Sunday, July 20, 2008

Abdullah memancing, hati-hati

PM: I've met with PAS leaders

PUTRAJAYA: Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi has confirmed that he has personally met with "high-level" PAS leaders three times to discuss issues relating to Islam and Malay unity.

Although he declined to name these leaders, he said they were "decision-makers."


Pengumuman sebelah pihak oleh Abdullah tentunya ada motif tersirat. Jujurkah Abdullah bila beliau umumkan pemimpin 'decision-makers' PAS telah tiga kali menemui beliau? Atau beliau sedang memainkan PAS dengan satu strategi politik dengan umpan yang enak? Sekurang-kurang, dalam keadaan terlalu terdesak, beliau boleh mencapai matlamat politik jangka pendek;

a. Mengukuhkan kedudukan beliau dalam UMNO di tengah pergolakan dalaman yang tidak menentu.
b. Menabur benih perpecahan di dalam PAS yang mungkin mara mengambil alih tempat UMNO pada masa depan.
c. Menghilangkan keyakinan dalam Pakatan Rakyat dan menghalang Agenda Post Pilhanraya 2008.
d. Menjarakkan semula PAS dari sokongan masyarakat bukan Melayu, mungkin 40 tahun kebelakang semula.

Mungkin Abdullah mendapat inspirasi umpan 'Negara Islam' yang dilemparkan oleh Dr. Mahathir selepas melihat kemaraan Pembangkang dalam pilihanraya 1999 dan umpan itu menjadi sehingga Pembangkang undur semula dalam pilihanraya 2004.

Perjuangan Islam yang dibawa oleh PAS sudah tentu tidak akan mengkesampingkan perpaduan ummat Islam dan tidak pula menjadikan Perpaduan Nasional agenda kedua selepas Perpaduan Islam. Malah, Perpaduan Islam dicapai dalam konteks Perpaduan Nasional yang semestinya diasaskan bukan di atas asas kaum semata-mata seperti dilakukan oleh UMNO selama ini, tetapi di atas asas yang lebih kukuh seperti tiada diskriminasi kaum, tiada diskriminasi berdasarkan fahaman politik dan keadilan untuk semua.

Perpaduan versi UMNO sudah lusuh. UMNO sesama UMNO pun tidak dapat disatukan. Apatah lagi formula itu hendak digunakan bagi ummat Islam dan nasional.

Abdullah sudah pun mencapai maksud yang diharapkan, pada darjah yang tertentu yang belum parah.

Tugas utama pemimpin PAS pada waktu ini ialah;

a. Mempastikan parti tidak berpecah, bahkan kekal bersatu. PAS lah satu-satunya parti yang paling stabil, kukuh dan mantap buat masa ini. Jika jangkitan kuman UMNO meresap dan memecahkan PAS, perkongsian kuasa dengan UMNO hanya ulangan percantuman sementara era BN dulu yang berakhir PAS ditolak ke tepi selepas UMNO mencapai kekuatan mereka semula.

b. Mempastikan kepercayaan dan harapan masyarakat bukan Islam terhadap PAS tidak dikhianati. Islam menekankan kepada kesetian terhadap janji.

Jika sekiranya PAS mempunyai pandangan dan agenda yang berguna untuk kepentingan negara, agenda ini boleh dimaklumkan kepada rakyat secara terbuka dan tuntutan boleh dibuat untuk UMNO menerima atau melaksanakannya, tanpa terikat dengan satu perkongsian kuasa yang akan meletakkan PAS selama-lamanya pemain kedua yang bertugas menyelamatkan UMNO dengan faham sekularnya yang merosakkan itu. Berulang kali PAS memainkan peranan yang sama.

Tetapi itu tidak penting bagi Abdullah. Dalam ketidak tentuan sebelum Disember ini, Abdullah memerlukan segala dahan yang ada untuk berpaut.

Pada waktu kepercayaan kepada kepimpinannya berada pada titik yang paling rendah: keupayaan pengurusan ekonomi yang hampir sifar, hala tuju negara yang amat kabur, keyakinan terhadap kemampuan membawa keharmonian pelbagai kaum yang amat rendah, kehilangan keyakinan terhadap institusi utama seperti kehakiman, polis dan jabatan Peguam Negara - memang Abdullah memerlukan PAS.

Jawatan kerajaan yang mungkin ditawarkan oleh Abdullah kepada PAS tentulah bukan segala-galanya.

Abdullah, cuba menggambarkan gambaran positif terhadap dakwaan pertemuannya itu dengan menggunakan istilah -decision-makers' - 'pembuat keputusan', walaupun dia tau mana-mana, apatah lagi parti Ilam seperti PAS, tidak dimiliki oleh mana-mana pemimpin, sebesar mana pun pemimpin itu. PAS sebagai jamaah Islam dikendalikan dengan kaedah dan etika harakah Islamiyyah yang tertentu, termasuk mesyuarah.

PAS tidak mampu berpecah semata-mata untuk memenuhi impian Abdullah mendapatkan 'keldai' korban yang boleh ditunggang, walaupun sementara.

82 comments:

farzain said...

Jujur tidak jujur? Adakah itu tuas kita untuk mempertikaikan? Jika begitu mungkin PAS boleh ditanya soalan yang sama. Jujurkah niat mahu muzakarah itu? Benar utk kepentingan orang Islam dan Melayu?

Di mana pula caranya utk memperjuangkan Melayu dan Islam dalam gagasan parti Pakatan Rakyat? Adakah akan berjaya dengan ideologi "demokrasi" PKR dan anti Islam DAP?

Anonymous said...

Salam YB Husam,

Daripada bacaan saya di dlm blog2 politik, saya mendapat tahu bahawa mmg wujud apa yg dikatakan oleh Dollah ini. Khabrnya ada 2 3 kerat pemimpin tertinggi PAS yg telah bertemu dgn Deputy PM di London.

Sbg penyokong PAS dan Pakatan Rakyat, kami sekeluarga sgt sedih dgn berita ini. Mengapakah mereka ini mula mmpercayai ameno yg telah byk kali menipu rakyat??

Saya percaya jika perkara ini sampai ke pengetahuan rakyat terbanyak, ramai akan "marah" dan kecewa sekaligus hilang kepercayaan trhadap PAS.

Tidak bolehkah pemimpin2 ini digantikan dgn org lain yg lebih komited kepada perjuangan PAS dan Pakatan Rakyat?

Maaf dan terima kasih

Anonymous said...

Salam....
Ada sumber menyatakan ada pemimpin tinggi PAS berbincang dengan DSNajib....dijanjikan beberapa jawatan dalam kerajaan sekira bergabung dengan BN atau UMNO ...
saya harap berita ini tidak benar....rakyat memilih PAS dan Pakatan rakyat dalam PRU yg lalu kerana bosan dan jemu dengan UMNO dan BN.....selama 50 tahun memerintah Malaysia ...hanya penting perut mereka sahaja....
Dato , saya berharap PAS dapat bersama2 dengan Pakatan Rakyat ....kuatkan kerjasama.....jangan sampai PAS berpecah......

AYAH UWAIS & IZZAH said...

untuk PAS,saya bukan ahli mana2 parti politik tapi saya telah undi PAS dlm 3 kali PRU kerana geli dgn politik umno.Oleh yg demikian jgnlah PAS nak cuba join BN kerana rakyat mahu perubahan. REFORMASI!!! mana mungkin nak bersih kalau masuk lubang najis umno.Pelbagai lapisan rakyat sokong PAS,PKR&DAP tak kira alim,rocker,brutal,biasa,bukan islam,melayu,bukan melayu yang penting PR akan ambilalih kerajaan BN.Parti Pas perlu fikir2kan.

Anonymous said...

JANGAN MASUK TONG NAJIS UMNO.JAGA KEPERCAYAAN RAKYAT.HIDUP PR

Anonymous said...

There is a BIG VERY BIG difference if Pakatan and DSAI comes to power vs the current BeeEnd power structure and you should highlight it in your blog.

If DSAI ever comes to power, people should not worry, because DAP and PAS comes to power also as EQUAL partners. Lim Kit Siang and Tok Guru will not just let DSAI do as he wants.

This will truly be a check and balance govt. Likewise , PAS cant do as they want without angering DAP and also DAP cant do as they want without angering PAS. Because if any of the 3 walks out of Pakatan, Pakatan Rakyat will fall as the Govt. So , all 3 parties work together!

That is the difference vs DSAI 10 years ago when he was in BeeEnd.

In BeeEnd, everybody knows Badawi and Najis can do as they want. UMNO rules BeeEnd as Superme King. All the rest, MCA, MIC, Gerakan etc etc etc are just running dogs! That is why you have corruption galore!


That is the real difference between a Pakatan Rakyat Federal Govt and the current corrupt govt we have.

Raj said...

Datuk Paduka Husam Musa,

I really appreciate your comments on this issue. I do know you played a role in setting up the present Perak government under Datuk Seri Nizar Jamaluddin. I'm a Perakian, and im truly proud that for the 1st time we have an excellent team governing Perak. Keep up your good work and all the best for you and Pas

p9bachok said...

diharap pas boleh berhenti dari menjadi lembu

p9bachok said...

diharap pas boleh berhenti dari menjadi lembu

azisirikit said...

Hairan! Semua dah tau si Dollah tu "BAPAK KEHANCURAN", Kenapa PAS nak berborak dengan dia? Nak dapat wabak tu ke?

mattblacqkk said...

Ahli ahli PAS perlu desak Presiden PAS supaya kan letak jawatan kerana keputusan beliau buat menuju kearah manghancurkan PAS...

Mankanan said...

Salam...Siapa yang menipu? Pak Lah tipu rakyat atau pemimpin PAS yang tipu rakyat? Saya cuma nak tanya kepada PAS, apa tujuan sebenar atau matlamat sebenar PAS? Untuk memperjuangkan Islam kan? Tapi mengapa perlu join PR yang terdiri daripada PKR dan DAP. Masing2 ada agenda tersendiri. PKR dengan aganda demokrasi. DAP pula dengan anti Islam.

Macam mana PAS boleh join PR? Apa alasan PAS? Tidakkah mereka menipu rakyat, kononnya memperjuangkan Islam tapi boleh bersekongkol dengan DAP.

Wafi said...

YB Husam,
rasanya eloklah diusulkan dalam JK PAS Pusat untuk meminta mereka yang terlibat berundur(bukan gugur).Saya pasti kalau tidak diselesaikan segera akan mengundang perpecahan dalam PAS.Mungkin ada 'amok' dalam muktamar nanti..

Wafi said...

they are burden and already did a political damage to PAS.they should be the 'past' not PAS

dulu UMNO..sekarang PAS...esok? said...

ambo tak sokong perjumpaan mereka. perjumpaan itu boleh membawa kepada kekecewaan kepada penyokong2 yang mengundi dalam PRU12 tempohari. Perjumpaan sebegitu jelas merupakan pengkhianatan kepada kepercayaan yang diberikan pada PRU12. UMNO bukannya senang untuk di ubah. Banyak benda buruk yang beranak pinak dalam UMNO. Buat apa PAS nak berkongsi perkara sebegitu. Silap silap jadi macam ” menolong anjing tersepit, akhirnya makan tuannya balik”. Kepada PAS , kalau nak berunding boleh…suruh paklah bubarkan UMNO. Melayu dan Islam perlu ada satu parti iaitu PAS. Selagi kita berlandaskan AlQuran dan Hadis, tiada yang kurang dlam kita memerintah. AMARAN : Kepada pemimpin -pemimpin PAS, hati hati dalam bertindak. Kepercayaan yang dibina selepas PRU12 masih rapuh. Rakyat mengundi PAS kerana bencikan UMNO. Takkan kita nak bergabung pulak.

FIKIR…FIKIR…FIKIR….

Mankanan said...

Tak perlu dipertikaikan kejujuran Pak Lah memberi kenyataan bahawa 3x pertemuan telah dibuat dengan PAS sebelum ni. Pak Lah hanya beri kenyataan. Takde pulak beliau memburukkan mereka (PAS) yang bermuzakarah dengan beliau. Andaian seperti "Abdullah memancing, hati-hati" hanyalah andaian murahan yang kelihatan seperti orang takut yang cuba memburukkan orang lain supaya kesilapan sendiri tak dilihat oleh orang lain...

BobSam said...

You said:
Mempastikan kepercayaan dan harapan masyarakat bukan Islam terhadap PAS tidak dikhianati. Islam menekankan kepada kesetian terhadap janji.

Thank you for highlighting the above. I wondered initially whether this was UMNO-doublespeak like Goebbels.

Then when the President of the Party confirmed that he met up with Najib, and Najib saying that they met 3 times, got me very concerned. I am not a Bumiputra, and I convinced many Chinese and Indians to vote for PAS as our ADUN in Bandar Baru Bangi.

Firstly, the people I convinced to vote for PAS will turn on me.

Secondly, I will be defenceless as I no longer belong to any political party, but convinced the people due to my previous connection to a BN party.

Hence Hadi's action's hang me out to dry.

I just hope that you & the other PAS heirachy will stand by their word and not do an UMNO on the people.

The people will never forgive PAS. The dream of March 8th will be brought to an end.

So please YB, please persuade your fellow members to throw out Hadi & that Bomoh from Bangi and the rest of that gang.

I may not agree with Nik Aziz most of the time, but I respect him as a statesman & a leader of Malaysia. I reluctantly do not have the same respect for the gentlemen who met up with UMNO. I hope you will do the right thing in October.

Anonymous said...

Salam YB,

I am not Umno or Pas member. But as a Muslim, I say it is a good thing if Pas and Umno sit down and talk. Tak payah lah kita berbalah bersama bangsa and agama.
Do no impute any kind of motive on Umno's part. You as a national leader, should you not open your heart and your mind to something that is positive? And when you do (embrace the good), your followers, and they are many, will fall in line.
I say kudos to Pas and Umno for moving in a positive direction


I pray Allah will open all our hearts, be you Pas, Umno or Keadilan. Amin.

Salam,
Othman K.

Anonymous said...

Tugas dan peranan Iblis adalah untuk menimbulkan syak dan waham.
tetapi, Dolah bukanlah Iblis.Beliau hanyalah PM yang paling tidak popular di kalangan ahli partinya sendiri.
Kita tidak perlu takut dengan Iblis.Kita Tidak perlu berhatihati dengan iblis, Sebab Iblis Memang musuh umat manusia.Tetpi, dengan Dolah memang kita perlu berhatihati
sebab kita tak dapat cam yang mana satu Dolah dan yang mana satu iblis.
=MAKANGAJI.

Me... Only Better said...

Ikhwanul Muslimin which Hadi has allegedly been refering to (if I am not wrong- in his fear of dealing with non-muslim parties and co-leaders in the Pakatan) are dealing with a totally different scenario than that of Malaysia. Malaysia has long been multiracial and multireligious.

The other PAS leaders who are having talks are using the common thread of Islam (being the religion of the majority of Malays) in these talks with UMNO and by extension, Malay unity.

The truth is in Islam, there exists no ketuanan of any race. It is for all humanity and the Muslim leaders must mete out equality and justice for all.

Umno is more about taksub membabi buta kepada ketuanan Melayu and have not been practising Islam as Allah ordained, and for them to USE Islam and Islam Hadhari (a bidaah) for their own ends, that is continuing to rape and pillage country, is simply DESPICABLE. Islam comes first for a Muslim, not race, and Umno diehards fail to see that.

Islam has never called for the favoring of one race over the other. Every one is a human being with the same rights and needs that must be met by the leaders. If Umno had been practising that kind of just leadership all this while, I believe we would not have this huge divisiveness that exists in our nation today and the other races would not feel such contempt and distrust for Islam.

Anonymous said...

apa ni? Tolong habaq kat org yang nak pi muzakarah tu --- Dulu dok kata umno sekular, ni nak pi bincang dengan depa pulak. Tolong habaq sat, bila puak2 umno ni ikhlas. Malu aku pilih puak2 ni jadi pemimpin, kalau nak sangat harta, pangkat, keluar parti masuk umno la. jangan bagi rosak parti. Berapa kali dok terkena pun bengong lagi. Ingat hangpa bagus sangat, buat keputusan sendiri. Ingat Pas ni mak pak hangpa punya.

rocky said...

PAS better think this carefully. BN is out of ideas and doing stupid thing. PAS is solid as a party and smart. play BN if they want to buy you guys over. But if you join BN, you will loose support next election, believe me. 2 states under PAS and 3 MBs, all 3 will go if you go to BN.

You PAS are better of in PR where you are equal partners, junior or not which is a BN ploy to paint you junior. you are needed now by BN. when not needed, you will get kicked out. A weak guy needs a strong partner.

BTW there is no such thing as absolute unity.

pipitart said...

Jika untuk kebaikan apa salahnya. Kenapa sentiasa mahu menilai hal2 yang buruk sahaja?

Rusdi Abu Bakar said...

Salaam,
Saya betul2 terkilan dengan perkembangan sekarang. kenapa sesetengah pimpinan PAS mengikut rentak Politik busuk umno?

umno tidak layak untuk duduk membincangkan soal ketuanan melayu atau islam kerana umno sendiri yang merosakkanya!

Anonymous said...

Salam,

adakah benar PAS akan memasuki BN? anggap la ini semua rekaan, Pakatan Rakyat adalah pakatan yang kuat, PAS mempunyai kekuatan yang tersendiri, dan saya pasti Tanpa UMNO pun ISLAM dan MELAYU akan terbela di bawah pimpinan PAS bersama2 DSAI, Saya nakkan perubahan dari kerajaan, Bukan Perubahan ini yang saya mahu, hope PAS dapat mendengar kata2 Tok Guru, supaya JANGAN bermuzakarah kerana ia berkemungkinan akan berlakau perpecahan, Saya harap dapat dihindarkan, Jgn meementingkan kepentingan diri sendiri, dan kalau kita ikut kepentingan RAKYAT saya yakin kita akan dapat lebih dari apa yang kita idamkan, AKHIR KATA SUDAH TIBA MASANYA PAKATAN RAKYAT GABUNGAN PAS, PKR DAN DAP AKAN menakluki putrajaya

Mr. Smith said...

Husam,
You and your friends in PAS should stop these traitors from betraying those who supported your party.
Look what UMNO is doing to Anwar. They are devils.

Anonymous said...

Dear sir,

It is imperative that Pakatan should keep an eye out of the notable figure approached by BN (e.g: M.A, N.I, K.S, H.A) - I am sure you know of those I'm referring to. Also, there could be people who think that they are reaching their twilight zones..well, I will not go that far.

There is not much difference if PAS happens to join UMNO. To them, the party is just expendable; anything bad happens is just simply UMNO's gain.

See:

http://www.malaysiawaves.com/2008/07/pendedahan-dalang2-yang-hendak-membawa.html

Anonymous said...

komen tuan bernas, saya sokong pendapat anda, PAS tak perlu ikut parti lain, biar parti lain ikut PAS. PAS parti islam, kalau melayu nak bersatu, bersatu atas islam, bersatu dengan parti yang membawa panji2 islam. islam itu benar, dan parti islam dipimpin oleh org yang benar atas landasan syura. PAS parti umat islam bukan parti individu tertentu. UMNO buat fitnah, laporan PM tak kosisten. jangan percaya UMNO.

Anonymous said...

Aku percaya kalau PAS & UMNO bergabung ramai ahli PAS akan keluar parti, salah seorangnya aku..

Anonymous said...

dalam segi luaran pas memang
mempunyai ciri islam akan tetapi
jika dikupas sehingga sedalam dalamnye nescaya pas adalah sekadar parti munafik....
kalau nak muzakarah dgn puak2
umno bermacam2 alasan dan syarat dikenakan padahal kalau dengan puak2 dap dah memang diketahui kafir lagi setan sanggup berpelukan
sehingga lupa asal usul.berpijak lah dibumi yg nyata wahai puak2 pas
jangan munafik lah....

Anonymous said...

pas memang munafik........
hari ni kata tak boleh...bermuzakarah (umno)
esok dibolehkan pulak bermuzakarah dgn puak dap
pas memang takut dengan bayang2 sendiri.

Anonymous said...

Salam YB,

Hari ini PAS adalah ibarat pelanduk yang hanya menanti hari untuk masuk perangkap UMNO...jadi berfikirlah dan bermusyawarahlah sebanyak 33X3 sebelum mengambil keputusan untuk jadi Geng & masuk jerat BN tuuu..

Aduhai PAS, kami menentang anda berkompromi dengan BN/UMNO - Jika masuk BN, bersedialah terima padahnya nanti untuk pilihan raya akan datang...

love.peace said...

rasanya UMNO dan PAS tidak akan bersatu.jadi jangan risau.mungkin Pak Lah berniat baik untuk mengadakan pertemuan dengan pemimpin PAS.apa salahnya berjumpa untuk kebaikan,bukan?

kita jangan hanya melihat sesuatu itu dengan kebencian semata-mata.

perjumpaan pertama diadakan selang beberapa hari selepas pilihanraya dan ahli jawatankuasa PAS,Abdul Khalid Samad guna telah menerangkan bahawa tiada pakatan untuk PAS menyertai UMNO dan sebaliknya.walhal lebih kepada perpaduan kaum melayu dan agama islam.

orang melayu adalah core group dalam pentadbiran negara.kalau semakin lama semakin berpecah maka kucar kacirlah keadaan.sediakan payung sebelum hujan.

rocky said...

are malays weak? No! is UmNO weak? yes!!! is Pak Lah weak? Yes? is PAS weak? No? Is PR weak? No!!

There are more Malay MPs in parliament than ever before. and non malays never in their right mind want to lead this nation nor take power. They know where they stand. They are not power crazy like UMNO leaders. They want to be treated fairly like Islam will require one to do unlike UMNO who uses them when needed like in 99 GE and then becomes racist since 2006.

so PAS think wisely.

Anonymous said...

why anybody even wasting their time talking to a flip-floper?

sejak bila pula islam menyokong
faham assobiah?lainLah kalau imano
yang joint PAS.

di mulut alif, ba ,ta,(Agama,Bangsa,Negara)
di hati tiga ta ,(waniTa,harTa,tahTa)
Beribu batu dapat kurasa,
Harum semerbak alam semesta.

Tata,tutu,titi salam.

makenon

Anonymous said...

wat a sad thing !
the non muslim has been supportive
to pakatan and now PAS and UMNO to
discuss about the unity of Melayu
and Islam !!!!
and worst -PAS denied it earlier!
can we trust u again????

Rendang Unta said...

Dalam Pas sendiri pun ada yang jenis nak kejar harta, pangkat dan kuasa. mereka-mereka ini memang tak iklas langsung. nama pun manusia.
Namun saya sangat2 berharap agar pemimpin2 PAS yg lain, yg iklas dalam perjuang membetulkan semula keadaan ini.
Jangan jadi kacang lupakan kulit, Pas tak akan GAH seperti sekarang tanpa komponen-komponen lain dalam PR.

amoker said...

If Islam is only about Malay, Malay , Malay ..

I voted for PAS in GE12 and i told the workers that at least PAS is scared of Allah. And that the party is to be fair to all Malaysians regardless.

pua kang kang said...

aiiya..dont worry laahh.. Pak Lah bertemu PAS kerana dia nak masuk PAS to redeem all his previous sin.Where can he go to purify himself if not PAS..he..he..he..

Anonymous said...

Salam YB,

Sebelum akar umbi semakin keliru dan PAS kehilangan kekuatannya, mohon pengurusan PAS lebih telus kepada ahli-ahlinya terutama dalam hal-hal yang berkait dengan muzakarah dan seumpamanya. Seperti kata Mursyidul Am PAS, ia akan membuat ahli keluarga marah dan rakan kongsi curiga. Apatah lagi sebelum ini dinafikan adanya pertemuan2 yg sedemikian. Ahli2 hanya tahu drpd be end selepas Pm yg harus berundur memperkatakannya. Ahli menjadi lebih marah kerana selepas itu barulah diiyakan bahawa pertemuan tersebut sememangnya ada. Ahli merasa tertipu dalam hal ini. utk membina kepercayaan, ia memakan masa berkurun, tapi hanya memerlukan sedetik utk memusnahkannya.Wallahua'alam

BabaKaisah said...

Yb husam..salam..

pesan pada pimpinan pas..sekarang jgn jumpa pemimpin umno walau apajua sebab sekalipun...

rakyat non muslim di sel dah mula nak menyumpah2 pas...

BabaKaisah said...

jangan muzakarah samasekali

Anonymous said...

si bodohlah tu cakap "nak jumpa" hari semalan, hari ini cakap "sudah tiga kali jumpa".

dah paham tak? belum "join" sudah kena tipu, naik join juga? tak paham ker?


orang cina and india yang undi ke pas pada pru12 tentu tidak akan buat tu lagi kerana Tertipu dengan gabugan psauno ini.

Satu lagi, DAP ker PKR ker, tiada siapa-siapa anti-mana-mana-agama. Kalau buka mata besar maka akan tahu politician party mana yang selalu buat kerja anti-anti dengan bantuan surat-khabar dan organisasi lain yang pandat sangat but fitna.

masih tak paham? biar lah, malaysia ini dah tak ader harapan.

Anonymous said...

still want to talk of 'race' and 'race' issue? when can we be one "malaysian"? is the day gonna come?

when can we be together as MALAYSIA? WHEN?

Dato Husan, when the days will come?

Cikgu Kuala Krai said...

Salam datuk.
Perjuangan banyak dugaan..semakin hampir kejayaan makin banyak cabaran...

perjuangan yang besar perlukan pengorbanan,keberanian dan kepantasan..

mudah keceknya
musang-musang yang tiga tu perlu letak jawatan....merosakkan perjuangan kawe 50 tahun.
Untuk 3 musang ni,demo silap dan pergilah dari saf kepimpinan...
tapi buatlah cara seperti menarik benang dalam tepung, benang tak putus,gandum tak tersimbah...wassalam

Bukit Akim said...

Salam datuk.
Perjuangan banyak dugaan..semakin hampir kejayaan makin banyak cabaran...

perjuangan yang besar perlukan pengorbanan,keberanian dan kepantasan..

mudah keceknya
musang-musang yang tiga tu perlu letak jawatan....merosakkan perjuangan kawe 50 tahun.
Untuk 3 musang ni,demo silap dan pergilah dari saf kepimpinan...
tapi buatlah cara seperti menarik benang dalam tepung, benang tak putus,gandum tak tersimbah...wassalam

pu3 kulim said...

cek lebih rela berPM kan org PAS drpd pemimpin2 PKR!
kejadian sempena pecah tanah pembinaan surau di Selangor itu jelas menunjukkan bahawa pemimpin bukan melayu PKR tidak pernah sedar tentang ketuanan Melayu!
mmg patut kena tumbuk!
awat PR tak pernah cadangkan YB Husam menjadi PM?
sedangkan keperibadian YB Husam lebih "molek" drpd DSAI!
jgn percaya pemimpin serpihan UMNO ni sbb semasa dlm UMNO pun DSAI gila kuasa!
fikirkanlah wahai saudara ku SeIslam didalam PR!

Master Yoda said...

Salam Tok Husam...

No need to trust that b*****d party...now and forever...

Wasting energy and time...

Dah sekali terkena tu, beringatlah ye....

Anonymous said...

Salam YB Husam,

Pendekatan yang dibawa oleh umno sepanjang 50 tahun perintah yang bersekutu dengan mca, mic dan lain-lain akan menjadi sejarah....persoalannya adakah umat islam yang berdakwah melalui politik mengimpikan keadilan, ketelusan,keamanan dan kekuatan ummah
yang telah berkorban untuk sekelian bangsa malaysia bersedia menerima wadah muzakarah hanya untuk kepentingan parti dan bukan untuk umat Nabi Muhammad s.a.w. Islam itu Universal, pendekatan dakwah itu pelbagai cara....adakah sekarang masa yang terbaik untuk bermuzakarah dengan umno yang selama 50 tahun melaungkan hak orang melayu tetapi dalam masa yang sama negeri yang majoritinya 90% orang melayu ditahap terpinggir semata-mata rakyat terbanyak cuba mempertabatkan islam.... Sekiranya sebahagian umat islam sendiri tidak dapat wadah dakwah konsep negara islam, saya percaya PAS mempunyai cara tersendiri dalam mempejuangkan
hak manusia melalui dakwah yang universal untuk kebaikan rakyat Malaysia.

Anonymous said...

Assalamualaikum dato.
peratusan yang tinggi menentang rundingan tersebut.
Saya rasa kepimpinan PAS harus membuat KENYATAAN RASMI berkenaan dengan pendirian PAS.
Pihak media sedang berusaha merobohkan kekukuhan PR sekarang. kalau nak berunding jugak mestilah diantara PR dan BN dan bukannya UMNO dan PAS.

Anonymous said...

Salam
Semua org tahu, UMNO ibarat batang balak yang sedang tumbang....
Kita sebagai pemilik pas jangan cuba nak jadi topang balak tersebut. Cuma tolong 'selamatkan' sesapa dalam UMNO yang sedar dan tidak mahu tumbang bersama UMNO...

CUCU TOK KEDU said...

Sdr Hussam yang dihurmati.

Jika sesetengah pemimpin-pemimpin PAS hari ini bersekongkol dengan UMNO/BN atas prinsip Perpaduan Melayu dengan melupakan beberapa kepahitan yang dinikmati oleh PAS dari perbuatan jahat UMNO/BN antaranya:

Peristiwa Memali! Peristiwa Lubok Merbau! Isu Kafir Mengkafir! Isu Sembahyang 2 Imam! Operasi Lalang! Ditendang dari BN! Fitnah Yang Macam2 Untuk PAS,

Maka dipersilakan! Tetapi ahli-ahli dan pimpinan bawahan PAS tidak semudah itu menelan derita yang teruk oleh UMNO/BN!

Kerana itu mestilah ada beberapa pimpinan PAS yang bersuara untuk menyelamatkan PAS dari delima kepimpinan atas umpan-umpanan UMNO/BN yang rakus kuasa!

http://rp-semantan.blogspot.com

CUCU TOK KEDU

Tunku said...

Masaalah Melayu bukan dengan kaum lain di Malaysia tapi kuasa globalisasi. Jadi Jawapanya bukan perpaduan Melayu tapi perpaduan Bangsa Malaysia. Ketuanan Melayu hanya akan menglemahkan Malaysia dan akhirnya orang Melayu juga.

Hasbullah Pit said...

Kekanda Husam,

Berikut adalah cadangan saya tentang Ar Rahn

Kekanda Husam, Minta Kaji Semula Upah Simpan Ar-Rahn Sudikan klik dan baca

neves_sort said...

hahaha, salaam

kelakar, lucu, lawak, satira humor

Terbuka dan berlapang dada tentang agama dan bangsa?abes tu PAS wat selama ni ape?kene tindas kat Kelantan tu terbuka yang macam mana?kalau nak terbuka, UMNO lah yang kena buka jalan tolong orang MELAYU PAS. ke orang PAS bukan MELAYU?macam mana orang melayu yang mahukan ISLAM sebagai perlembagaan Parti?


Kalau UMNO terbuka sangat,kenapa tidak di sokong PAS yang menjadi Menteri Besar di Perak?
Sebab dia dari PR?Oh sebab dia orang Islam tapi bukan MELAYU seperti melayu UMNO.

Ikhlaskah melayu UMNO begitu?
PAS pon melayu jugak ape?

Kalau bermuzakarah, kita kena berlapang dada, tapi kenapa UMNO tak berlapang dada untuk terima agama sebagai tunjang parti?Kalau praktis agama setakat junjung Quran, baik tak payah. Agama dibuat olok2.

Hah kalau berani,UMNO cuba memerintah seperti Umar Abd Aziz atau Umar Al-Khattab. Kenapa tiada sorang pon tokoh UMNO yang ingin berbuat demikian?sebab Umar itu orang BUKAN melayu?

Betapa sempitnya pemikiran ke bangsa an, betapa luasnya Islam.

Sekiranya UMNO gagal dalam menguruskan bangsa Melayu, bubar jelah, bagi PAS uruskan bangsa Melayu setinggi pencapaian Islam di zaman Khalifah Umar.

Melayu di Malaysia tak gagal, yang gagal hanya UMNO.

Anonymous said...

Dato'

Nak buat macam mana....ade dikalangan pemimpin PAS dah rimas dan jemu pakai jubah dan kopiah....depa dok gian nak pakai bau kot, armani suit berharga RM 15,000 sepasang, kasut bally RM 3,000 sepasang, naik BMW 7 series.

Yang pasti mereka ini tidak melalui dan mweasa pahit ditipu zaman PAS masuk BN dulu. Aahanda ambo bagitau, masa tu TG Haji Hadi masih belum masuk PAS pun.

Saa bersetuju dengan saranan bahawa pemimpin-pemimpin yang terlibat dengan UMNO ini mengundurkan diri. Ini akan memberi ruang ang lebih selesa bagi PAS untuk menghadapi keranah UMNO untuk merosakkan PAS dimata rakyat pasca isu muzakarah ini.

bat8

bat8 said...

salam Dato'

Mengikut akhbar the edge, khir too bagitau kerajaan campuran yang akan dibentuk adalah langkah permulaan bagi menawan balik 4 lagi negeri dibawah pembangkang...termasuk pulau pinang dimana PAS hanya ada 1 Adun.

Cuba fikir macamanala fikiran pemimpin-pemimpin PAS yang pi jumpa UMNO tu. Duduk dalam PKR, PAS adalah rakan kongsi yang setara. PAS kena deal dengan 2 rakan kongsi sahaja.

Kalau kata PAS bentuk kerajaan campuran dengan UMNO diselangor atas dasar perpaduan melayu dan Islam: bagaimana dengan MIC dan MCA yang juga ada adun, UMNO nak letak kat mana?

Nak tak nak PAS kena masuk BN. Pengalaman pahit kena tipu dulu depa-depa ni tak rasa. Tak kah bodoh namanya - Dalam PK kena deal dengan 3 rakan kongsi, masuk BN kena deal dengan 14 rakan kongsi!

Nampak sangat tak cerdik!

BN bergerak atas landasan berbilang kaum - kalau PAS mana pulasuk BN, Macamana pulak KONSEP PERPADUAN MELAU DAN ISLAM nak dilaksanakan dalam kerangka BN?

Minta pemimpin-pemimpin PAS ang pi dan sokong agenda muzakarah ni explain panjang lebar? Di minta TG Haji Hadi, Ust. Nasharudin Md. Isa explain...plse!

bat8

ps: Bat8 bukan ahli PAS atau UMNO tapi penyokong agenda baru malaysia ang lebih adil dan saksama melalui PAKATAN RAKYAT!

hafiz said...

Salam dato' memang benar terang nyata tanpa disuluh2 lagi.... dolah sedang pancing PAS untuk survival politik parti rasis mereka!!!!! Islam dan Melayu jadi umpan.... bagi saya yang memand dah tak mengaku melayu lagi, ini semua jerat!

PAS dah lupa kah tentang peristiwa dulu-dulu... sejah tahun 60an lagi!!!!

Hj Hadi dan kroni saya tak mau komen... mungkin ada personal interest itu saya tak tau... tak kirala presiden ke, ulamak besar ke, tok dalang ke... bila namanya manusia memang melakukan khilaf!!!

Bersemuka sekalipun perlulah dielakkan... apa pulak kata komponen PR yang lain dan paling PENTING...rakyat mengundi PAS bukanlah untuk 'negara islam' yang diperjuangkan tapi atas dasar persefahaman Pakatan Rakyat!!! Macam saya.. macam rakan2 saya yang lain...

Awasssslah dengan mu-zakar-ah ini!

Anonymous said...

PRU yg lepas UMNO dah kalah,
UMNO yg lemah mula berhelah,
Tabuh dipukul UMNO bermadah,
Demi melayu kita bermuzakarah...

Jika hendak seribu daya,
Jika x hendak seribu dalih,
Sekiranya melayu masih mahu percaya,
Mudahlah UMNO mengambil alih...

Nasi lemak buah bidara,
Sayang selasih saya lurutkan,
Kerana bangsa kerana ugama,
Inilah fitnah yg ampuh sebagai umpan...

Pulau pandan jauh ke tengah,
Gunung daik bercabang tiga,
Bangsa dan ugama hanyalah helah,
Agar berpecah belah Pakatan Bertiga...

Indah kata Dato' Laksamana,
Takkan Melayu hilang didunia,
Andainya UMNO terus berkuasa,
Melayu x hilang, cuma layu di"sodomi" UMNOPUTRA...

Dagang pak malau dagang bertempat,
Dagang hamba musafir lalu,
Dagang UMNO hanya bertempat,
Buat diri, anak, isteri, menantu dan kroni, semuanya atas nama melayu...

Buah langsat kuning mencelah,
Senduduk tidak berbunga lagi,
UMNO dah dapat gading bertuah,
Bangsa dan ugama x berguna lagi...

Limau purut lebat di pangkal,
Sayang selasih condong uratnya,
Hanya UMNO masih berdangkal,
Perjuangan utk bangsa dan ugama...

Raja adil Raja disembah,
Raja zalim Raja disanggah,
Sedarlah melayu, bacalah sejarah,
UMNO ttp UMNO mana mungkin berubah...

Tuai padi antara masak,
Besok jangan layu-layuan,
Sekiranya melayu masih x nampak,
Melayu kan layu mati berangan...

Dua tiga kucing berlari,
Manakan sama si kucing belang,
Dah tiga orang mantan Perdana Menteri,
Tinggalkan UMNO si kaki temberang...

Kalau padi katakan padi,
Tidaklah saya tertampi-tampi,
Perjuangan untuk bangsa, atau untuk diri sendiri,
Wahai UMNO jawablah sendiri...

Kota Pahang dimakan api,
Antara Jati dengan Bentan,
UMNO masih dibuai mimpi,
Hingga x nampak melayu dah bosan...

Sesungguhnya Islam itu mudah,
Hanya UMNO yg menjadikannya susah,
Kalau benar buat kerja kerana Allah,
Tinggalkan UMNO, ikutlah Sunnah...

Anonymous said...

Husam,

To be honest, I'm really upset on the whole issue? I'm upset that PAS cannot have a "forward" thinking on what will this meeting have on:
(i) PAS's own image?
(ii) UMNO which will leverage the whole issue against PAS for it's own benefits.

Alhamdulillah. Thank God that TG Nik Aziz is still around. I would not know what will happened to PAS later if they still dont wise up, to think out of the hat and most importantly, NOT TO DANCE on UMNO tunes!

PAS should not dance to the tune of ketuanan Melayu. Delete all reference to ketuanan melayu. If PAS wanted to be racist, then please abandoned Islam. Dont give Islam a bad name just like what have been done by UMNO all this while.

If I was to choose between Islam and Melayu, I'll definitely choose Islam eventhough I'm a malay myself.

Anonymous said...

Adakah pimpinan tertinggi PAS berfikiran bahawa Umno masih lagi mengambil tentang Islam dan orang-orang melayu? Adakah mereka tidak terfikir mengapa orang-orang UMNO hanya berminat bermuzakarah selepas p/raya Mac 2008?

Saya sungguh tidak faham dengan pemikiran pimpinan tertinggi PAS.Sunggu tidak paham.

Kecewa

A true Malaysian said...

Whatever you address yourselves, will come back to square, we are Malaysian.

For this, I encourage all Malaysians, especially Malay brothers and sisters, to participate in Dr. Hsu’s Forum,
http://hsudarren.wordpress.com/

Dr. Hsu, a Gerakan member, is Bangsa Malaysia of the ‘truest’ sense. Whether you agree or disagree, I believe in diversity, ‘DIVERSITY IS OUR STRENGTH’ fellow Malaysians.

Salak, Sarawak said...

Sdra Husam,

Saya rasa usaha UMNO ini adalah syndrom orang nak nazak kerana uzur penyakit dan tidak berniat nak jumpa doktor. Macam nyanyian "Oh Bangau". Satu hakikat fatalisme.

Jumpa doktor kalau nak mati mati juga. Tak jumpa doktor kalau nak hidup hidup juga. Tapi "siapa" tahu perintah Allah? Berusaha yang konstruktif pun kehendakNya! Tapi kalau "tak mahu", engkar!

Kalau kepimpinan UMNO tiada kerendahan hati seperti di Terengganu membinatangkan Sultan dan Pak Lah atau pemimpinan lain tak keluar mencela perbuatan kasar macam ini, selamat tinggal lah UMNO. Semata-mata kerana wang lagi! Sabut timbul, batu tenggelamlah UMNO. Dan lahirlah usaha lain yang betul-betul insaf.

PAS dan Pakatan berharapan membina semua rakyat, dan jika perlu orang Melayu dan orang Penan dan Asli pun!

Tentulah pintu PR terbuka kepada semua, termasuklah ahli UMNO, selepas penentuan terperinci.

Anonymous said...

Hafiz

Memang benar UMNO memancing PAS untuk dijadikan korban. Basib baik PAS masih ada TGNA yang boleh nampak dengan jelas muslihat ini.

UMNO sekarang mempunyai ruang untuk bernafas sedikit, thanks to a small group of PAS leaders who at every oportunity always misunderstood wood for a tree.

Tengok kenyataan-kenyataan pemimpin UMNO pada 26, 27 julai. Inilah peluang yang mereka cari untuk mencemarkan maruah PAS dan paling penting dapat menabur keraguan terhadap bukan melayu kepada PAS.

Segelintir pemimpin PAS tersebut ( termasuk Haji Hadi) faham ke tidak bahawa dalam PRU12, bukan melayu telah mula menerima PAS kerana PAS bergabung dengan PKR. Kemenangan PAS sedikit sebanyak ( terutamanya di pantai barat) adalah kerana undi mereka juga.

Nak harap undi melayu sepenuhnya...tengok la kat Terengganu, Kalah beb! .

TGNA pada saya memberi satu sindirin kepada segelintir pemimpin PAS yang syok dengan UMNO ini semalam: TNGA suruh bubar PAS & UMNO, kemudian tubuh parti baru.

Tapi pemimpin PAS yang syok dengan UMNO ni masih tak faham. Kita lihat uacapan TG Haji Hadi semasa merasmikan konvensyen UMNO Perak semalam: " Depa ajak kita, dalam Islam, kalau dia ajak kita pun pi Lah..."

Soalan saya : Kalau orang ajak kita pi majlis maksiat....kita kena pi ke? Kenapa tidak? Jawapannya kita diberi akal, kena fikir dengann akal...tak begitu?

Dengan kenyataan TG Haji Hadi ini, kita sama-sama tunggu lihatlah bagaimana lagi ghairah UMNO menggunakan kenyataan tersebut untuk memburuk-burukkan PAS.

bat8

malim_mujahideen said...

salam YB...

sebelum sebarang spekulasi dilontarkan, bukankah lebih baik kita melihatnya dengan berperasangka baik dulu? walau apapun, idea tersebut tetap sebuah impian yang luar biasa, kerana kiat kembali kepada motif dan tujuan dari semua perjuangan ini; Islam dan orang Melayu. ditambah lagi idea tersebut diajukan oleh pihak lawan yang terdesak, ini lebih menguntungkan kerana kita mempunyai kuasa yang lebih besar untuk menentukan bentuk dari perpaduan ini. yang paling penting adalah memutarkan semua keadaan agar menyokong kita..

malim_mujahideen said...

salam YB...

sebelum sebarang spekulasi dilontarkan, bukankah lebih baik kita melihatnya dengan berperasangka baik dulu? walau apapun, idea tersebut tetap sebuah impian yang luar biasa, kerana kiat kembali kepada motif dan tujuan dari semua perjuangan ini; Islam dan orang Melayu. ditambah lagi idea tersebut diajukan oleh pihak lawan yang terdesak, ini lebih menguntungkan kerana kita mempunyai kuasa yang lebih besar untuk menentukan bentuk dari perpaduan ini. yang paling penting adalah memutarkan semua keadaan agar menyokong kita..

Anonymous said...

Dato HUsam,PLs do something, you're betraying the voters trust.WE don't want PAS to mingle with UMNO,we hate UMNO!!! Don't u remember what they've done to the previous PAS T'ganu govt.They cannot be trusted!! TGHA & Nasha should be kick out & with the rest of PAS T'ganu,They will destroy
PAS slowly... PRU13 PAS will be buried!! You'll lose Perak,Selangor,& Kedah !!!! FRustated kelab penyokong PAS

Anonymous said...

Sallam Datuk

Didalam dunia ini mana ada parti bila dia memerintah (selam 51 tahun) bangsa dia makin lama makin lemah,berkurangan dan hilang kuasa politik. Inikah dia parti yang ingin Pas bekerjasama? Parti ini juga telah menindas orang orang melayu di Kelantan kerana tidak menyokong dia. Inikah perpaduan dan ketuanan melayu yang Pas nak turut serta?

Orang melayu telah lemah selama 51 tahun kerana disihir dengan ketuanan melayu umno lakhnatullah. Kuman inilah yang Pas perlu buang didalam kepala otak orang melayu.

Saya bersetuju dengan ramalan Datuk yang Pas telah dimasuki kuman oleh 3 badud umno laknatullah ia itu hadi, nasaruddin dan mustapha. Mereka inilah kuman yang perlu disinggkirkan didalam Pas. Kuman yang paling bahaya ialah mustapha yang memain peranan menghasut presiden semenjak Pas maseh kerajaan di Terengganu. Dia adalah salah satu penyebab Pas tewas di terengganu.

Pas tak perlu risau kerana pemimpin pergi dan datang. Asri mati didalam umno dan 3 badud tu boleh mengikut asri. Malahan Pas akan lebih mantap.

Janganlah nanti pada satu masa akan datang, umno laknatullah pula menendang Pas keluar bersama 3 badud tu dari bn. Imej Pas sekarang rosak terutama dimata orang kafir. Dimana janji-janji Pas terhadap mereka. Kalau nak bertuan bangsa melayu, baik saya sokong parti laknatullah dari Pas.

Anonymous said...

aku juga risau dgn situasi ini.
sudah semestinya REJIM FUCKLAH n badut2nya akan mnggunakan n memutar belitkn prtemuan ni sbgai snjata utk mnarik kmbali sokongan org melayu..
tp mcm apa yg TOK GURU ckp dlm HARAKAH hr ni,ahli2 n penyokong PAS n PAKATAN RAKYAT harus berlapang dada dlm melihat isu ini.
kita sama2 doa kan agar pemimpin2 kita tahu bagaimanakah cara yg terbaik dlm menangani isu ini.
semoga peristiwa silam yg pahit dulu xkn berulang utk kali kedua...


dr huzaifahibnuyaman

Salak, Sarawak said...

Saya nak tunggu HAJI MAHFUZ HAJI OMAR, sebagai bos penerangan buat kenyataan letak jawatan dalam 14 hari mulai 28 Julai, 2008!!!

Anonymous said...

Tindakan cuba bekerjasama dengan UMNO menunjukkan PAS tidak boleh dipercayai oleh kalangan masyarakat. Bagaimana kamu boleh tergamak mengkhianati kepercayaan kami? Kalau nak kata orang PAS kurang cerdik.. tinggi pulak skolah masing2... mungkin tamak kepada kuasa.. kamu perasan kamu dah kuat.. kamu jangan lupa orang2 macam kami ini yang naikkan kamu. baik melayu, cina, india.. kami ketepikan politik perkauman semata-mata atas dasar bencikan BN/UMNO.

kalau benarlah PAS sanggup bekerjasama dengan UMNO walau dalam apa bentuk sekalipun.. maka sampai mati pun saya tidak akan undi PAS lagi. dan saya akan pastikan rakan2/keluarga saya juga tidak mengundi PAS.

you owe us an apology

rakyat kecewa

Kelab Penyokong PAS said...

Assalam-walaikum saudara-saudari sekalian,

Saya berharap kita sentiasa berwaspada dan janganlah terperangkap dengan tipu-muslihat UMNO. Sebarang "meeting" hanya akan menguntungkan UMNO je, terutama kalau diputar-belit di media masa sebagai perkakas propaganda untuk memecahbelahkan PR.

Saya dan rakan-rakan saya sebagai warga bukan-Islam amat menghormati PAS esp bila melihat rekod PAS mentadbir Kelantan (too bad lost Tg). Dan janganlah risau atau bimbang dgn DAP or PKR. PAS mempunyai kerusi yg paling rendah di PR, tapi 3 MB utk 5 negeri PR adalah dari PAS. Ini adalah bukti paling jelas kerjasama, kepercayaan dan ikatan erat 3 parti PR. Kami tidak pernah ragu utk mengundi PAS bila-bila masa. Hidup Pakatan Rakyat!!

Salak, Sarawak said...

[["Bagi Muslimat PAS, muzakarah ini dilihat untuk mencari persefahaman bagi menjaga Islam dan memelihara kepentingan rakyat secara umum," ujarnya ketika dihubungi Harakahdaily. --- Aiman Athirah Al-Jundi]]

Saya sangat berbangga dengan Muslimin-Muslimat yang sentiasa bertegak "menjaga" Islam; mati kerana Islam dan dengan Muslimin dalam UMNO, banyak lagi "Robbing" Hood yang mencuri, merompak dan membunuh dalam nama Islam.

Sekarang menjadi lebih jelas lagi, bagaimana kebimbangan rakyat Malaysia bukan Islam atau Islam tentang yang "theocracy" jawaban mutlak dalam buaian orang-orang yg mencari alasan dan "membangaukan" semua orang lain.

"Suasana dysfuntional" kebangsaan seperti diungkapkan Ungku Aziz semalam, dah membuat orang yang penuh taksub melatah, lupa hulu-hilir dan nak nyanyi "Oh Bangau" saja!

Siapa yang perlu "penjagaan"? Dan dengan kebimbangan rioh rendah tentang "apostasy" apa yang sebenarnya nak dipertahankan? Siapa yang dah "apostate"?

Saya harap "muzakarrah" dan "mubakalah" akan diperdebatkan dengan seluas-luasnya, dan moga-mogalah semua pelusuk rakyat menghayati dan berfikir untuk sendiri. Saya tak fikir selepas dikongkong dan ditindas dengan Akta Cetak, kita nak buat apa "Robbing" Hood buat? Astarfir'Allah!

Tiba masanya kita ingat kembali bahawa pada asasinya tujuan unggul adalah "menebus" kehormatan dan kemuliaan kepada manusia.

Bukan saja untuk Islam tetapi untuk semua manusia. Bukankah Islam "jawaban" daripada hanya perlindungan?

Soal ekonomi nasional bagaiman?

CUCU TOK KEDU said...

Sdr. Hussam!

UMNO berbicara tentang perpaduan Melayu. Apakah Malaysia hari ini hanya Melayu sahaja rakyat? Apakah PAS dengan UMNO sahaja parti politik Melayu di negara ini?

Adakah pemimpin dan ahli UMNO sedar bahawa kita sedang menuju satu bangsa kacukan?

Apakah satu masa terdekat anak Datuk Muhammed Rahmat, anak Datuk Musa Hitam, Anak Datuk Sharil Samad, malahan anak Pak Lah sendiri berbicara tentang Melayu?

http://rp-semantan.blogspot.com

CUCU TOK KEDU

Anonymous said...

farzain ini tak ada otak atau crony pembesar mana yang banyak dapat "faedah".

siapa yang suka baut kerja anti agama? buka mata besar tengok, siapa yang control surakhabar?

tak paham?

Anonymous said...

YB Husam,

Kalau sudah tahu yg UMNO mmg x akan berlaku jujur, mengapa diteruskan juga... bukankah ini satu tindakan yg bodoh?

Persoalannya, mengapa PAS harus jadi bodoh?

Kata dulang paku serpih,
Kalau dah tahu, x payahlah lebih2..

Warga Malaysia said...

Salam sekalian, kalau UMNO nie betul2 ikhlas nak "berjuang" utk Melayu & Islam, bubarkan UMNO dan masuk PAS. Yang bertaubat sepatutnya kembali kpd yg benar/suci, bukan the other way round.

Bro, fikirkan dgn logik, dalam 50 tahun UMNO memtadbir negara, bilakah ia perlukan PAS utk perpaduan? Nie dah nak mampus, tiba-tiba nak perpaduan nie lar, tu lar. Tipu muslihat tuuu.... org buta pun boleh tengok. Agenda yg benar ialah Kuasa dan Duit, utk mereka yang elit, proksi2, konco2 etc.

Teman-teman PR yg di hormati, saya bukan Melayu & bukan Muslim. Tapi I dan rakan2 I tak pernah risau mengundi PAS. PAS memang ikhlas, jujur dan berjuang utk kepentingan rakyat, lain dari UMNO pembinasa negara and perosak perpaduan warga. Jgnlah sebab "meeting" nie PAS bertukar menjadi satu entiti yg kita tak kenali dan hormati lagi. Nie komen ikhlas. TQ.

Editor said...

Bongkar tempat penamaan calon…
Bagi PKR habuan gegelung dawai besi di medan perang di sediakan…
Editor tangkap gambar di kejar…

http://www.p99ampang.com

Editor said...

Bongkar tempat penamaan calon…
Bagi PKR habuan gegelung dawai besi di medan perang di sediakan…
Editor tangkap gambar di kejar…

http://www.p99ampang.com

Anonymous said...

Assalamu alaikum,

Saya ingin menyuarakan ketidakjujuran pemimpin (ulamak) PAS masakini dalam menjalankan pemerintahan di Kelantan.

Kenapa sistem pentadbiran yang diwarwarkan sebagai sistem Islam tidak mengikuti corporate governance dalam pemilihan ketua. Sehingga apabila ditegur barulah dikatakan "ini menantu ambo!"

Dalam kaedah kafir mereka mengisythiharkan dulu ada conflict of interest dalam sesuatu majlis dan akan berkecuali dalam membuat keputusan. Dan pemilihan calon dibuat oleh Nomination Committee sebelum dibuat keputusan muktamad oleh lembaga pengarah.

