Thursday, October 05, 2006

Pemimpin UMNO buka mulut, kita jadi haru…

Adakah sebenarnya Lee Kuan Yew memohon maaf atas kenyataannya tempoh hari atau tidak, melalui suratnya bersama lampiran, menggelirukan pemimpin utama UMNO.

Surat Kuan Yew memberi makna yang berbeza bagi para pemimpin UMNO. Setengah kata, ia permohonan maaf dan dialu-alukan. Setengah yang lain, sama seperti orang biasa boleh faham, bukan permohonan maaf. Ia lebih ingin menggilap Perdana Menteri kita dan meneruskan serangan terdahulu. Dua dalam satu.

Kita ikuti petikan kenyataan tiga pemimpin utama UMNO pada hari yang sama, seperti terpapar dalam laman web Bernama

Ketua Penerangan Umno Tan Sri Muhammad Muhamad Taib:

“KUALA LUMPUR, 3 Okt (Bernama) -- Umno menyambut baik permohonan maaf Lee Kuan Yew yang menuduh orang Cina di Malaysia dipinggirkan secara sistematik, tetapi membidas tindakannya yang cuba memprovokasi bekas pemimpin negara ini.”

Ketua Pemuda UMNO Malaysia:

“Sementara itu Pemuda Barisan Nasional turut menerima permohonan maaf Lee kerana ketidakselesaan yang ditimbulkan daripada komennya mengenai kaum Cina Malaysia dipinggirkan.__Pengerusi Pemuda BN Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein berkata tidak mudah bagi Lee untuk meminta maaf.__"Kami menerima permohonan maaf itu terutama apabila ia datang daripada seorang yang amat bijak," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat exco pergerakan itu di sini.__Hishammuddin, yang juga Ketua Pemuda Umno dan Menteri Pelajaran, berkata beliau terkejut dengan tindakan Lee meminta maaf kerana tidak menjangkakan bahawa Lee akan berbuat demikian.__Malaysia hanya meminta penjelasan daripada Lee terhadap komennya dan tidak mendesak permohonan maaf daripada beliau.”

Menteri Luar Malaysia:

“PUTRAJAYA, 3 Okt (Bernama) -- Permohonan "maaf" Menteri Mentor Singapura Lee Kuan Yew yang terkandung dalam surat kepada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi adalah bagi "ketidakselesaan" akibat komen beliau mengenai bagaimana Malaysia melayan masyarakat Cinanya dan bukan bagi kenyataan yang beliau buat, kata Menteri Luar Datuk Seri Syed Hamid Albar hari Selasa.__"Ia bukan permohonan maaf. Beliau hanya berkata yang beliau minta maaf kerana menyebabkan ketidakselesaan, bukannya beliau minta maaf bagi mengeluarkan (kenyataan kontroversi berkenaan).__"Ia dua perkara yang berbeza,"

10 comments:

Anonymous said...

excuse me,

i wonder .. you are the VP of PAS .. you have time to blog eh?

tak turun lawat kawasan ke? macamana nak menang kalau macam ni .. makcik pakcik kat kampung don't read blog!

Anonymous said...

Comment to "anoymous said"..

Seorang pemimpin tidak semestinya buat semua perkara untuk diuruskan.

Jadi saya berpendapat, YB Datuk Paduka Husam, telah mengagihkan kerja2 untuk 'menulis' dalam blog ne. Tidak semestinya dia menaip dalam blog ne... Boleh jadi ada pembantu yg menolong menaipnya. YB Datuk Paduka mungkin mendraf (dalam kesempatan masa yg ada) dan memberikan kepada pembantunya untuk dipublish didalam blog. Yb Datuk Paduka adalah seorang pemimpin. YB tau kerja nya...

Adalah lebih elok pendapatnya disiarkan dalam blog ini memandangkan di Malaysia yg "demokasi ne" tiada ruang untuk bercakap dalam tv dan radio kecuali dalam 'debat perdana' yang tak berapa debat dan tak berapa perdana tu..
Sekian terima kasih.

X-suP142

Anonymous said...

for me, nothing wrong to blog... just like personal journals of yesteryears but with IT touch....

main thing is that you manage your time efficiently...

Anonymous said...

untuk anonymous pertama: adalah lebih baik menulis blog sambil kerja daripada tidak menulis blog sebab berniaga untuk mengembungkan tembolok sendiri. c'on, org yang lebih besar jawatan daripada VP pas pun ada blog.

anyway, ini adalah salah satu daripada kekeliruan apabila org tertentu buka mulut.

betul sdr husam, kita jadi haru...

Anonymous said...

to the first anonymous: penyakit org melayu, biler pemimpin tak reti internet, ngomel. biler pemimpin nak berbicara dgn "generasi ipod" melalui internet pun nak bising! goblog!

Anonymous said...

Hello anonymous pertama, ramai rakyat Malaysia hidup dalam kebingungan sebab asyik diperbodohkan, mereka masih fikir mereka hidup di zaman pak kaduk- pemerintah/sultan/politician seolah olah hidup di kayangan,(bukannya kerja tapi.....) tak pernah dengar suara, tak nampak muka, apatah lagi pendapatnya, jadi bila dapat VP atau YB yang accessible, jadi tak tahu macam mana nak handle!

Abu Abdillah said...

Assalamualaikum,

Kita jangan jadi seperti pimimpin-pemimpin UMNO yang telah terperangkap dengan perancangan orang lain.

Pada bacaan saya, kenyataan Lee Kuan ewY mungkin satu strategi atau satu usaha melencongkan pemikiran orang-orang Melayu.

Sudah lama orang-orang Cina terutama DAP, kerap mengguna strategi 'orang Cina rakyat klas dua' untuk mempegaruhi pemikiran dan tindakan pemimpin-pemimpin UMNO.

Startegi ini sama dengan strategi zionis Yahudi yang mengguna slogan 'holocaust' untuk membuat pemimpin-pemimpin dunia rasa bersalah dan untuk mempengaruhi mereka supaya tidak mengambil tindakan terhadap keganasan zionis Yahudi, terutama terhadap orang-orang Arab dan supaya memberi apa saja banatuan kepada Israel.

Di Malaysia kita lihat 'peminggiran masyarakat Cina' telah membolehkan mereka yang 'rakyat klas dua' menguasai semua bidang kehidupan, politik, pendidikan, ekonomi, IT dll melainkan pertanian.

Mereka sudah bersedia untuk menguasai bidang pertanian pula. Mereka sudah siap dengan rangkaiannya: kewangan, teknologi pertanian, petani, pusat pengumpulan (persatuan petani-petani), pengakutan dan pemasaran dengan menguasai pasar borong, pasar-pasar basah, pasar-raya, hypermarket dan ekspot terutama ke Singapura.

Mereka menghadapi satu masalah besar: kekurangan tanah pertanian.

Di Malaysia terdapat berjuta tanah pertanian kepunyaan orang-orang Melayu yang terbiar akibat dari perpindahan tenaga buruh muda dari desa ke bandar untuk mencari pekerjaan kerana dasar industri Mahathir membangun bandar-bandar dengan industri terutama di bandar-bandar di pantai barat Malaysia.

Dasar Mahathir ini memenuhi perancangan zionis Yahudi : "tetapi sebagai pemilik-pemilik tanah, mereka masih boleh membahayakan kita...Oleh itu, walau dengan apa cara sekalipun, penting untuk kita merampas tanah hakmilik mereka... kita mesti menggalakkan perdagangan dan perindustrian secara meluas, tetapi, yang pertama dan terpenting sekali, spekulasi... Apa yang kita kehendaki ialah ialah supaya industri dapat melenyapkan dari tanah iaitu kedua-dua buruh dan modal..' (Protokol no 6) 'Lihatlah haiwan-haiwan yang dipengaruhi oleh alkohol, kebingunan kerana arak (dan dadah-dadah lain: penulis)... remaja-remaja mereka menjadi bodoh ... dan tidak bermoral, sebagaimana yang telah dicetuskan oleh ejen-ejen khas kita..." (Protokol no.1)

Jadi, sudah ada tanah pertanian berjuta ekar yang terbiar. Menteri Pertanian Muhyiddin Yasin telah berkata kementeriannya perlu 1 juta ekar tanah pertanian untuk menjayakan dasar pertanian RMK9 untuk menurunkan bil impot bahan-bahan pertanian berjumlah RM40 billion setahun. Dia menggesa kerajaan negeri-negeri supaya mempercepatkan kelulusan permohonan tanah pertanian.

Bagaimanakah orang Cina hendak mendapat tanah-tanah pertanian ini? Mohon kepada kerajaan. Sekiranya kerajaan tidak meluluskan permohonan ini, sah kerajaan meminggirkan orang Cina dan melayan mereka sebagai rakyat klas dua!!! Inilah strateginya.

Dalam bidang politik, orang bukan Melayu telah menang 100 kerusi parliamen dari 219 yang dipertandingkan dalam tahun 2004.

Dalm tahun 1959, terdapat hanya 2 kawasan parlimen dari 55 ( 3.6%) di mana orang-orang Cina mempunyai majoriti yang mutlak.

Dalam tahun 2004, orang bukan Melayu telah menguasai 45.6% kerusi di parlimen.

Bagaimana ini boleh berlaku, sedangkan kadar kelahiran orang CIna lebih rendah dari kadar kelahiran orang Melayu?

Walau pun kadar kematian orang Melayu lebih tinggi dari kadar kematian orang Cina, perbezaan ini tidak begitu ketara untuk menjejasakn pertumbuhan jumlah penduduk orang Melayu.

Malah MCA begitu bimbang dengan kadar penurunan jumlah orang-orang Cina di Malaysia sehinggakan mereka berkempen supaya orang-orang Cina cepat kahwin semasa subur dan melahirkan lebih ramai anak. Seperti di Singapura, usaha MCA gagal.

Jadi, bagaimana masyarakat bukan Melayu melonjak begitu tinggi sehinggakan dapat menguasai 45% kawasan parlimen?

Sejak beberapa tahun kebelakang ini, terdapat ramai pelancong dari benua Cina 'hilang' di Malaysia.

Dalam tahun 2002, dari 537,000 pelancong dari benua Cina, 177,000 tidak kembali.

Tahun 2003, 500,000 datang, 185,000 'hilang'.

Tahun 2004, 250,000 pendatang Cina dan India tidak dapat dikesan.

Dan tahun 2005 sehingga Nov 2005, 50,000 pendatang CIna 'hilang'.

"Sumber: NST Mon 21 Nov 2005 “Chinese puzzle: They come as tourists and disappear “
Tony Emmanuel"

Ini tidak mengambil kira jumlah yang 'hilang' sebelum tahun 2002. Kita perlu ingat bahawa pantai kita terbuka luas untuk dibolosi oleh pendatang asing seperti yang telah dibuktikan oleh pendatang-pendatang Vietnam satu masa dulu.

Kemana perginya orang-orang yang 'hilang' ini?

Di Amerika Syarikat pendatang haram Cina melenyapkan diri mereka di dalam China town.

Di Malaysia bandar-bandar besar, terutama K.L, Ipoh, P.Pinang, Johor Bharu, Seremban dan Melaka majoriti penduduknya bukan Melayu, terutama sekali orang Cina.

P.Pinang pula kini menjadi bandar pendaratan penerbangan secara langsung dari Cina.

Jangan pula kita lupa tentang banyaknya ladang haram di dalam hutan di Malaysia. Ladang-ladang ini memerlukan buruh dan mungkin memberi pekerjaan kepada 'orang-orang hilang'.

Kita juga sering terbaca tentang penangkapan pelacur-pelacur dari benua CIna di pusat-pusat urut dll.

Untuk menangani masalah 'orang hilang' ini, PM mengarahkan penyiasatan dan tindakan terhadap 50,000 yang 'hilang. Kenapa 50,000, tidak yang beratus ribu yang 'hilang' sejak tahun 2002 dan mungkin beratus ribu lagi sebelum itu? Apa hasilnya dari tindakan ini?

Mungkinkah semua ini ada kaitan dengan jumlah besar kehilangan kad pengenalan di Malaysia?

“Menurutnya (Timbalan Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, Datuk Tan Chai Ho ), dari tahun 2003 hingga 2005, sebanyak 2.2 juta MyKad dilaporkan hilang dan jumlah itu amat membimbangkan kerajaan kerana dikhuatiri jatuh ke tangan sindiket pemalsuan MyKad." (Utusan Malaysia K.L 9 Julai 2006)

Orang Melayu tidak dikehendaki memikirkan perkara ini. Jesteru, apa yang berlaku sekarang boleh melencongkan pemikiran orang Melayu, khususnya pemimpim-pemimpim UMNO.

Anonymous said...

bila pemimpin umno memasing nak tunjuk teror ulas pasal permohonan maaf lee...semua jadik haru biru...sorang cakap gini, sorang kata gitu..
to abuabdillah...details info tuh...tu semua hasil yg terpaksa kita tuai akibat dr akar umbi yg ditanam oleh kerajaan sejak berkurun lama..
to the first anonymous..lebih baik masa yg ada ni YB gunakan utk memahami suara hati rakyat yg celik IT...ni kan zaman teknologi, meninjau kehidupan rakyat tak semestinya melalui jalan darat aje, laut, udara, internet...semua bleh...lebih baik dia tulis blog, bg maklumat pd masyarakat..drpd cam pemimpin UMNO yg dok buang masa kat Genting...mcm la rakyat ni buta sangat...

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Cuba anda pergi ronda ronda di Kuala Lumpur, saya jamin, mesti anda jumpa peniaga-peniaga cina yang memang langsung tak pandai cakap melayu sepatah haram, muka depa pun lain sikit, tak macam cina Malaysia. Kalau dari kecik duduk disini, takkanlah sepatah pun tak reti cakap. Mungkinkah mereka nie dikalangan orang-orang yang "hilang" tuu??

Kadang-kadang, kalau berjalan di KL tuu, saya rasa macam tak duduk di negara yang majoritinya orang Melayu, kat tempat tinggal saya pun sama (subang jaya), kedai runcit melayu satu pun takde, cuma kat pejabat jea ok sikit, sebab dekat dengan company courier, despatch kan ramai orang melayu...

Hmmm, mana pergi orang melayu yea?

Anonymous said...

askm. sya begitu terharu bila u all cakap psl 'grand design' oleh China M'sia & jiran. Mrk perlu fikirkan keturunan mrk, bukan mcm BN, lemas dgn ancaman/gula2 rakyat b.Melayu. Ttg blog; sya cadangkan PAS tubuhkan sayap virtual (cwgn @bhg Maya). Ini crucial kerana dr sinilah nanti Parti Islam Malaysia dapat pengundi baru. Kaedah menubuhkan sayap Maya ini saya serahkan kpd pakar2 IT PAS @ Melayu yg tentu dapat maksima & eksploit utk kesinambungan Islam & Melayu. What say u guys?