Monday, December 28, 2009

270 B: MACC kena jumpa Tun M

Cabaran Dr. Mahathir untuk dirinya dan Pak Lah disiasat, wajar disokong.

Angka RM 270 billion yang disebut oleh Dr. Mahathir amat besar.

Benar atau tidak Pak Lah telah menyalahgunakan wang ini, amat perlu ditentukan. Siasatan adalah langkah adil untuk semua pihak.

Kalau nanti siasatan itu membuktikan Pak Lah tidak bersalah seperti disangka, ia baik untuk Pak Lah. Maruahnya dapat dipulihkan.

Selama menjadi PM, jarang Dr. Mahathir boleh bersetuju dengan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja. Bila Dr. M berseuju, menunjukkan isu ini amat besar dan penting.

Jika syarat Dr. M hanya satu: supaya beliau dan Abdullah kedua-dua disiasat bersama, tidak ada sebab rakyat Malaysia tidak boleh bersetuju. Bahkan syarat ini munasabah, patut dan wajar. Sekurang-kurang, Dr. M berteman.

Saya yakin Dr. M mempunyai info sahih bila ia bersuara.

Jika MACC dan mana-mana badan siasatan sedia ada cekap, mereka patut menemui Dr. M sekarang juga sekalipun Suruhanjaya belum terbentuk. Tugas MACC tidak mengenal masa. Bahkan PAC juga patut bersidang dan meneliti isu ini.

Mengapa MACC tidak menemubual D. M? Mungkin beliau mempunyai maklumat terpilih. Jika tidak, masakan beliau terus-terusan menekankan isu ini. Gagalnya MACC mengambil sebarang tindakan tidak boleh difahami.

PM pula, sama seperti Pak Lah, mengambil sikap biar lilin padam sendiri.

Pasif bukan penyelesaian.

Dr. M sendiri sudah bersetuju. Diamnya PM bermakna cuai melaksanakan public dutynya melindungi kepentingan negara.

Cakaplah sesuatu. Setuju kata setuju. Kalau tak setuju, kenapa tak setuju?

Kalau tuan hak sudah bersetuju, apa pula Kerajaan tak bersetuju?

Pak Lah juga patut bersetuju supaya nama baiknya boleh dibersihkan dan beliau bertindak berani kerana benar.

Tinggal lagi, siapa patut mengambil inisiatif menjayakan hasrat murni ini?

3 comments:

Anonymous said...

in malaysia, you need someone to officially make a complaint to the right authority, before any investigation can be started. you must follow procedures, otherwise nothing will happen. Billions go missing , young malaysians disappear and now even jet engines can fly away. Malaysia is truly fascinating thanks to the legacy of Dr M

Anonymous said...

salam
Puak2 tu berani ker YB?Mana ada pencuri yg sanggup tanggannya dikerat begitu sahaja.

Anonymous said...

Jikalau YB percaya Tun M ada info berkenaan perkara tersebut kenapa YB tak boleh percaya yang Tun M ada info berkenaan Anwar Ibrahim??