Jawapan oleh TGNA amat lemah dan memalukan. Inilah yang dikatakan agama dipermainkan oleh ulamak.

Kenapa pula dalam urusan pemberian balak, TGNA ada kuasa ghaib? Adakah ini yang dinamkan ketelusana secara Islam?

Ambo malu ka'lah.

- Kamil WMA -

Anonymous said...

ANWAR, ARE YOU A VISIONARY LEADER???

DSAI, Are you someone with a vision burning inside that seeks to manifest? Do you see yourself as a visionary?

Visionary leaders are the builders of a new dawn, working with imagination, insight, and boldness. They present a challenge that calls forth the best in people and brings them together around a shared sense of purpose. They work with the power of intentionality and alignment with a higher purpose. Their eyes are on the horizon, not just on the near at hand. They are social innovators and change agents, seeing the big picture and thinking strategically.

What is it that makes a visionary become a visionary leader? A visionary may dream wonderful visions of the future and articulate them with great inspiration. A visionary is good with words. But a visionary leader is good with actions as well as words, and so can bring his vision into being in the world, thus transforming it in some way. More than words are needed for a vision to take form in today’s world. It requires leadership and heartfelt commitment.

There is a profound interconnectedness between the leader and the whole, and true visionary leaders serve the good of the whole. They recognize that there is some truth on both sides of most polarized issues in our society today. They search for solutions that transcend the usual adversarial approaches and address the causal level of problems. They find a higher synthesis of the best of both sides of an issue and address the systemic root causes of problems to create real breakthroughs.

A visionary leader is effective in manifesting his or her vision because he creates specific, achievable goals, initiates action and enlists the participation of others.

What are the qualities and abilities of true visionary leaders? What is the mysterious inner process within leaders that enables them to work their magic and radiate the charisma that mobilizes others for a higher purpose?

Visionary leadership is based on a balanced expression of the spiritual, mental, emotional and physical dimensions. It requires core values, clear vision, empowering relationships, and innovative action. When one or more of these dimensions are missing, leadership cannot manifest a vision.


A COMMITMENT TO CORE SPIRITUAL VALUES

A commitment to values is an outstanding characteristic of all visionary leaders. They embody a sense of personal integrity, and radiate a sense of energy, vitality and will. Will is standing in a spiritual state of being. Will is a spiritual attribute, which allows a leader to stand for something.

More self-aware and reflective than others, visionary leaders follow an inner sense of direction, and lead from the inside out, as exemplified by Mahatma Gandhi. He said, “I must first be the change I want to see in my world.” He was a prime example of a commitment to values, as he freed India by appealing to the moral conscience of Britain and using non-violent action to reveal the immorality of the British Empire.

Rather than being corrupted by power, visionary leaders are elevated by power and exercise moral leadership. Mary Robinson, former President of Ireland and U.N. High Commissioner for Human Rights, embodies this type of moral leadership, as does Marion Wright Edelman, founder of the Children’s Defense Fund, who has a deep commitment to children’s welfare.


A CLEAR, INSPIRATIONAL VISION

Visionaries who are successful at manifesting their visions base their leadership on an inspirational, positive picture of the future, as well as a clear sense of direction as to how to get there. Vision is a field that brings energy into form. Effective leaders broadcast a coherent message by themselves embodying their vision, as author Margaret Wheatley notes. They keep communicating the vision to create a strong field which then brings their vision into physical reality. Nelson Mandela clearly held a positive vision of a racially harmonious South Africa during his 28 years in jail and helped bring it into reality peacefully, to the amazement of the world.

The best visionary leaders move energy to a higher level by offering a clear vision of what is possible. They inspire people to be better than they already are and help them identify with what Lincoln called “the angels of their better nature”. This was the power of Martin Luther King’s “I have a dream” speech. The creative power of lighted, inspired words can sound a certain inner note that people recognize and respond to. This then creates dramatic social change. Like King, visionary leaders have the ability to sense the deeper spiritual needs of followers and link their current demands to these deeper, often unspoken, need for purpose and meaning.

Visionary leaders often have the ability to see higher spiritual forces at work behind the scenes of events, and they align with the vision of these redemptive forces. Both George Washington and Winston Churchill spoke about the help they received from a “guiding hand”. Churchill said, “...we have a guardian because we serve a great cause, and we shall have that guardian as long as we serve that cause faithfully”.

Sojourner Truth, a former slave, was guided by an inner spiritual experience to preach the emancipation of slaves and women’s rights all over the country during the Civil War. President Anwar Sadat of Egypt had a vision of Mohammed who told him to create peace in the Middle East. This vision is the hidden story behind the Camp David Peace Treaty between Arabs and Israelis.

Visionary leaders transmit energy to people, giving them a new sense of hope and confidence in achieving the vision. Television host Oprah Winfrey helps her guests believe in themselves and work to create a better world.

Visionary leaders often enunciate a vision based on principles that become guideposts for humanity. They intuitively draw on the ageless wisdom and present it in a new synthesis to meet the particular need of the times. In the Brundtland Report, Gro Brundtland, former Prime Minister of Norway, helped synthesize the principles of sustainable development that are needed to protect our environment for future generations.


RESPECTFUL, EMPOWERING RELATIONSHIPS

Good relationships are the heart of effective visionary leaders. They embody a deeply caring approach to people, seeing them as their greatest asset. Aaron Feuerstein, CEO of Malden Mills, kept all his employees on the payroll when a fire destroyed 75% of his factories. His employees were so grateful they helped him rebuild and within a year the company was more profitable than ever.

In contrast to the old style of leadership which tells people what to do, and pushes or dominates them, visionary leaders embody a receptive, as well as a dynamic energy. They know how to listen and learn from other points of view and have fine tuned their communications skills. Rita Bailey, Director of Southwest Airline’s University for People, says the secret of the airline’s amazing financial success is living by the golden rule: treating employees as family, with warmth and respect. Employees then treat customers the same way.

Visionary leaders promote a partnership approach and create a shared sense of vision and meaning with others. They exhibit a greater respect for others and carefully develop team spirit and team learning, Building this sense of shared vision and partnership has also been key to the effectiveness of feminist Gloria Steinem.

The most effective visionary leaders are responsive to the real needs of people and they develop participative strategies to include people in designing their own futures. This approach has been very successful for Robert Haas, the CEO of Levi Strauss. Rather than confront or avoid conflict, the new leaders have learned how to transform conflict into usable energy. They work to unite, rather than divide people.


INNOVATIVE, COURAGEOUS ACTION

Visionary leaders are especially noted for transforming old mental maps or paradigms, and creating strategies that are “outside the box” of conventional thought. They embody a balance of right brain (rational) and left brain (intuitive) functions. Their thinking is broad and systemic, seeing the big picture, the whole system, and “the pattern that connects.” They then create innovative strategies for actualizing their vision.

CNN founder Ted Turner transformed television news by boldly creating an around-the-clock international news network.

Visionary leaders anticipate change and are proactive, rather than reactive to events. Their focus is on opportunities, not on problems. They emphasize win/win, rather than adversarial win/lose approaches.

When we see a truly visionary leader accomplishing great things, he is drawing on the resources of their soul and its remarkable capabilities. Each of us can access our inner resources to become a more effective leader in our own field. First we must be willing to take initiative and stand for something we believe in passionately. We must be ready to take the heat. Many of us avoid the responsibility of leadership primarily because we are too sensitive to criticism. But when we know who we truly are and we live from an inner core of values, criticism can be filtered to take in only what is true and helpful to our growth.

Today, as we enter the Third Millennium, thousands of new visionary leaders are emerging in all fields of human endeavor around the world, leading a quiet revolution energized by power of the soul. By appreciating and supporting those who lead from their core spiritual values, we strengthen those leadership qualities in ourselves.


VISIONARY LEADERSHIP
Corinne McLaughlin

Otoman subang said...

sALAM