Tuesday, October 21, 2008

Menunggu Keberanian MCA

Tidak terlambat untuk saya ucapkan tahniah kepada Ong Tee Keat yang telah ditemukan jodoh menjadi Presiden MCA.
Takziah pula kepada MCA yang mendapat Timbalan Presiden, role model yang bersalahan dengan masyarakat Malaysia yang bersusila.
Saya tertarik dengan motto Ong Tee Keat untuk membawa MCA bersikap berani.Berani untuk apa?
Berani untuk mempertahankan kepentingan rakyat atau berani menekan UMNO untuk menyerahkan sebahagian keistimewaan UMNO menggunakan kedudukannya membolot kekayaan negara, supaya dapat dikongsi bersama oleh MCA?
Ong boleh membuktikan hala tuju keberaniannya dalam beberapa isu current;
a. Isu kerugian besar Zon Perdagangan Bebas Pelabuhan Kelang tinggal belum berjawab. Menteri Pengangkutan waktu itu adalah dari MCA. Beranikah Ong mendedahkan kedudukan sebenar isu ini?
b. Isu pembelian Eurocopter yang menimbulkan tandatanya;
i. Siapa sebenarnya meluluskan? Menteri Kewangan - pada waktu itu PM sendiri? Menteri Pertahanan - yang kini dipindahkan ke Kementerian Kewangan?
ii. Sejauh mana pembelian ini dibuat dengan perkiraan terbaik untuk negara?
Apa pendirian MCA??
c. Sejauh mana MCA boleh keluar dari parti yang memperjuangkan kaum Cina semata-mata kepada memperjuangkan asas-asas good governance dan keadilan dan kesaksamaan tanpa mengira kaum?
Quotation dari Aristotle di bawah saya hadiahkan untuk Ong;
"Men acquire a particular quality by constantly acting a particular way... you become just by performing just actions, temperate by performing temperate actions, brave by performing brave actions."

No comments: