Monday, November 16, 2009

Ong naik jet, MP BN ke Taiwan, siapa belanja?

"49 ahli Parlimen BN berlepas ke Taiwan untuk lawatan sambil belajar"


Itu tajuk Utusan pada 08/09/2008.

KUALA LUMPUR 8 Sept. — Timbalan Pengerusi Kelab Penyokong-penyokong Kerajaan Barisan Nasional (BNBBC), Datuk Bung Mokhtar Radin berkata, selain beliau sendiri, anggota rombongan terdiri daripada Pengerusi BNBBC, Datuk Seri Tiong King Sing, 10 anggota Parlimen Sabah, 12 anggota Parlimen Sarawak dan selebihnya dari Semenanjung.

“Kami dijangka pulang ke Malaysia pada 17 atau 18 September ini,” katanya ketika dihubungi Bernama sejurus sebelum berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di Sepang di sini.


YB Tiong dikaitkan dengan skandal PKFZ. Beliau untung banyak. Negara rugi lebih besar dari skandal BMF. Beliau juga seorang yang pemurah. Mengaku menderma RM 10 juta pada OTK, Menteri Pengangkutan. Juga mengaku menaja penerbangan Menteri Pengangkutan sekarang menggunakan jet eksekutif milik anak syarikat dia. 5 kali pulak tu. . .

Bernama, 13 Ogos 2009 melaporkan seperti berikut;

Mengenai dakwaan bahawa beliau menggunakan jet khas syarikat tersebut lima kali dengan kos AS$40,000, Ong berkata beliau hanya menggunakannya sebanyak empat kali pada tahun ini.

"Pada kebiasaan, jika saya boleh naik pesawat komersial, saya akan ...hanya jika saya sangat memerlukan perkhidmatan seperti itu, disebabkan kesuntukan masa atau segera, barulah sebagai pilihan terakhir, saya cari perkhidmatan ini," kata beliau.

Beliau mempersoalkan keikhlasan syarikat tersebut membuat dakwaan seperti itu, dengan mengatakan jika ada pembayaran tertunggak, satu invois boleh dikemukakan kepada Kementerian Kewangan.

"Kewajipan itu terletak kepada mereka. Jika kita tidak bayar, mereka mesti beritahu kita," tambah beliau.

Mengenai satu lawatan, katanya beliau ditawarkan tempat duduk selepas menghadiri satu majlis di Kuching.

"Malahan itu pun menjadi sesuatu yang berlainan," kata beliau.

Sementara itu Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Kuala Dimensi Datuk Faizal Abdullah berkata invois-invois tidak dikeluarkan kerana pesawat itu dipinjamkan kepada Ong dan tidak pernah disewakan kepada menteri itu.

"Beliau meminta (menggunakan pesawat itu) melalui pegawainya kepada rakan seniaganya," katanya pada persidangan akhbar di sini hari ini.

Menurutnya pesawat itu milik anak syarikat Kuala Dimensi, Wijaya Baru Aviation Sdn Bhd.


Lawatan 49 MP BN ke Taiwa, kata YB Bung Mokhtar tidak ada kaitan dengan usaha menghalang Pakatan Rakyat daripada menubuhkan kerajaan persekutuan pada 16 Sept lalu.

Portal berita internet pula melaporkan;

THURSDAY, 11 SEPTEMBER 2008 07:10
Kelab Penyokong Kerajaan Barisan Nasional (BNBBC) menafikan dakwaan Presiden Parti Maju Sabah (SAPP), Datuk Yong Teck Lee bahawa setiap Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) yang menyertai lawatan ke luar negara menerima duit sebanyak RM 50,000. Menurut Timbalan Pengerusi BNBBC, Datuk Bung Moktar Radin tiada Ahli Parlmen yang membuat lawatan ke Taiwan menerima wang termasuk dua Ahli Parlimen SAPP.

"Kita tidak ada buat tawaran memberikan wang kepada setiap Ahli Parlimen yang menyertai lawatan ini, kita pergi atas perbelanjaan sendiri dan tidak ada menawarkan sesuatu termasuk wang RM50,000 kepada setiap Ahli Parlimen yang menyertai lawatan ini," katanya. Dua Ahli Parlimen SAPP iaitu Datuk Eric Majimbun dan Datuk Dr. Chua Soon Bui menolak pelawaan lawatan ke luar negara dan tawaran wang saku RM50,000.


