Friday, August 10, 2007

HAKIM BESAR MALAYA - JANGAN BELAKANGKAN RAJA-RAJA

‘PM tentukan’ -- Keputusan muktamad lantik Hakim Besar Malaya – Ahmad Fairuz

Oleh: NOOR AZMAH IBRAHIM

PUTRAJAYA 10 Ogos – Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim hari ini menegaskan bahawa calon Hakim Besar Malaya yang bakal dilantik ditentukan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

‘‘Mengikut Perlembagaan, Perdana Menteri mendapatkan pandangan dan nasihat daripada saya. Yang di-Pertuan Agong akan mendapatkan nasihat daripada Persidangan Majlis Raja-Raja selepas Perdana Menteri serahkan nama-nama calon.

‘‘Orang yang membuat keputusan muktamad adalah Perdana Menteri. Beliau yang tentukan sebab Yang di-Pertuan Agong membuat keputusan atas nasihat Perdana Menteri...


Kenyataan Ketua Hakim Negara ini seakan ingin memberitahu bahawa Perdana Menteri akan terus melantik Hakim pilihan beliau selaku Hakim Besar Malaya sekalipun calon tersebut tidak mendapat perkenan Raja-Raja.

Ini tidak sepatutnya berlaku.

Sekalipun mungkin Perdana Menteri boleh berbuat demikian dari segi Perlembagaan, pelbagai aspek lain mesti ditimbangkan.

1. Langkah seperti itu hanya akan mengundang krisis.

2. Ia boleh dianggap Raja-Raja Melayu pada pandangan Perdana Menteri boleh diketepikan begitu sahaja

3. Ia akan meletakkan seolah-olah Raja-Raja Melayu memberi pandangan yang tidak mempunyai asas yang kuat untuk Perdana Menteri mempertimbangkan semula pandangan beliau yang terdahulu

4. Membelakangkan prinsip perundingan dan akan meletakkan precedent pandangan Raja-Raja Melayu tidak penting untuk dipertimbangkan. Ia akan membawa pelbagai implikasi serius terhadap perimbangan kuasa politik di negara ini pada masa akan datang dan keadaan itu seharusnya dielakkan.

Berfikir dua kali, Pak Lah!

No comments: