Friday, August 10, 2007

KEJAMKAH KITA?



Hati saya belum tenteram dengan peristiwa rentungnya lima sekeluarga di Kluang, pagi semalam. Bukan takdir yang saya persoalkan tetapi keinsanan kita semua yang masih terpaku di sanubari saya.

Utusan membawa tajuk : Miskin punca rentung -- Tidak mampu bayar bil elektrik sebabkan 5 beranak maut



Bolehkah pembesar kita memejam mata begitu sahaja?

Lihatlah wajah dua beradik di atas yang sama rentung. Dua wajah yang belum mengerti apa-apa.

Tan Sri Muhyidin Yasin, Menteri Kabinet berasal Johor, hari ini dilaporkan berada di Jeli, Kelantan. Laporan Bernama memetik beliau mengulas kenyataan saya mengenai 40 kerusi fokus PAS dalam pilihanraya akan datang. Tak ada sepatah ulasan mengenai peristiwa malang di negeri beliau sendiri.

Lihatlah bagaimana pembesar dan anak pembesar negara kita mengaut kekayaan secara lahap dalam skandal terbaru Port Klang Free Zone (PKFZ) seperti dilaporkan oleh Malaysiakini, di bawah tajuk PKFZ: Documents attest to inflated price dan Blood runs deep in troubled RM4.6b PKFZ .

Kerajaan telah membayar lebih RM 1 billion untuk tapak PKFZ, atau dengan harga RM 25 sekaki persegi sedangkan asalnya mereka hanya membayar RM 2.98 sekaki persegi. Tanah ini asalnya dimiliki anak syarikat kerajaan. Dijual kepada syarikat persendirian, kemudian dijual semula kepada kerajaan!

Kini, kos PKFZ telah meningkat kepada lebih RM 4 billion dari kos asal seperti diumum oleh Perdana Menteri tahun 2004, bernilai RM 2 billion.

Kekayaan negara dirompak dengan pelbagai cara. Mana lagi tinggal untuk rakyat marhaen?

Tidakkah ini satu kekejaman?

No comments: