbir bila pilot sebenar ada tetapi dilamun bulan madu pra persaraan.

Nak dikatakan TPM 'in full command', tak boleh. Bos masih ada. Nak dikatakan bos 'still in command' tak boleh. Beberapa keputusan besar telah dirombak. Penswastaan IJN - 'dikaji semula'. Pembinaan LCCT-Labu, tak jadi dilabukan.

Jika kajian penswastaan IJN belum dalam, apa perlunya penswastaannya diumumkan? Jika landasan baru menelan belanja berbillion ringgit tak perlu dibuat kerana landasan sedia ada di KLIA pun tak tergunakan, apa perlunya LCCT-Labu diumumkan?

Apa sebenarnya berlaku? Usaha saat akhir mencipta ganjaran untuk kroni sebelum persaraan?

Jika itu sebabnya, bayangkan tempoh dua bulan lagi aktiviti 'curi buah' saat akhir akan berlangsung. Ibarat kapal, terhoyong hayang.

Adakah negara memerlukan situasi begini? Terutama di saat kita berhadapan dengan kesan krisis ekonomi global yang mula mencengkam.

Inikah reform saat akhir yang dijanjikan oleh PM dalam janji penangguhan persaraannya dulu?

Sebulan ini, PM berbulan madu pra persaraan dengan 'lawatan kerja' ke luar negara. Reform yang diwar-warkan tak muncul tiba. Ketiga isu Kugan melanda koridor kuasa BN, PM tak sepatah pun memberikan komen. Hasilnya, MIC tidak lagi mempertahankan tindakan Kerajaan. Masyarakat India akan mempunyai perasaan suram terhadap BN untuk tempoh masa yang lama dengan insiden Kugan yang ternyata gagal ditangani dengan jitu.

Sayap UMNO sampai dicadang dipotong oleh Pengerusi Jawatankuasa Disiplin UMNO sendiri. Sayap dipotong, UMNO terbang jua?

Ia menggambarkan bukan sahaja kerajaan tak terurus, UMNO juga tak terurus. Pesakit kencing manis kronik, dari segi perubatan, memang perlu dipotong. Adakah UMNO seteruk itu?

Dalam banyak keadaan, mungkinkah UMNO itu sendiri juga dah tak boleh diubati, sekalipun kesemua sayapnya dipotong?

Apa tindakan Presiden UMNO menunggu gilirannya tamat Mac ini?

No comments: