Thursday, November 08, 2007

KJ mau angkasakan harga minyak...

Perbahasan Perhimpunan Agung UMNO - Apa yang mereka sebut, apa yang kita faham;

KJ menyebut;

Rombak sistem subsidi -- * Tumpu rakyat miskin * Beri notis awal naik harga minyak.

Itu tajuk besar Utusan, dipetik dari usul KJ.

Maksud - harga minyak, diesel dan gas hendaklah dinaikkan dengan kadar yang tinggi selepas pilihanraya jika BN memerentah sekali lagi. Tak percaya, tengok...

Ajar semula Sains, Matematik dalam bahasa Melayu
KUALA LUMPUR 8 Nov. – Kerajaan digesa mengembalikan semula pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Melayu bagi mengangkasakan tamadun bangsa......"

"Pendirian UMNO Johor tersebut turut dikongsi oleh wakil Pergerakan Pemuda, Khairy Jamaluddin yang membuat gesaan yang sama ketika membahaskan usul ekonomi dan pendidikan pada perhimpunan tahunan UMNO itu."

Maksud - UMNO adalah sebuah parti lok lak. Kelmarin begini, esok begitu. Mangsanya adalah rakyat.

Dasar-dasar negara sepenting ini, nampaknya tidak well-thought-out.

Mesej yang dihantar, keputusan pimpinan UMNO adalah tidak orderly. Hasilnya, keliru, bercelaru dan memangsakan banyak pihak.

Untuk sesiapa yang ingat-ingat lupa, baca semula kenyataan TPM, Najib pada 3 April 2005.

Dasar Sains, Matematik dalam BI tidak berubah

KUALA LUMPUR 3 April 2005 - Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan, dasar pelaksanaan pengajaran mata pelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris tidak akan berubah.

``Tiada perubahan dari segi dasar. Kita telah menetapkan perkara ini dalam mesyuarat Jemaah Menteri, Rabu lalu,'' katanya ketika diminta mengulas lanjut keputusan kerajaan meneruskan pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris''.

(Mesyuarat Kabinet yang Najib maksudkan adalah Kabinet di mana PMnya adalah mertua KJ)

KJ terlepas nasihat mertuanya sebelum keputusan 'muktamad' di atas dibuat, sehingga dua tahun kemudian beliau perlu mencabar keputusan Kabinet mertuanya?

Satu sahaja penjelasan untuk semua ini - dasar diputuskan separuh masak. Dasar penting tidak dirundingi dengan pihak lain terlebih dahulu. Selepas roket sudah terlajak, baru nak undur ke bumi...

Baca pula apa yang pernah disebut oleh bekas Menteri Pelajaran Malasyia, Tan Sri Musa;

"Apakah yang Tan Sri hendak rumuskan daripada pelaksanaan dasar mengajar Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris? Apakah implikasi langkah itu kepada masyarakat Malaysia?

MUSA: Percayalah bahawa penggunaan bahasa Inggeris dalam pengajaran Matematik dan Sains ini tidak ada tujuan politik selain untuk memperkasakan bangsa."


Perkasakan bangsa dan mengangkasa bangsa punya erti berbeza?

Terakhir;

'Swasta enggan labur di koridor pembangunan'

'Pergerakan Pemuda UMNO hari ini membidas syarikat-syarikat swasta yang enggan melabur di tiga koridor pembangunan ekonomi yang dilancarkan kerajaan, sebaliknya lebih rela melabur di luar negara.'

Naib Ketuanya, Khairy Jamaluddin melahirkan perasaan sedih dengan sikap syarikat swasta terlibat kerana tidak yakin dengan peluang pelaburan di negara sendiri...'

Lapor Utusan, muka 5.

Maksud - koridor yang dilancarkan hanya gimik pilihanraya. Sementara umpan belum kering, Parlimen akan dibubarkan. Syarikat swasta lebih bijak. Mereka tak akan curahkan air semata-mata kerana guruh yang digimikkan seperti itu.

Kedua, mujur KJ bagi tau. Jika tidak, setengah ingatkoridor yang tiga itu hebat sangat...

Untuk kukuhkan apa yang KJ cakap, baca kenyataandi bawah;

'The private sector should share the responsibility of developing the country's various economic corridors to enable such areas to experience greater economic growth, said Prime Minister's Special Advisor on the Northern Corridor Economic Region (NCER), Datuk Seri Mohd Annuar Zaini.


"Although there is ambition at the state government level to create economic hubs, there is neither enough understanding among the officers on the needs and wants of investors nor the capability to attract private funds," he said on the sidelines of the 58th Umno General Assembly here.

Mohd Annuar said about 70 per cent of industrial zones developed by state governments were not being used although they had been gazetted, the infrastructure, water and electricity supply and road networks having been made available.'

No comments: