Tuesday, September 11, 2007

LAPORAN ODIT: BN KORUP

'Feel Good Factor' yang cuba diterapkan oleh Abdullah menjelang pilihanraya berdepan dengan 'bad record'.

Laporan Odit yang dihebohkan kini hanya membuktikan amalan korup berleluasa di pelbagai Kementerian di bawah pentadbiran Abdullah.

Dari screwdriver, buku keluaran DBP sampai kepada dockyard, semuanya dimanipulasi harganya sedemikian rupa. Negara kerugian berbillion ringgit.

Apa tindakan Abdullah sebagai bapa gerakan 'human capital'?

Apa yang berlaku sama sekali berbeza dari apa yang dijanjikan oleh Abdullah mengenai kerajaan bersih dan sikap anti korup yang dilaungkan sewaktu mula menjadi PM.

Jika beliau berniat mengotakan slogannya 'tell me the truth' dan 'don't be apple polisher', inilah masanya untuk beliau bertindak.

Siasatan rasuah adalah satu perkara dan tindakan pentadbiran adalah satu perkara yang lain.

Siasatan BPR akan mengambil masa yang panjang pula untuk mengetahui bagaimana buku berharga RM 400 dibeli dengan harga RM 10,000. Besar kemungkinan siasatan pula boleh lenyap ditelan kabus.

Jika buku biasa boleh meningkat harga berpuluh ribu ringgit sehingga menelan beratus ribu ringgit pembaziran untuk mencukupkan keperluan, bayangkan apa yang berlaku dengan projek-projek RMK 9 yang rata-rata diberi tanpa tender seperti yang dijanjikan?

Mengapa Abdullah teruskan amalan buruk itu?

Lebih teruk lagi, pengagihan projek ini mengikut patern politik yang dicaturkan oleh hanya seorang menantu. Pemimpin Pemuda UMNO adalah antara kumpulan utama penerima manafaat.

Abdullah membiarkan menantu beliau mencaturkan wang rakyat dengan projek tanpa tender secara berleluasa.

Tanpa tindakan, negara hanya menuju kepada korupsi di atas korupsi.

1 comment:

Anonymous said...

saya fikir, semua pihak yang berasa bertanggungjawab.. patut mengambil inisiatif untuk beli buku laporan audit tersebut & diletakkan di surau2 untuk dibaca oleh para jemaah - mungkin hanya praktikal dilakukan dibeberapa negeri sahaja.. 1 cara lain ialah, photocopy banyak2 & disebarkan sebagai flyer, letak dikereta, selit dalam surat khabar, letak dalam peti post ~ bungkus sebagai surat... ini adalah sama dengan taktik digunakan oleh ALONG untuk mempromosi kegiatan mereka.. tq

Muhamad Umar