Pilihlah mana satu anda nak percaya. MP BN pergi Taiwan belanja sendiri! Hebat.

Yang pasti, kedua-dua isu ini tidak pernah disiasat! SPRM lagi hebat rupanya!

5 comments:

Anonymous said...

DEAR YB HUSAM,

IF WE WILL TO TRUST TAN SRI TIONG, THEN ALL MALAYSIA TAX MONEY WILL BELONG TO HIM, BUT HE WILL GIVE THE BN CROCK SOME MONEY, BIT BY BIT. LOOKS NOW THIS WEE KAH SIONG TRY TO HELP TAN SRI TIONG SO THAT THE PKZ ISSUE WILL CLOSE LATER,IF OTK STILL THE PONDAN MCA NO 1 THERE ARE STILL SOME HOPE FOR PKZ, IF UNDER LIOW, WEE OR CHEW THEN FILE CLOSE, NFA.ALL CLEAN. MACC SAY FILE LOSE.

Anonymous said...

apa bole buat kecauli tiba masa untuk menundi.harap rakyat sedar diri daripada terus memimpi.

Shamsul Anuar said...

Salam Ustaz,

Sekali lagi saya merayu agar pimpinan parti PAS, pegawai-pegawai tinggi Kerajaan dan juga akar umbi untuk segera selamatkan Nik Aziz. Janganlah biarkan legasinya berakhir dengan sesuatu yang tidak manis.

Sungguh sedih bila Kafir Quraisy Malaysia yang menyelamatkan Nik Aziz dan bukannya Parti yang disayanginya.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz tidak bercadang ke Mekah pada tahun ini. Memang tiada perancangan tetapi Tuan Guru yang kita sayangi telah dipujuk oleh Menantunya, Abdul Ariffahmi Ab Rahman untuk ke Mekah kerana Ariff bercadang ke Mekah pada tahun ini.

Tiada orang lain yang memecahkan berita pakej RM65,000 satu kepala ini melainkan Ariffahmi sendiri yang memberitahu “Ana pergi ke mekah tahun ni, gi dengan pakej VVIP” kepada setiap orang yang tidak tahu dia akan ke Mekah.

Apabila Tuan Guru menerima pujukan menantunya, berkembanglah cerita bahawa kepergian Tuan Guru dengan peruntukan PMBK tetapi lama kelamaan tersebar bahawa ianya ditaja menerusi seseorang yang mendapat projek-projek Kerajaan Negeri Kelantan.

Yang mengejutkan bila Tuan Guru yang ikhlas itu mengaku kepada wartawan pada 10 November 2009 bahawa memang benar kepergiannya di taja oleh orang luar.

Sekali lagi saya menyeru kepada Ariffahmi supaya melepaskan jawatannya sekarang, seperti yang pernah saya nasihatkan kepadanya, “anta sudah banyak mencemarkan nama baik Tok Guru, cukuplah.”

Kenapa mesti Kafir Quraisy yang terpaksa memimpin Tuan Guru supaya keluar dari kontroversi. Di mana dia yang kasih dan sayang pada Tuan Guru kita?

Adakah ini yang kite (rakyaty kelate) mahukan???

Apakah peranan YB dalam masalah ini?

adakah YB sengaja tutpkan mata?

atau YB ada bahagiannya?

Sesuatu yang serius perlu ustaz lakukan.

ALLAH hAFEEZ.

Anonymous said...

YB!!!
Sekarang mari kita fikirkan bagaimana nak menggulingkan BN/UMNO dari terus menjahanamkan Malaysia.

ghoba said...

Salam Dato'
Sekarang isu panas di kelantan, selepas Kickdeffla dipecat dr PMBK, nama Dato turut dikaitkan dengan apa yang berlaku skrg. Kami selaku golongan bawahan mengharapkan ulasan/ penerangan dari Dato' berkaitan kes tersebut.